072-3300504

רק תל אביב

לישראל שתי ערי בירה אחת של שמיים ואחת של מטה. יואב כהן רוצה לדבר דווקא על זאת שמטה.

יואב כהן | 10-07-2006 15:04:00

אין מה לעשות. תגידו מה שתגידו, ישראל זו תל אביב. העתיד שלכם זה תל אביב. החברים שלכם זה תל אביב. העבודה שלכם זה תל אביב. רק כשתהיו גדולים, תעברו למושב.

פרס אני מתנצל, אבל כמה שלא תפתח את הנגב והגליל, רק תל אביב תספק לצעיר כמוני את כל התשובות במקום אחד. יקר אבל מסתדרים. כל מה שמאכילים אותנו על אזור הדרום המתפתח והמתקדם, כל מה שאומרים לנו על הנוף ממצפה צפוני ירוק וכל מה שאפשר לעשות בירושלים, זה בעיקר כלום.

באר שבע זו אומנם עיר, אבל היא לא מציעה לנו עתיד. היא מציע לנו לימודים ברמה גבוהה באזור מסובסד והרבה שמש ללא לחות. ואח"כ מה? אח"כ כולם נוטשים חזרה לבית אמא אבא בגוש דן, היכן שיש מבחר מגוון אמיתי של אפשרויות צמיחה והוכחה אישית לתעודה הקדושה. מישהו שמע על היישוב מצפה הילה אילולא היה נחטף משם חייל? ההשוואה מזעזעת ולא הוגנת, אבל זו הנקודה שלי.

ישראל היא מדינה מאוד קטנה. אנחנו לא ארה"ב עם מרכזים רבים של תפוחים גדולים. בישראל מרכז אחד בו הכל קורה והכל אפשרי. תושבי הפריפריות- אל תכחישו. בתור מי שעבר מן המרכז למושב, אני יודע היטב את המחיר. החיים שלנו זה לא משחק. לא בימים של היום.

בימים כתיקונם, עבודה בפרדס וברפת הייתה שיא גאווה ופרנסה לא מבוטלת. היום אנשים כאלו נמצאים בלשכת האבטלה, מבקשים השלמת הכנסה מביטוח לאומי. היום להיות חקלאי זו בושה.

אני מכיר אנשים מהדרום שכל מבוקשם, הוא לברוח משם. האווירה הדרומית היא אשליה זמנית לסטודנט זמני. כי פסיכולוגית אתה לא באמת גר שם ולא באמת תשאר שם. הניסיונות היפים, שיש להעריכם, כלפי התיישבות מחדש של צעירים משכילים עם מעוף, זה נחמד. אבל זו לא התשובה הנכונה. תהליך כזה צריך להיעשות בקנה מידה לאומי, מדיני, נוקב ורצוף. ביום אחד זה לא יקרה. שנים מדברים על הנושא ותראו לאן הגענו: מפעל הייטק בקריית גת ואולי קצת מלגות לתושבי שדרות שיוכלו לגעת בהשכלה הגבוהה. זה מכובד אבל עצוב.

לא לזה ציפינו. את הצינות הגשמנו. אבל כרגיל שכחנו לתכנן מעבר. לא מספיק היום לתקוע יתד בדגם של יישוב חומה ומגדל. השאלה "מה הלאה?" נישאת בפני כל, אבל לכל אין תשובה. אין, או שהם לא באמת רוצים לעשות משהו?

גם לי אין תשובה. אבל אני יודע שאני מבלה בת"א, רב חבריי הם מהגוש, כשאני מחפש עבודה שולחים אותי לראיון בת"א, כי שם נמצאים משרדי החברה. כשאני שומע על פסטיבל באמת מעניין ועם קצת יותר אווירה זה תמיד בת"א, כשאני רוצה להזדנגף ולהשתנקן זה רק בת"א. מגדלים ומרצדסים חופשי זה רק בת"א והם לא שייכים לכנופיות פשע, אלא לאנשים עשירים באמת שעשו את הונם רק בת"א, ואיך לא, מכבי ת"א היא המנצחת הגדולה מבין כל הקבוצות בארץ.

אני יודע שזה מעצבן כמה אנשים, אבל תבואו ליום אחד לת"א, תעצרו מישהו ברחוב ותשאלו אותו למקורו. ספק רב אם יאמר לכם שהוא נולד בת"א. כולם באים לכאן כאילו זו הוליווד, אבל זה לא רחוק מהמציאות הישראלית. אז קבענו באורנה ואלה?




אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד