072-3300504

האוטו שלי יגיע רחוק..

לקניית רכב משומש יש להתייחס בזהירות ובמחשבה נטולת לחצים. קבלת החלטה ללא לחץ ודילים, היא תנאי מוקדם לצרכנות נבונה. יכולת העמידה בפני לחצים אלה מקטינה את הסיכון להחלטה שגויה.

אסף ליבוביץ' | 15-12-2005 16:21:00

בישראל, מחליפות ידיים ונמכרות כ- 300,000 מכוניות בשנה. לרוב ההתקשרות היא דרך מודעות בעיתונים. השאר, באמצעות סוחרי רכב, בעלי מגרשים, מוסכים וסוכנויות טרייד אין מודעות בעיתונים.

לאחר שהוחלט בבחירת הדגם המבוקש, יש להתחיל מהמוכר עצמו. האם המוכר הוא בעל הרכב הרשום? אם המוכר אינו בעל הרכב הרשום: יש לדרוש הצגת ייפוי כוח המסמיך את המוכר למכור את הרכב.

ייפוי כוח, כוחו להסמיך את המוכר למכור את הרכב של הבעל הרשום ברישיון הרכב. צריך לבדוק ולאמת את פרטי נותן ייפוי הכוח ולוודא שמיופה הכוח הוא אכן מוכר הרכב שהנך מנהל עימו מו"מ. מומלץ ליצור קשר עם בעל הרכב הרשום וזאת כדי לאמת שהוא אכן בעל הרכב הנמכר.

על בעל הרכב והקונה לבצע שינוי רישום בעלות, תוך 15 יום ממכירת הרכב. השינוי יבוצע בבנק הדואר כאשר אין רשומות הגבלה בקובץ הרכב (שעבוד, עיקול וכד' ורישיון הרכב בתוקף.

שינוי רישום הבעלות יש לבצע כאמור בבנק הדואר, גם כאשר הקונה הוא סוחר רכב מורשה הקונה רכב לצורך מכירתו. על כל המוכרים והקונים להופיע בבנק ולהזדהות עם תעודת זיהוי ולהציג את רישיון הרכב. החל מ- 1/7/03 טופס ייפוי כוח (שניתן לקבלו בדואר) של אדם פרטי - יתקבל רק בצירוף תעודת זיהוי.

בעל הרכב - מסירת רכב לקונה ללא ביצוע שינוי בעלות תוך 15 יום היא עברה על תקנות התעבורה. הרכב יישאר רשום על שמך (כולל דו"חות תעבורה שיישלחו אליך אם יבוצעו עבירות)- ולא יבוצע שינוי סמך מכתבים, הסכמים, תצהירים וכד'.

תנאי נוסף הינו בדיקת שעיבודים, עיקולים או זכות צד ג', או כל מגבלה שמעכבת או מונעת העברת בעלות לפי החוק. אין להסתמך על רישומי רשות הדואר בלבד לברור עניינים אלה. ולכן יש לפנות למשרד הרישוי. הבדיקה במשרד הרישוי נעשית רק עם תעודת זיהוי של בעל הרכב הרשום .

העברת הבעלות תתבצע כאמור במשרד הרישוי בלבד, כאשר העברת הבעלות היא לשני בני הזוג. רכב משועבד או מעוקל יטופל בבתי המשפט באמצעות ההוצאה לפועל מוסמכים לבצע עיקולי רכב עבור משרד הרישוי, ביטול העיקול אפשרי רק כנגד אישור מבית משפט שעבוד לטובת אדם פרטי מתבצע במשרד הרישוי כנגד מילוי טופס מתאים.

קיים צורך ואף חובה לאמת את הצהרת המוכר על פי רישיון הרכב. מספר הבעלויות והבעלים הקודמים (באם היו) כגון חברה, השכרה, בעלות ציבורית, קיבוץ, עיריות, משרדי ממשלה, בי"ס לנהיגה, מונית לשעבר, תאגיד (חברה), צבא, משטרה וכדומה. גורמים אלה משפיעים על ערך הרכב ויש להתייחס אליהם כגורמי הפחתה.

להיסטוריית הרכב יש משקל רב ומשמעות בעלת ערך רב לגבי ערכו, טיבו ושוויו של הרכב.. על כן מעבר להצהרת המוכר ולרשום ברישיון הרכב, צריך לבדוק במשרד הרישוי ולקבל פרטים על רישומי הרכב. כל זאת יחסוך עוגמת נפש וחור גדול בכיס.

אלמנט נוסף וחשוב שצריך לשים עליו את הדעת הוא מספר הקילומטרים שהמכונית עברה. אלמנט זה נלקח בתחשיב ומהווה כגורם הפחתה ככל שמספר הקילומטרים גבוה יותר מהממוצע השנתי. מספר הקילומטרים הממוצע ברכב פרטי הפועל בתנאים רגילים נע בין 15,000-20,000 בשנת שימוש אחת.

לאחר הסינון והבדיקות האמורות לעיל, עורכים זיכרון דברים בין המוכר לקונה. בזיכרון הדברים יוגדרו התנאים והפרטים שסוכמו בין הקונה למוכר וכיצד יפעלו לאחר הבדיקה במכון בדיקות מורשה.

על מנת שלא ימכרו לך רכב שזהותו זויפה ושייך כחוק לאחרים, יש לפנות למכון בדיקה לפני קניה, שיירשמו את מספר השלדה והמנוע הקיימים בגוף הרכב בנוסף לבדיקה מכאנית. יש לשמור רישום זה!

לא לקנות, רכב שאין התאמה של 100% בין הנתונים. בכל ספק שיתעורר בדבר נכונות הנתונים יש לגשת עם המוכר למשרד הרישוי, אם יסרב המוכר לבדיקה זו, יש להטיל ספק באמינותו. האחריות לבירור ולגילוי הפרטים הנוגעים לרכב לרבות זיהוי הרכב, בעלויות, מגבלות, שעיבודים, עיקולים וכל פרט אחר מוטלת על הצדדים לעסקה.

שינויים ברכב
שינויים טכניים או מבניים ברכב: החלפת מנוע, שינו סוג הרכב, שינוי ייעוד, רכב משוקם, רכב ציבורי, תיקון מספר שלדה, חייבים להתבצע ראשית בעמדה מספר אחד, בפני רב בוחן ראשי ולאחר מכן יש לפנות למשרד הרישוי לשם רישום השינוי ברישיון.

הבדיקה במכון הבדיקות
את הבדיקה הטכנית של הרכב המיועד רצוי ואף חובה להשאיר למקצוענים, דהיינו מכוני הבדיקה. מאוד לא רצוי להסתמך על חוות דעת לא מקצועית ולא אחראית. גם מומחה אינו יכול לגלות מומים או
פגמים נסתרים או תיקוני אומן בשלדת הרכב, בגג או בעמודים ובמרכב הרכב.

מכוני הבדיקה כיום, מצוידים במיטב המכשור והידע הדרוש לשם כך. מעבר לזאת, למכוני הבדיקה ישנה אחריות על בדיקתם והם יבצעו את הבדיקה הטכנית ואימות מס' שלדה ומס' מנוע עבור הקונה. זכור... כל שינוי או מחיקה, או כל פגם במס' השלדה יגרור אחריו צרות צרורות, על כן יש להתרחק מרכב זה מיידית ולא להתפתות למחיר נמוך יותר או כל הצעה אחרת.

בסיום הבדיקה
לאחר שהבוחן בודק את הרכב סיים את הבדיקה, יזומן הקונה לקבל הסבר על תוצאות הבדיקה. בסיום ההסבר יפנה אותך הבוחן למוסך מורשה. כדי לאמוד ולדעת את מחיר התיקונים והעלויות העתידיות שעליך הקונה לקחת בחשבון בטרם תחליט לרכוש את הרכב.

שאלה שכיחה שאנו נתקלים בה כמעט בכל סיכום בדיקה היא עלות התיקונים, ובכן אל תשאלו זאת את הבוחן ... א- הוא אינו מוסמך לתת הערכת תיקון ועלות כספית ואפילו לא משוערת. ב- תקנות משרד התחבורה אוסרות על הבוחן להעריך או לקבוע מחיר תיקונים, נהגו בתבונה ובררו במוסך מורשה לאותו דגם רכב שבחרתם וכך לא יהיה עוררין.

שווי הרכב, מושפע מהגורמים הבאים: מספר הקילומטרים שעברה המכונית. אירועי תאונה קודמים, מספר הבעלויות שהחזיקו ברכב, בעלות פרטית או חברות לפי סוגים, תוספות שונות שהותקנו ברכב. אופי השימוש ברכב ומצבו עשוי להשפיע על ערכו מעל לרשימת המשתנים המופיעה בחוברת המחירון, בכפוף לבדיקת השמאי.

הנתונים המופיעים בחוברת המחירון, אינן תורה מסיני שקובעות חד משמעית את מחיר המכונית. הנתונים הם בגדר המלצה בלבד ויתכנו שינו

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד