בוגרי תואר ראשון ובוגרי לימודי חינוך מיוחד מוכשרים לעבוד עם תלמידים בעלי מוגבלויות. מערכת החינוך המיוחד מספקת מענה חינוכי הולם לצורכי תלמידים (גילאי 3-21) עם מוגבלויות שונות: ליקויי למידה (הפרעות למידה ספציפיות), הפרעת קשב, הפרעות התנהגות, אוטיזם, מוגבלות שכלית התפתחותית, מוגבלות מוטורית, מוגבלות נפשית ועוד.
למי מתאים תואר או לימודי חינוך מיוחד?
תואר בחינוך יתאימו ללימודים במחלקה אנשי חינוך "מיוחדים" שבחרו להתמחות בתחום החינוך המיוחד, אנשים אלה חייבים להיות בעלי זיקה מיוחדת לתחום ובעלי רצון, הבנה ומסוגלות לראות את האחר כפי שהוא ומתוך מקום מעצים. אנשים הרואים בהוראה וחינוך שליחות, רוצים להשפיע ולחולל שינוי מהותי במערכת החינוך המיוחד. בחירה בלימודי חינוך מיוחד פותחת צוהר להתפתחות אישית ומקצועית וללימודים מתקדמים בתחומי הטיפול, הייעוץ וההדרכה גם בהמשך.
תנאי הקבלה לתואר ראשון בחינוך מיוחד
תנאי הקבלה של לימודי חינוך מיוחד משתנים ממוסד למוסד, אולם בכל מקום כוללים דרישה להצגת תעודת בגרות מלאה ובחלק מהמקרים גם ציוני מבחן פסיכומטרי. מוסדות מסוימים אף דורשים ראיון אישי או סדנת התאמה. בחלק ממוסדות הלימוד תמצאו מכינות לבני 30 ומעלה מה שמקל על תנאי הקבלה של מועמדים בגילאים הללו.
מה לומדים בזמן לימודי חינוך מיוחד?
במסגרת לימודי חינוך מיוחד מוכשרים הסטודנטים לעבוד וללמד תלמידים עם צרכים חינוכיים מיוחדים בכיתות א'-י"ב, הלומדים במסגרות חינוך רגילות או במסגרות לחינוך מיוחד. תכנית הלימודים משלבת בין לימודים תיאורטיים, התנסות מעשית, ותקופת סטאז'.
משך הזמן של לימודי חינוך מיוחד הוא בין שלוש לארבע שנים, תלוי במוסד (במקומות מסוימים, השנה האחרונה מוגדרת כשנת סטאז'). סיום הלימודים מקנה תואר ראשון B.A או B.Ed – בוגר בהוראה (תלוי במסלול הלימודים) ותעודת הוראה לחינוך מיוחד, הניתנת על ידי משרד החינוך בסיום הסטאז'.
לימודי חינוך מיוחד כוללים הרצאות, סדנאות, סיורים במסגרות שונות ועבודה מעשית בליווי צוות מקצועי, כך לדוגמא הסטודנטים במחלקה לחינוך מיוחד ב- מכללת סמינר הקיבוצים, מתנסים מדי שבוע בהוראה בבתי ספר ו/או בכיתות חינוך מיוחד וכך מתקיים קשר הדוק בין האקדמיה – השיעורים העיוניים השונים לבין השטח - ההתנסות המעשית. בנוסף, מתקיימת במחלקה פעילות ענפה חוץ כיתתית כמו: תערוכת אומנות בשיתוף עם תלמידים או בוגרים עם מוגבלויות, אירוע יום הזכויות הבינלאומי לאנשים עם מוגבלות, וימי עיון עם אנשים מעוררי השראה מהתחום.
חלק מנושאי הלימוד של לימודי חינוך מיוחד: היכרות עם הלקויות המורכבות על פי רצף הגיל והתפקוד, הקניית מיומנויות הוראה וניהול כיתה הטרוגנית בחינוך המיוחד והרגיל, הוראה מותאמת - הכירות והבנה של גישות ודרכי התערבות שונות, התאמת תכניות התערבות כיתתיות ופרטניות, עבודה בצוות רב מקצועי, ניווט כיתה וכלים להתמודדות עם הפרעות התנהגות, הכרות עם משפחתו של התלמיד עם המוגבלות ודרכי עבודה עם הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, נירופסיכולוגיה, פסיכופתלוגיה, הכרות עם לקויות שפה ותקשורת, היכרות עם שפת הסימנים ולקויות שמיעה ועוד.
ההבדלים בין לימודי חינוך לבין לימודי חינוך מיוחד
כל סטודנט לחינוך לומד למשל על התפתחות חינוכית ורגשית לילדים, על הכנת מערכי שיעור, על תיאוריות פסיכולוגיות-חברתיות של חינוך וכן הלאה. ההבדל בולט רק בשלבים מתקדמים יותר של הלימודים בדרך כלל לקראת השנה השנייה.
הכשרות נוספות של לימודי חינוך מיוחד: בנוסף להתמחות בהוראה לחינוך המיוחד, לומדים הסטודנטים תחום התמחות נוסף - לימודי חינוך רגיל בבית הספר היסודי או העל-יסודי:
חוגי הלימוד לבית הספר היסודי: ספרות, מקרא ותרבות ישראל, מדעים ומתמטיקה.
חוגי הלימוד לבית הספר העל יסודי: היסטוריה וספרות.
אפשרויות תעסוקה לבוגרי לימודי חינוך מיוחד
בוגרי תואר ראשון או בוגרי לימודי חינוך מיוחד יוכלו להשתלב במסגרות לחינוך מיוחד, במסגרות חינוך רגילות ובמוסדות חינוך פרטיים לילדים אשר לא נמצאה עבורם מסגרת לימוד מתאימה. התפקידים אותם יוכלו למלא במסגרות הם: מורים או מחנכים בבתי ספר לחינוך מיוחד, מורים להוראה מותאמת, מדריכים במועדוניות וצהרונים לילדים עם צרכים מיוחדים ובסיכון ועוד מגוון רחב של תפקידים. בנוסף, ניתן להמשיך באקדמיה לתואר שני ולעבוד כמרצים או להצטרף לעמותות שונות.
אם תרצו לקבל מידע נוסף על תואר ראשון בחינוך מיוחד במכללת סמינר הקיבוצים.