"לא קל להיות מורה בעידן הזה, אבל כדי להיות כזה צריך להיות עם ראש פתוח, הרבה גמישות, יצירתיות, הבנה של העולם בעידן הנוכחי ורצון להיות מנטור לתלמידים ולכוון אותם בלמידה" (אירית לוי-פלדמן, דיקנית הפקולטה לחינוך במכללת סמינר הקיבוצים).אחת מהשפעותיה הניכרות ביותר של המהפכה הטכנולוגית, אותה אנו חווים בעידן הנוכחי, היא הגלובליזציה המתאפיינת בזמינות, השתנות והתפתחות של מידע בקצב מהיר. כל אלה מאתגרים גם את מערכות החינוך. מערכת החינוך צריכה להתאים את עצמה לשינויים ולא להישאר מאחור, עליה להדגיש מיומנויות של ניהול עצמי, פתרון בעיות ושימת דגש רב יותר על כישורים ומיומנויות הכוללים בין השאר: חדשנות, יצירתיות, יכולת המשגה, תקשורת, שיתוף פעולה, מיומנויות טכנולוגיות וחשיבה ביקורתית. תואר בחינוך מעניק לבוגרים מגוון אפשרויות תעסוקה | תמונה: shutterstock תנאי קבלה לתואר ראשון של לימודי חינוך תנאי הקבלה לתואר ראשון של לימודי חינוך הינם זהים כמעט לגמרי בין כל המוסדות האקדמיים וכוללים: תעודת בגרות ציון פסיכומטרי ציון התאמה (משתנה משנה לשנה) ברוב המקרים, מי שרוצה ללמוד חינוך יוכל להתקבל ללא קשיים מיוחדים עם ציוני פסיכומטרי של בין 500 ל-600 וממוצע בגרות של 85 ומעלה. בנוסף, קיימת האפשרות לבצע הסבת אקדמאים להוראה ואז תנאי הקבלה יתבססו על ממוצע הציונים מהתואר הראשון. במקומות בהם יש תוכניות מצטיינים בתחום החינוך תנאי הקבלה יהיו מעט נוקשים יותר. ישנם מספר מוסדות לימוד בהם קיימת תוכנית מצטיינים בתחום לימודי חינוך שתנאי הקבלה אליהם גבוהים ומצריכים ראיון קבלה, מכתבי המלצה, ציוני פסיכומטרי ובגרות הכוללת ציונים גבוהים באנגלית, מתמטיקה ועוד. לרוב בונוסים בתוכניות של מצטיינים הם מלגות לימוד ולעיתים גם מלגות מחיה ממשרד החינוך. מה לומדים בלימודי חינוך? מתוך התוכנית בחוג לחינוך של מכללת סמינר הקיבוצים מטרתה של הכשרת אנשי החינוך במכללת סמינר הקיבוצים, ובתוך כך של החוג ללימודי חינוך, היא לפתח ולטפח אנשי חינוך מנהיגים, בעלי זהות הומניסטית, שלומדים ומתפתחים לאורך כל חייהם האישיים והמקצועיים. בתכנית החוג נלמדים נושאים משלוש מגמות שונות השזורות זו בזו: מגמה העוסקת בחינוך לחברה ותרבות ומדגישה את ההיבטים העיוניים והערכיים של החשיבה ההומניסטית; מגמה המדגישה היבטים יזמיים ומעורבות חברתית בתחום החינוך; ומגמה המדגישה היבטים פדגוגיים ועוסקת גם בהוראה והערכה חדשנית בעידן הדיגיטלי. חווית לימודים מגוונת ומעשירה מאפשרת התנסויות רבות ומעשיות לסטודנטים. כך למשל הלימודים מתנהלים במכללה וגם בבתי הספר ומפגישה את הסטודנטים עם סיטואציות אותנטיות. מלבד ההתנסות בשטח, הסטודנטים מתנסים גם במסגרת הלימודים במכללה ביחידת הסימולציה בסיטואציות אמיתיות המאפשרות להם הצצה ואימון באתגרים מעשיים מחיי המורה בכיתה. מסלולי הלימוד הנפוצים בתואר בחינוך: חינוך מיוחד - לימודים אלו עוסקים בחינוך לתלמידים בעלי לקויות לימודיות מסוימות או מוגבלויות אשר פוגעת ביכולת שלהם ללמוד במסגרת הפורמלית. חינוך סביבתי - מסלול זה משלב בין החינוך לבין הסביבה ומקשר ביניהם. מטרת המסלול היא להגביר את המודעות לסביבה ואת הקשר הישיר שיש לה על חיינו. חינוך לבעלי מוגבלויות - מסלול זה עוסק במתן חינוך לאנשים בעלי מוגבלויות פיזיות כמו נכים, עיוורים, חירשים ועוד. חינוך דמוקרטי - שיטה זו דוגלת במתן אפשרות בחירה לתלמיד שיכול לבחור מה ללמוד ויש בידיו הכוח לבחור ולהחליט איך יראו לימודיו. חינוך גופני - עוסק בחינוך דרך ספורט, תזונה וכושר. מחנך את התלמידים לדעת איך לדאוג לגוף מבחינה בריאותית. חינוך לגיל הרך - מסלול זה עוסק בחינוך לילדים בגילאי גן. מתאים למי שמעוניין/ת להיות גננ/ת. אפשרויות תעסוקה לבוגרי תואר בחינוך תואר ראשון בחינוך והוראה מעניק לבוגרים מגוון אפשרויות תעסוקה. האפשרות המרכזית והידועה לכל היא לשמש כמורה בבית ספר תיכון, חטיבה או יסודי, בהתאם למה שלמדו.מי שרוצה יכול ללכת גם לכיוון של חינוך בלתי פורמלי או להמשיך לתואר שני. בוגרי הלימודים יכולים לעבוד במגוון מוסדות כמו בתי ספר, עמותות, מוסדות פרטיים, גנים, פנימיות ועוד. כל אחד לפי התחום אותו הוא למד והמקום בו הוא מעוניין לעבוד.