072-3300504

אומנות העיסוי התאילנדי - חלק א'

אימן הר-אל, מסביר על העיסוי התאילנדי. לא, מסאז' זה אינו מסאז' מיני. העיסוי מרגיע, מפנק ואף מטפל בבעיות

אימן הר-אל | 14-09-2001 11:47:00

העיסוי התאילנדי מצוי כיום בשלבי קליטה ראשוניים במערב. רבים מעולם לא שמעו עליו ורבים אחרים, שכן שמעו, מעולם לא התנסו בו. בקרב האחרונים נפוצות דעות מוטעות. יש החושבים אותו לעיסוי מיני, ומבלבלים בינו לבין ה-"body massage" המפורסם של בנגקוק. יש החושבים אותו לעיסוי לחזקים בלבד, כעיסוי רפואי רק לחולים ואפילו בטעות לסוג של "שיאצו". לאמיתו של דבר הוא מתאים לקשת רחבה של צרכים. כעיסוי מרגיע ומפנק, כטיפול מתחזק הנערך על בסיס קבוע (רפואה מונעת) וגם מטפל במגוון בעיות, החל משריר תפוס ועד אימפוטנציה. הוא מתאים לספורטאים מחד, ומקל על נשים בהריון מאידך.

העיסוי התאילנדי יכול להיות עדין ורך כנגיעת פרפר ויכול להיות עמוק ודינמי, אם יש צורך בכך. הטווח הטיפולי רחב ביותר והטיפול "נתפר" במיוחד עבור המטופל. לטיפול יתרונות רבים: אין צורך בשולחן טיפולים, מספיק מזרן. המטופל אינו מתפשט, כך שאנשים שלא חפצים לחשוף את גופם יכולים ליהנות ממנו. התנועה על הקרקע והתנועות הטיפוליות הייחודיות לו מחזקים ומגמישים את גוף המטפל כך שלתת עיסוי תאילנדי מהווה טיפול גם למטפל עצמו.

העיסוי התאילנדי הנו אחת מאומנויות העיסוי והריפוי העתיקות בעולם. הוא קיים 1700 שנה, בהשוואה לינוקות כמו העיסוי השוודי (200 שנה) והשיאצו (100 שנה). המשמעות היא, שהוא עבר את מבחן בקרת האיכות של הזמן- מה שלא עבד פשוט הוסר. מעטים יודעים שעיסוי תאילנדי הוא שם כולל וישנם מספר סגנונות שלכל אחד ייחוד משלו. על מנת לשמר את הייחוד של כל סגנון ומתוך כבוד לשושלות המורים ולמורי, אני מלמד את ארבעת הסגנונות השונים שלמדתי כפי שהועברו לי. העיסוי התאילנדי הוא תחום טיפול השונה מהותית משאר סוגי הטיפולים. הגיע הזמן שהוא יתפוס את המקום הראוי לו בתודעת הציבור.

גוף ונפש
העיסוי התאילנדי הוא דרך לטיפול בגוף ובנפש. שיטה זו התהוותה במזרח הרחוק ושורשיה נעוצים ברפואה ההודית העתיקה (איורודה), יוגה, אקופרסורה, והעיסוי הסיני (אנמה). כל אלו הגיעו לתאילנד ושם שולבו למקשה אחת. הוא אחד מארבע עמודי התווך של הרפואה התאילנדית המסורתית. האחרים הם הרבליזם (תורת הצמחים והעשבים), תזונה ומדיטציה. הטיפול מתמקד בפתיחת נתיבי האנרגיה עם דגש על מערכת השלד-שריר. המטפל מפסל את גופו של המקבל לתוך תנוחות יוגה שונות, כך שהמקבל יוכל ליהנות מהיתרונות הטמונים בהן ללא כל מאמץ מצדו. השילוב בין לחיצות ומתיחות לסירוגין יוצר את האפקט הייחודי לעיסוי התאילנדי. אין עוד שיטה המשלבת כך בין השניים.

אולם סודו האמיתי של העיסוי התאילנדי טמון בנסיבות היוולדו. אבי העיסוי התאילנדי, הד"ר שיואגו היה רופא וחבר אישי של הבודהא. משום כך מיום לידתו הוא קשור בקשר הדוק לתרגול רוחני ומדיטציה. מעט מאד, דובר ונכתב על היבט זה. במהלך מסע רוחני של 4 שנים במזרח הרחוק הגעתי למנזר השוכן בלב בנגקוק. בתוך המנזר גיליתי את בית הספר המלכותי לעיסוי תאילנדי. מסתבר שעד למאה הקודמת נלמד והועבר רק במנזרים או ע"י בודהיסטים אדוקים. מעטות שיטות הטיפול שהדרך הרוחנית היא חלק אינטגרלי שלהן.

החיבור בין רוח לחומר הוא הקסם האמיתי שעומד מאחורי העיסוי, מעבר לטכניקות הייחודיות. למרבה הצער, התלמידים המערביים מתקשים לקלוט וליישם את הדבר. המוח המערבי מתקשה להפנים את הקשר בין מצב התודעה של המטפל ובין איכות הטיפול והתהליך שעובר המטופל. "תפילה" בכלל ובהקשר לטיפול בעיסוי בפרט היא מילה גסה עבור רבים. במקרה הטוב, התלמידים מבינים שחשוב שהם יהיו רפויים ורגועים כי זה משפיע על המטופל. מעטים המטפלים שהעיסוי מהווה עבורם גם מסע אישי ולא רק מקור פרנסה. בתהליך הלימוד מפתח התלמיד מודעות ולומד להפעיל את גופו שלו ומתוך כך רגישות למטופל. מודעות זו עוברת גם מעבר לגוף אל הרבדים הנפשיים של האדם.

העיסוי התאילנדי הוא מדיטציה בפעולה. התהליך המתחולל בטיפול הוא פיזי ואנרגטי כאחד. פעמים רבות הוא מהווה חוויה רוחנית רבת עוצמה עבור המטופל והמטפל. משום כך, העיסוי התאילנדי הוא תהליך דו כווני המאזן את האנרגיה, משרה בריאות, זרימה והרמוניה.


מאת
אימן הר-אל (לשעבר goose ) בוגר אוניברסיטת בר-אילן במדעי הטבע (ביולוג), N.D. נטורופת, ותזונאי קליני הוליסטי. התמחה בעיסוי אצל גדולי המורים בתאילנד, חבר הועד המנהל באגודת העיסוי וטיפולי גוף בישראל, מורה ומטפל בכיר.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד