072-3300504

איך זה שמרוקאי אחד מעז...???

עמיר פרץ נבחר בימים אלו לראשות העבודה, וכולם דנים בשאלה הטורדנית, האם יקום כאן סדר חברתי שונה?.

נטלי חסין | 17-11-2005 17:49:00

התקשורת בימים אלו "חוגגת", רבים הם הדיונים על בחירתו של עמיר פרץ. כולם בעצם חגים סביב שאלת מוצאו והרקע שלו, איך העז? מרוקאי, בן לעיירות פיתוח, לבוא ולשנות סדרי עולם במגדל השן? באמת איך העז?

כשהיה יושב ראש ההסתדרות אנשים לא הרימו גבה, הרי זה מקום מתאים לבן עיירות הפיתוח המרוקאי. מתאים לו להיות הפטרון של העבדים, יש כאן חפיפה "הגיונית".

אבל האם מדינת ישראל מוכנה לראש ממשלה מרוקאי? טורדת שאלה זו את גדולי הסוציולוגים. האם בחירתו של אדם בעל צביון מזרחי לא יאיים על התרבות המערבית שכל כך התאמצו יוצאי אירופה להנחיל במורשת ישראל.

המורשת הונחלה, תוך התעלמות בוטה ממציאות גיאוגרפית ראה ערך ["מזרח התיכון"] ותוך הוקעה של כל דבר בעל צביון מזרחי. כי הרי הערבים הם האויב, אז מה עושים עם "הערבים" תוכנו????????? חשבו רבות מנהיגי אשכנז לדורותיהם.

כשדרעי פרץ לתוך המציאות הפוליטית שוב נשאלה השאלה, איך מרוקאי אחד מעז? דרעי רצה יותר מכל לכונן כאן סדר חברתי חדש. לעניות דעתי, עצם היותו חרד לצביון יהודי בזהותו, היווה קריאת תיגר על אותם יוצאי אשכנז שחשבו שמזרחים הם איך לומר בעצם ערבים. הקיצוניות בפועלו הייתה תשובה מתבקשת לשאלה הרת הגורל, מיהו יהודי?

דרעי לא בא מרקע של זרם דתי חרדי, אולם הוא חש כי צריך לעצב את הזהות היהודית דווקא אחרי 2000 שנות גלות, כי חרד הוא היה מצביון ערבי. אך אליה וקוץ בה, המרוקאים שאימצו את דבר הפטרון האשכנזי המערבי חששו לפרימיטיביות, כך איימו עליהם לפידי הנאורות המערבית, והם לא נתנו קולם.

מה שבטוח הוא שדרעי היה עצם בגרונם של האשכנזים. העדה המרוקאית היוותה ייצוג גדול במציאות הפוליטית בישראל, אך כשרצו להיות ראש ולא זנב, רבים התרעמו על התעוזה. וכשטענו לגזענות, הם טענו מנגד לרגשי מביך.

אך אל דאגה, תמיד ידעו לתפור להם תיק לפי מידותיהם. כששלמה בן עמי, פרץ לחיים הפוליטיים, היה כאן מיצג חדש של המרוקאי, אינטלקטואל, רהוט, איש רוח, איש אקדמיה, אך מה התיק שקיבל במדיניות אשכנזית? תיק בטחון הפנים, בחירה תמוהה? רבים הסכימו עם כך, אבל עבור הפטרונים המערביים זה היה נראה אך טבעי.

דוד לוי האיש והמלרע, כיהן שנים רבות כמריונטה של מציאות פוליטית אשכנזית, הוא היה שם הדור פן וכבוד, בכדי לייצג אינטגרציה פוליטית. התפקידים שבהם כיהן היו רבים ומגוונים, אך כשכיהן כשר החוץ, שוב נשאלה השאלה איך הוא מעז?

נכון הוא לא ידע אנגלית, ואולי זה היה מינוי פוליטי גס, אך אנחנו חיים במציאות פוליטית ללא היגיון ממשי, ותיקים נרקמים כאן ללא התאמה כישורית, אלא מתוך תככנות פוליטית גרידא [מה שגרם לעם למיאוס ולחוסר אמונה במנהיגיה].

ההתרעמות על מינוי זה, שירת היטב את גדולי הבדרנים בארצנו. ורגע לפני שהמתנגדים לדברי, ולרמיזותיי הבוטות לגזענות, ורגע לפני תחושת המיאוס בשד העדתי שהוצא בקלות משוועת והגשים משאלות פוליטיות מאוסות, וטרד את בבואתנו הכה נאורה ומערבית, יש לי רק שאלה אחת.

אם נשחק משחק אסוציאציות קצר לגבי האנשים האלו, מה הדבר הראשון שתחשבו אודותיהם, וודאי תחשבו על מוצאם, ראשית מרוקו. שהרי גזענות אינה מחשבה שלילית בהכרח, אלא זה שתמיד יזכירו לך את מוצאך, ולא משנה מהו פועלך, או האג'נדה שלך, הם תמיד יזכירו לך זאת, רק בגלל שהם לא יכולים לשכוח, ותחושת הזרות שתתקבל מכך, היא פני הגזענות!.

בימים אלו כשכולם טרודים אחרי פועלו של עמיר פרץ, שימו לב לסאב טקסט של הדברים, מוצאו תמיד יוזכר בהקשר זה או אחר, לא שאני מצדדת בבחירתו, ואני חושבת שצריך לראות מה יהיה פועלו ברבות הימים, אך וודאי יהיו רבים שיגחכו למשמע הביטוי ברבות הימים......

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד