072-3300504

ויטנאם

חשבתם לנסוע לויטנאם? אינכם יודעים כלום על אפשרויות הטיול במדינה, מזג האוויר, האשרות הנחוצות, אמצעי התחבורה ומעברי הגבול. בפרק זה ובפרקים הבאים תמצאו את כל התשובות.

08-08-2005 13:12:00

ויאטנם ממוקמת בדרום מזרח אסיה וגובלת במפרץ תאילנד, מפרץ טונקין, ים סין, סין, לאוס וקמבודיה. היא נמתחת לאורך 1600 ק"מ לאורך החוף המזרחי של חצי האי סין-הודו. שני החלקים המטופחים ומתויירים ביותר הם דלתת המקונג בדרום ודלתת הנהר האדום בצפון.

ויאטנם מורכבת מתוואי שטח שונים- נמוכים, גבוהים, הרים ועמקים כאשר חלק גדול מהמדינה מכוסה גבעות והרים. פסגת הפנסיפן שבצפון מערב המדינה היא הגבוהה ביותר וגובה 3142 מטרים.למרות שחיי הפרא של המדינה עשירים, הם נמצאים בירידה מתמדת בגלל הריסת בתיהם והציד הבלתי חוקי. פחות מ- 20 אחוז מהמדינה נשאר מיוער וגם מה שנשאר נמצא בסיכון.

ממלכת החי כוללת פילים, קרנפים, נמרים, דובים שחורים, קופים, תנינים וצבים.ניתן למצוא בה חמישה פארקים לאומיים שונים: קאט בה, בה בה לייק וקוק פונג בצפון, באק מה במרכז ונאם קאט טיאן בדרום. בשנים האחרונות ישנן תוכניות שונות שמטרתן למנוע קטסטרופה אקולוגית. חלק מהן עוסקות בתכנון להפוך שטחי יערות לטובת פארקים לאומיים חדשים. ההיסטוריה של ויאטנם ארוכה מאוד.

עד 1954 היא היתה חלק מהודו, סין, ועם צאת הצרפתים ממנה התפצלה: בצפון ויאטנם שלטו הקומוניסטים (בהשפעה סובייטית וסינית) ואילו בדרום ויאטנם היתה זיקה למערב. מלחמה ממושכת שבה היו מעורבים מאות אלפי חיילים אמריקאים, הפכה בסופה את ויאטנם למדינה קומוניסטית ב-1975.

אין תמונה

נתונים חיוניים
שטח: 329,566 קמ"ראוכלוסיה: 79 מליוןעיר הבירה: האנוי (מליון תושבים). שפות: ויאטנמית, רוסית, צרפתית, סינית, אנגלית. דת: הבודהיזם היא הדת הרשמית אך ישנן גם דתות אחרות. מטבע: דונג dong.

הטיול במדינה מאפשר לתייר להכיר מדינה מסורתית בעלת קסם, ייחוד ויופי הצועדת באיטיות את צעדיה הראשונים אל המודרניזציה.

מזג האויר:
למרות שויאטנם שוכנת באיזור טרופי התנאים המקומיים נעים בין חורף כבד בגבעות הצפוניות לבין החום השנתי הכבד של דלתת המקונג. בגובה הים הטמפרטורה השנתית נעה בין 27 מעלות ועד 21 מעלות בצפון הרחוק.מזג האויר בחלק הדרומי של ויאטנם הוא טרופי. ישנם מונסונים רבים בצפון, אשר מביאים עונה חמה וגשומה מאמצע מאי עד אמצע ספטמבר ועונה חמה ויבשה מאמצע אוקטובר עד אמצע מרץ. כמו כן סופות טייפון אקראיות מתרחשות בין מאי לינואר וכתוצאה מכך ישנן הצפות במחוזות במרכז ויאטנם.

קידומות טלפונים חשובים:
משטרה 03, מכבי אש 08, עזרה ראשונה 05, קוד המדינה 84.

תחבורה: חברת התעופה של ויאטנם מבצעת טיסות פנימיות ובינלאומיות. הטיסות די יקרות. מס היציאה מהמדינה הוא 10 דולר.
אוטובוסים: מספר חברות אוטובוסים מפעילות קווים החוצים את המדינה בצורה יעילה למדי. המחירים זולים, מתאימים לצרכי תרמילאים ומגיעים לכל המקומות החשובים. יש לקחת בחשבון שהאוטובוסים עמוסים בדרך כלל והדרכים לא תמיד טובות. האוטובוסים עוצרים במקומות מעניינים או בנקודות תצפית באמצע הדרך.
רכבת: הנסיעה ברכבת תהיה תמיד איטית יותר מהאוטובוס וגם יקרה יותר, אך לעיתים הנסיעה נוחה ומאווררת יותר. יש לשים לב לכייסים וגנבים ולשמור טוב על החפצים ברכבת.
רכבים: ניתן להשכיר רכבים ונהגים במחירים סבירים, כמובן שהמשטרה תעצור אתכם בדרך כדי שתשלמו כל מיני "קנסות" ו"מיסים" לכן תוודאו שיהיה איתכם מקומי שיעשה את המשא ומתן בשבילכם. אפשר להשכיר אופנוע אבל רצוי לקחת בחשבון שצריך עצבים מברזל. מלבד האוטובוסים, הדרך הרגילה להתנייד בתוך העיר היא מוניות או אופנועים.

ויזות:
ויזה לויאטנם ניתן להוציא בארץ דרך איסתא, אולם יש להביא בחשבון את הדברים הבאים: עלות 100 דולר. הנפקה לוקחת לפחות 3 שבועות ובכל מקרה מקבלים בארץ רק טפסים איתם יש להגיע לשגרירות ויאטנם בבנגקוק ולהוסיף שם בין 25- ל- 30 דולרים ולהמתין 4 ימים עד לקבלת הויזה המיוחלת.
בחוץ לארץ ניתן להנפיק ויזות בנציגיות הויאטנמיות בבנגקוק עצמה (העלות זולה יותר מאשר דרך הפרוצדורה בארץ) או דרך הסוכנויות בקוואסן. כמו כן ניתן להוציא בקמבודיה, ובסין (ביג`ינג אך לא בקונמינג).

מעברי גבול:
המעבר מויאטנם לסין נקרא מעבר הידידות (Friendship Pass) והוא בעיירה Dong Dang כ-160 ק"מ צפונית להאנוי. העיר הקרובה ביותר בצד הסיני היא Pingxiang במחוז Guangxi. משם יש רכבת ואוטובוס (שיוצא מוקדם בבוקר) ל-Nanning -בירת המחוז.
מעבר גבול נוסף נמצא כ- 3 ק"מ מהעיר הגדולה Lao Cai בצפון מערב ויאטנם (כ- 340 ק"מ מהאנוי), ממש סמוך לגבול עם סין. מעבר הגבול פתוח מ- 07:00 עד 16:00. אין צורך לשלם מס מעבר. מצידו השני של הגבול, נמצאת העיירה הסינית Hekou.

המעבר מלאוס לויאטנם: ישנם שני מעברי גבול בין ויאטנם ללאוס. הדרומי יותר הוא Lao Bao, והצפוני יותר נמצא מול העיירה Vingh (בערך 8 שעות נסיעה דרומה מהאנוי). הכי נוח לקחת אוטובוס מהאנוי לויאנטיאן דרך אחת מסוכנויות הנסיעות (sinh cafe, kim cafe וכו`).

הנסיעה עד לויאנטיאן עולה 25 דולר (נכון לתחילת 2002) ונמשכת בערך 24 שעות (מחכים כמה שעות מיותרות באוטובוס עד שמעבר הגבול נפתח). מאחר ומגיעים לויאנטיאן רק בערב (ואפילו מאוחר בלילה אם יש עיכוב כלשהוא), אי אפשר להגיע לואנג ויאנג או ללואנג פראבאנג עוד באותו היום אלא רק למחרת.

המעבר מקמבודיה לויאטנם: ישנה דרך המחברת בין סייגון לפנום פן בצד הקמבודי של הגבול. עלויות: כ- 20 דולר ליום.

בטחון אישי: כמו בכל מדינה מתויירת, גם בויאטנם יש להיזהר מהבעיות הטריויאליות של כייסים וגנבים. מלבד זאת אין בעיה בטחונית בויאטנם, למעט בכמה מקומות ספציפיים שבהם צריך להיזהר יותר מאחרים: למשל בנאטרנג או בסייגון.

אין תמונה

סייגון
העיר הגדולה ביותר בויאטנם, הלב והנשמה של המדינה. עיר דינאמית, תוססת, שמרכזת את הפעילות המסחרית, הכלכלית והתרבותית. ברחובות חנויות רבות, דוכנים, קרוונים שמוכרים כל טוב והכל על המדרכות. ועדיין, בתוך המטרופולין הענק ניתן
למצוא אלנמנטים ממסורות עבר.

מרכז הו צ`י מין, זהו המקום להיות בו במהלך סופי השבוע ובערבי חגים. הרחובות פקוקים ומפוצצים בצעירים מקומיים המשוטטים בעיר על אופניים ואופנועים מחפשים לראות ולהיראות. איזור התיאטרון העירוני הופך למקום מפגש לצעירים היפים. הבידור נע בין דיסקוטקים וקריוקי במלונות, מוסיקה מערבית בפאבים, ריקודים בדיסקוטקים במלונות לבין מוסיקה ויאטנמית. את רוב צורות הבידור ניתן למצוא ברחוב mac thi buoi.

אין תמונה

דאלאת
דאלאת, היהלום שבערים ההרריות, עטופה בנוף מרהיב של אגמים, מפלים, יערות ירוקי עד וגנים יפיפים. מטיילים ומקומיים כאחד בורחים לדאלאת המשמשת מקום מפלט מהחום הכבד.

בדאלאת יקבל את פניכם מזג האויר קריר ובזכות השילוב עם האוירה של פארק ציבורי, נוף ציורי ואגם מלאכותי בשם xuang huong הפכה העיר לאחת הערים הנעימות בויאטנם. האגם נמצא במרכז העיר והוא הוקם בשנת 1919. ניתן לראות ו/או לשכור בו סירות פדלים בצורת ברבורים.

היו ימים שהמקום היה נקרא "פריס הקטנה" בגלל "החיקוי" של מגדל אייפל (שלמעשה הוא מגדל של חברת החשמל). אם חשבתם על מקום לבלות בו את ירח הדבש, אזי שזה בהחלט מקום שצריך להביא אותו בחשבון.

אין תמונה

נאט רנג
נאט ראנג היא גן עדן קטן - כי פה אפשר לקחת פסק זמן מהנדידה מעיר לעיר, ולהתבטל על חוף הים (עם ספר טוב ומוסיקה). המים שקופים, והחול נעים, והשירותים כוללים הכל: מסאז`, מניקור, קוסמטיקה, וגם שנקרול ודייג.

האיזור ליד נאט ראנג מאכלס בתוכו כמה מהחופים היפים ביותר באסיה. קלאב מד, אמנם עדיין לא הגיע, אבל, העיר מתפתחת באופן מהיר בתחומי תיירות ונופש. המים שקופים, והחול נעים, מגוון ההצעות פה איך להעביר את הזמן גדול וכולל מאס`ז, ארוחות מלאות, בירה, גלידה, טיפולי יופי ומניקור.
המים בצבע כחול טורקיז שסביב נאט רנג, מאפשרים דייג מצויין וצלילה.

אין תמונה

הויאן
הליכה ברחובות העיר העתיקה, ביקור בחנויות שפתוחות כל הלילה, הפניית מבט למנורות הצבעוניות שתלויות בחוץ וגם חשיבה קלה על העובדה שתושבי העיר שימרו היטב ובאדיקות את מאפייני הארכיטקטורה, הפיסול והקישוטים (בסגנונות סיניים ויפנים), לא יכולים שלא לעורר תחושה של ביקור בעיר מהאגדות.

מילת המפתח לגבי הויאן, היא האווירה האופיינית לעיר, במיוחד בלילה. הליכה ברחובות העיר העתיקה בין בתים ישנים, ביקור בחנויות שפתוחות כל הלילה, או הפניית מבט למנורות הצבעוניות שתלויות בחוץ וגם חשיבה קלה על העובדה שתושבי העיר שימרו היטב ובאדיקות את מאפייני הארכיטקטורה, הפיסול והקישוטים (בסגנונות סיניים ויפנים), לא יכולים שלא לעורר תחושה של ביקור בעיר מהאגדות.

אין תמונה

הואה
עיר קטנה ולמרות זאת הפכה לאחד מקומות הביקור המערצים על המטיילים בויאטנם. אפשר לטייל ולראות קברים מרהיבים של השליטים, פגודות מרשימות במיוחד, (למשל Thien Mu Pagoda), שרידי העיר העתיקה והנהר המשרה אווירה רומנטית.

הואה, העיר המלכותית (citadel) נבנתה במהלך המאה ה- 17 והפכה לבירה הפוליטית שנים מאוחר יותר כאשר המפלגה הקומוניסטית בהנהגת הו צ`י מין הכריזה על עצמאות המדינה. כיום, זוהי עיר קטנה שחיים בה 280,000 תושבים. היא נחשבת לאחד ממוקדי המשיכה למטיילים בויאטנם.

אין תמונה

האנוי, סאפה והאלונג ביי
בעיר האנוי ניתן לראות את השילוב המנצח בין מודרניזציה למסורת. מצד אחד מקדשים ובמונומנטים ומצד שני אי אפשר שלא להבחין בצעירים הויאטנמים היושבים בבתי קפה ומדברים בטלפונים סלולרים. מהאנוי אפשר לצאת לעיירה סאפה ולמפרץ האלונג ביי.

האנוי, בירת הרפובליקה הסוציאליסטית של ויאטנם, היא אחת מהערים המקסימות ביותר באסיה. היא ממוקמת על תוואי שטח יפהפה הכולל אגמים, שדרות מוצלות ופארקים ירוקים שמהווים בית לאוצרות ארכיטקטוניים כמו פגודה מלפני 1500 שנים, בתים קולוניאלים צרפתיים וגורדי שחקים מרשימים. השווקים התוססים, חיי הלילה העמוסים והאוכל המצויין מושכים תיירים אל עיר עתיקה זו.

לעיר חשיבות רבה בהתפתחות התרבות והמסורת של ויאטנם, היא מאפיינת את רוחה ההיסטורית דרך מקדשים ומונומנטים אך בו בזמן ניכרים בה שינויים וצעדים המקדמים אותה לעבר המודרניזציה ועל כן יש בה (יותר מאשר כל עיר אחרת במדינה) שילוב מנצח בין מודרניזציה למסורת.

צילמו משפחת מידן. התמונות באדיבות אתר "למטייל".

אין תמונה
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד