תקשורת שיווקית או המונח באנגלית אשר לקוח מעולם ההייטק Marketing Communication ובקיצור MarCom. מדובר בתחום מרכזי מאוד בעולם השיווק, המכירות והפרסום. מדובר בתחום אשר עושה שימוש באמצעי תקשורת שונים ורבים כגון: רשתות חברתיות, רדיו, עיתונות, שלטי חוצות, טלוויזיה ועוד. כל זאת על מנת לקדם את מטרות הארגון ולהעביר לנו מסרים שונים. תחום המרקום אחראי להוציא לפועל את האסטרטיה השיווקית והפרסומית של האגון בדרכים שונות. חשוב להבין כי התחום, שנמצא באופן טבעי תחת לימודי תקשורת, כולל בתוכו מספר מרכיבים עיקריים ובניהם: יחסי ציבור, פרסום, שיווק ישיר, קידום מכירות ומכירה אישית.
התקשורת הינה חלק בלתי נפרד מעולמנו התרבותי ונמצאת בכל מקום. תחום התקשורת השיווקית הוא התחום המרכזי ביותר בתקשורת ויש לו השלכות רציניות לגבי ההצלחה השיווקית של עסק מסוים ושגשוגו. לימודי תקשורת שיווקית נועדו לבנות מציאות שיווקית חדשה ויש ביקוש גדול לעובדים יצירתיים ומוכשרים. בתור אנשי התקשורת השיווקית-מרקום תהיו אחראים על שיווקו של המוצר, הפרויקט, החברה בשוק הבינלאומי ובנוסף אחראים על הפרסום עצמו והתאמתו לקהל היעד. מרקום זוהי בעצם הדרך אשר מאפשרת לנו לרכז את כל התקשורת השיווקית והפועולות שלה בתוך חברה ספציפית.
למי הלימודים מתאימים ומהם תנאי הקבלה?
ללימודי תקשורת שיווקית-מרקום פונים לקהל יעד רחב מאוד, הביקוש ללימודי תקשורת שיווקית עולה בכל שנה יותר ויותר ואיתו עולות גם דרישות הקבלה של מוסדות הלימודים השונים. ישנם מסלולי לימוד אשר פונים לכל מי שמעוניין ללמוד את התחום בין עם להתקדם בעבודה או להיכנס לתחום. מסלולים נוספים ומקצועיים מאוד מיועדים למנהלי שיווק ובעלי חברות קטנות ובינוניות, מנהלים בכירים ועוד אנשים שמתעניינים בתחום התקשורת השיווקית. על מנת להתקבל למסלול תתבקשו לבדוק מהם תנאי הקבלה של כל מוסד ומוסד. שכן, מדובר בתנאים שונים בין מוסדות הלימוד השונים. לרוב תתבקשו להציג תעודת בגרות מלאה וידע בסיסי בשפה האנגלית. ישנם מוסדות אשר יבקשו מכם להגיע לראיון קבלה וזאת על מנת לבחון את מידת ההתאמה שלכם לתחום התקשורת השיווקית.
משך הלימודים
משך הלימודים בתחום התקשורת השיווקית - מרקום משתנים בין מוסדות הלימוד השונים. אורך המסלול תלוי בגורמים שונים כמו סוג ההכשרה בסיום המסלול, החומר הנלמד וקהל היעד אליו פונה המסלול. לרוב קורס מקיף ורחב בתחום ימשך כחצי שנה ויכלול בתוכו ב-130 שעות לימוד אקדמיות בממוצע. מוסדות לימוד רבים פותחים את הלימודים במסלול ערב וימי שישי ובכך מאפשרים לרבים לשלב את הלימודים יחד עם העבודה וחיי היום יום שלהם.
מה לומדים?
נושאי הלימוד משתנים בין מוסדות הלימוד השונים וסוג המסלול. לרוב הלימודים ישלבו למידה עיונית יחד עם התנסות מעשית וזאת על מנת להכשיר את אנשי המקצוע הטובים והמקצועיים ביותר. לרוב תחשפו במהלך הלימודים לנושאים הבאים: מבוא לשיווק, יחסי ציבור ופסיכולוגיה, תורת המותגים, יסודות העיצוב הגרפי, דוברות ויחסי ציבור, התנהגות צרכנית, אסטרטגית שיווק לעסקים, מידע שיווקי, מחקרי שוק, שיווק ישיר וקידום מכירות. בין תכני הלימוד הכלליים של תחום התקשורת ניתן למצוא – עיתונים, טלוויזיה וקולנוע, תקשורת דיגיטאלית, אודיו, אריזות, תערוכות ועוד.
אפשרויות תעסוקה
בוגרי לימודי תקשורת שיווקית - מרקום אשר יעמדו בדרישות הלימודים וייסימו בהצלחה יהיו זכאים לתעודת סיום מטעם מוסד הלימוד בו למדו. הבוגרים יוכלו להשתלב במגוון רחב של משרות בתחום כגון: מערכות ניהול וחברות פרסום קטנות כגדולות, מחלקות פרסום בחברות, חברות סטארטאפ, תחום העיתונות, חברות לווין וסלולר, חברות פנאי ונופש, רשתות שיווק, תחום הייעוץ השיווקי, לעבוד כרעיונאי, תקציבאי ועוד.