072-3300504

עריכה מדעית ולשונית של העבודה - מאיפה מתחילים?

המשפט: "העבודה שלכם זקוקה לעריכה" בוודאי אינו חדש לכם. תהיתם, בוודאי, לא פעם, מהו משמעותו.

| 26-06-2003 19:01:00

כתבתם את הטיוטה של העבודה, הגשתם למנחה, חזרתם אליו לקבלת חוות דעת. הוא מגיש לכם את העבודה ופוסק: "העבודה דורשת עריכה". אתם יוצאים מהחדר ואומרים לעצמכם: מה הוא רוצה? מאיפה מתחילים? תחילה יש לברר לאיזה סוג עריכה הוא מתכוון: האם הטקסט מצריך עריכה לשונית או עריכה מדעית?

עריכה מדעית
המושג "עריכה מדעית" מתייחס לכתיבת העבודה בהתאם לכללים השכיחים הנהוגים בחיבורים מדעיים. כללי הכתיבה המדעית בהם אתם מתבקשים לעמוד מתבססים על שיטת האגודה הפסיכולוגית האמריקנית A.P.A - (American Psychological Association)* למעט שינויים שנעשו כדי להתאים את הכללים לאוכלוסיית הסטודנטים בארץ.

מוסד זה ומוסדות בעלי שם אחרים (כגון ה (ASA, MLA פרסמו מדריכים לסגנון הכתיבה האקדמית, ובהם רשומות הנחיות מפורטות ביחס לרכיבים הצורניים והמבניים שיש לכלול בעבודה האקדמית.

רכיבים צורניים מתייחסים לצורה בה צריך להיכתב הטקסט האקדמי וכוללים טווח רחב של נושאים, כגון: כללי ציטוט ביבליוגרפיה, כללי הפנייה למקורות בגוף הטקסט , אופן הצגת לוחות ואיורים ושילובם בחיבור, רישום סמלים סטטיסטיים.

רק לשם הדגמה: במידה ושילבתם לוחות ואיורים בטקסט, הצגתם צריכה להיעשות לפי כללים ברורים: משפט הפנייה מתוך הטקסט (לדוגמא: בלוח 1 מפורטים הממוצעים של…), רישום הלוח והאיור בסדר רץ, התאמה בין הכותרת שרשמתם ובין ההפניה לאותה כותרת.

הרכיבים המבניים תלויים בסוג העבודה שאתם כותבים. לדוגמא בעבודה אמפירית, שמטרתה אחת מהשתיים: לתאר תופעה על סמך איסוף נתונים או לבדוק השערה על קשר בין תופעות, עליכם להקפיד על החלקים הבאים: תקציר, תוכן עניינים, מבוא, שיטה, תוצאות, דיון, מקורות, נספחים - במידת הצורך.
במדריך הAPA מצוין מה צריך לכלול כל חלק.

אחד הקשיים העיקריים בהם נתקלים סטודנטים קשור בכתיבת הרקע התיאורטי לעבודה, הכולל הצגת ממצאי ספרות קודמת. עליכם לזכור כי כתיבה מדעית היא כתיבה אובייקטיבית, שאינה מערבת רגשות. שנית, ככל שתחשפו את הקשרים בין המקורות (האם הם תומכים או סותרים זה אז זה? באיזה אופן?) ולא תרשמו אותם כצבר עובדות, כך ייטב.

עריכה לשונית
המושג "עריכה לשונית" מתייחס לעריכת החיבור האקדמי שהגשתם על פי כללי האקדמיה ללשון עברית, על עיקרי הכללים נבחנתם בבחינת הבגרות בלשון עברית, לפני אי אלו שנים. נושאים הכלולים בתוך העריכה הלשונית הם: כללי הכתיב חסר הניקוד, האחדת כתיב, שיבושי לשון, חוקי תחביר בסיסיים, חוקי הפיסוק, כללי תעתיק מלטינית ומערבית, משלבי ורבדי לשון.

מייגע? אולי, אך זכרו: כמה דברים: הקפדה על הכללים תמנע את תהליך ה"פינג פונג" בינך ובין המנחה. לא משנה באיזה סגנון כתיבה תבחרו, הקפידו על אחידות בכתיבה המדעית.

ולבסוף עצה מכל הלב: האינטראקציה בין מדריך העבודה לסטודנט היא חיונית, התייעצו עם המנחה כדי לוודא מהי סוג ורמת העריכה הנדרשת. דבר זה ימנע אי הבנות וכאב ראש עתידי.


המידע באדיבות פזית קורן, צוות פז אקדמיק

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד