072-3300504

ארבעה מרכיבים ודי

ענבל קליין ממליצה על ספר המיועד למי שאוהבים את האוכל שלהם פשוט. היא מכנה אותם "מינימליסטים". אנחנו קוראים להם "סטודנטים".

ענבל קליין | 17-09-2006 09:02:00

קחו לדוגמא סטייק. סטייק משובח אפשר להכין במיליון אופנים: צלוי, מטוגן, עם רוטב יין אדום, עטוף בבצק, על הגריל, עם תיבול אסיאתי, תיבול מזרחי ואפילו בלי בישול בכלל. אבל רוב הקרניבורים יגידו לכם ללא היסוס שסטייק משובח לא צריך שום דבר, אולי מלח ופלפל. צולים או מטגנים אותו משני הצדדים וזהו - הארוחה המפוארת שלכם מוכנה.

את זללני העולם אפשר לחלק לשני זרמים מרכזיים: המינימליסטים, שאוהבים את האוכל שלהם פשוט: סטייק עם מלח ופלפל. תפוח אדמה בתנור. פסטה עם רוטב עגבניות. כשאוכלים קישואים מרגישים את הקישואים, כשאוכלים דג, מרגישים את הדג ולא עוד 20 ירקות ו-30 תבלינים שהתנפלו עליו בסימטה חשוכה וחיללו את גופו.

הזרם השני הוא המכבירים: חובבי הקדרות והסלטים המורכבים, תנו להם מדף עם 30 תבלינים והם מבסוטים. עוף בשמן זית ולימון? לא בשבילנו, אנחנו כבר נראה לתרנגולת מה זה תיבול, מה זה תוספות ומאיפה משתין הדג.

המינימליסטים אוהבים את האוכל שלהם פשוט.
המינימליסטים אוהבים את האוכל שלהם פשוט.

צרות האופקים של הבישול המינימלי
העניין עם בישול מינימליסטי הוא צרות האופקים שלו. כמה פעמים אפשר לאכול סטייק נקי? (הרבה, יגידו רבים). מדי פעם אנחנו רוצים לאכול גם סלט, פשטידה, אולי איזה מאפה קטן. וחוצמיזה שבלוטות הטעם שלנו כבר התנוונו, תנו לנו חידוש, הבו לנו הפתעות על הלשון!

שפים ובשלנים רבים התאמצו לעמוד באתגר שבבישול במספר מרכיבים מצומצם. במגזין הבריטי GoodFood יש מדור חודשי ובו מכינים ארוחה מחמישה מרכיבים בלבד (פיצה עם גבינות ונקניקים ב-5 מרכיבים, צלעות טלה ומחית שעועית וכן הלאה). רוזאן גולד, שפית אמריקאית הוציאה ספר ובו מתכונים המכילים 3 מרכיבים בלבד: גבינה מתובלת, סלט תלת מרכיבי וכדומה. יש בזה משהו מטרנד האוכל הפשוט ומשהו מהשאיפה לבישול מהיר, קל ועם כמה שפחות כאב ראש.

גם אנחנו יכולים
גם עלינו המגמה לא פסחה. מתברר שאפשר להרכיב מנות נהדרות עם מעט מרכיבים, בלי למות משעמום ואפילו במטבח הישראלי. לפני כשנה הוציאה מיכל לוי אלחלל ספר בישול שלם שכולו מנות המוכבות מ-4 מרכיבים בלבד. הספר אידיאלי לכל מי שאוהב בישול מינימליסטי, או שיש לו מטבח זעיר וכישורי בישול של מתחילים. בקיצור - ספר מושלם לסטודנטים.

יבואו המלעיזים (או הטוקבקיסטים) ויגידו "נו, חוכמה גדולה, לוקחים עוף, מורחים אותו בעוד שלושה מרכיבים והנה – יצא ספר". לשמחתנו מתכונים מהסוג הזה כמעט ולא קיים בספר. לוי אלחלל מציעה המון מתכונים ממינים שונים וברמות מורכבות שונות: החל מלבנה ביתית בשמן זית (למי שמוכן ללכלך את הידיים), שקשוקה "גורמה", מרק אפונה (עם יין לבן) וגם צלעות טלה. בסוף יש קינוחים - קלאפוטי משמשים, מוס שוקולד ועוד והכל ב-4 מרכיבים בלבלד. כיף חיים משוגעים.

בנוסף יש בספר ארוחות נהדרות ליום-יום: פסטה עם קונפי עגבניות, שיפודי עוף בחמאת בוטנים, פירה בטטה וסלט כרוב. ויש גם מתכונים חגיגים, מהסוג שעושה רושם עצום, כמו למשל קיש בצל אדום - אף אחד בחיים לא יאמין שהכנתם אותו מבצל, שמנת מתוקה, ביצים ובצק עלים מוכן. זה הכל. אפילו המאותגרים ביותר יצליחו לטרוף את הביצים והשמנת ולאפות את הקיש והנהדר הזה, ממש קשה לפשל.

עוד במחלקת הרושם: שוק טלה בניחוח דבש ולימון. המנה כוללת טלה (די גדול), דבש, לימון ושום (אי אפשר בלעדיו) שמים בתנור "עד שנהייה", אח"כ אפשר להגיד "וואי וואי, כמה שאני עבדתי היום במטבח, אבל אני כבר אנוח בקבר"

"בישול ב-4 מרכיבים", מאת מיכל לוי אלחלל, הוצאת כנרת.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד