072-3300504

24 שעות מסביב לשעון

תרבות ההי-טק מכתיבה קצב עבודה שונה מזה אשר במקומות עבודה מחוץ לצווארון המקלדת. בנוסף לזה הם, בדרך כלל מבלים שעות נוספות במקום עבודתם.

דורי אלוני | 25-04-2005 16:37:00

עובדי ההיטק, עובדים עד השעות הקטנות תוך כדי מרוצה מתמדת לטפל בבאגים פתוחים ובהוצאה של גרסות תוכנה עדכניות, כל זאת בטרם הזכרנו נסיעות תכופות לחו"ל. כך קורה שלעתים חשבון הזמן שהם שוהים באוויר דומה יותר לזמן האוויר של הטלפון הסלולארי שלהם.
לנשואים שביניהם אורבים בפתח לא מעט בעיות. האופייניות שבהן הן לעתים תעסוקה נוספת בסופי שבוע (כן הם לא בדיוק מלקקים דבש, למרות שהתלוש החודשי רחוק מלהיות מרור), העבודה עד השעות המאוחרות והנפקדות מהבית בסופי שבוע פוגעות במהלך התקין והסדיר של חיי הנישואין וכשיש ילדים המושג אבא או אמא (תלוי מי הקרייריסט שביניהם) הופך לעתים למציאות ווירטואלית בת קיימא שלעתים תלויה על הקיר, צרובה על תקליטור או מחייכת לה מבעד לצג המחשב הביתי.

איך מתמודדים עם הקלות הבלתי נסבלת של להיות עובד הי-טק, בסביבה תוססת, סוערת ותחרותית? כאמור, סביבת ההיטק דורשת יכולות אינטגרטיביות המצריכות הן מאמץ אינטלקטואלי והן מאמץ נפשי כמעט אינסופי הדורש אורח רוח וסבלנות רבה לא רק מהעובדים בענף זה אלא גם משותפיהם לחיים כדי לנהל אורח חיים תקין.

הצעירים שבחבורה, הנמנים עם הדור החדש המחליף את זה השחוק לאחר שנות פריחה ושגשוג כלכלי ואישי, יספרו לכם בחיוך כי העבודה משתלמת. אין עוררין על עובדה מוצקה זאת. יתר על כן יש לציין כי רוב חברות ההי-טק יודעות לתגמל את עובדיהן על ידי מתן:

1.משכורת גבוהה מעל לממוצע במשק
2.קרנות השתלמות
3.קרן מנהלים
4.ביטוח פנסיוני
5.ימי גיבוש ונופש
6.אופציות (כמעט שכחנו..)

אך האם הן לוקחות בחשבון את הנזק שנעשה או עלול להיגרם לעובד על חשבון הצלחת מנהליהם או בעלי המניות? לא תשמעו את אותם העובדים מתלוננים או יוצאים לרחובות כדי למחות על מר גורלם, כלום יש להם זכות לכך? הם הרי ניזונים מתשלומי השכר הגבוהים במשק ומהווים את הציר המרכזי בחשבון ההכנסות של משלם המיסים...שרק ידברו...

שוק ההי-טק שסבל עד לאחרונה ממצוקת שפל נוראה, התעורר לאחרונה ומשחר לפתחם של עובדים צעירים. בשר טרי שישמח לעבוד בחוזה עבודה, שחבריהם הוותיקים בענף לא היו ממהרים לחתום עליו בתקופת ימי הזוהר של ההי-טק אמצע-סוף שנות התשעים.

את החשבון האישי, הם פודים רחוק מאור הזרקורים אל מול נשותיהן שחלקן הפכו מן הסתם לחד הוריות סמויות, כאלו שיפה להן השתיקה. אלא שחלק מאותם עובדים נאלץ לעתים לשלם מחיר יקר מדי שעלול לעלות להם אף בחיי הנישואין. שתיקת הכבשים בדמותם של עובדי היי-טק ובני/ות זוגן תופחת לעתים לבועה שעלולה להתפוצץ לשניהם בפנים. תקופות ארוכות של ריחוק (לעתים גיאוגרפי) הכוללים חסכים בזמן איכות משפחה, עושים את שלהם וגורמים לשחיקה מתמדת במערכות יחסים שכאילו תלויות על עמוד תווך אחד והוא הציר הכלכלי.

כשאתם בונים קריירה כעובדי הי-טק אתם צרכים להסתכל על חשבון הרווח וההפסד בלהיות חבר, ושותף ברווחים של אותן חברות שלא שוכחות לעולם לשלם לכם את תלוש המשכורת בזמן אך לעיתים עוזרות לכם במודע להדחיק את הקשרים עם הקרובים לכם ביותר.

מספר טיפים
1.בין אם זאת עבודתכם הראשונה או לא, שמרו על פרופורציות עבודה, הקפידו להגיע לעבודה בזמן אך לא פחות מכך להגיע בזמן הביתה. להיות "וורקוהוליק" זה קרון נוסעים שאפשר לעלות עליו בכל עת, להגיע הביתה לא בזמן זה משהו שקשה להחזירו לאחור, במיוחד עם יש שם קטנים שמחכים לכם.

2.השתדלו להימנע מעבודה בסופי שבוע או חג (אלא אם כן אין ברירה). חוק איסור עבודה בשבתות חל גם עליכם ומחויב על ידי מעסיקים על פי חוק, שמרו על חירותכם.

3.אם קבלתם לאחרונה כנפיים ממועדון הנוסע המתמיד של אל-על, נסו לנצל את הנקודות שצברתם גם לטובת טיול זוגי אם לא משפחתי.

4.נסו לא לקחת את העבודה הביתה. שמרו לעצמכם את הזמן ואת המקום ליהנות מהשקט במחיצת הקרובים אליכם במיוחד בסופי שבוע.

5.מקום העבודה הינו הבית השני שלכם, הקפידו שזה המצב ולא להפך, אל תהפכו את ביתכם למקום מפלט.

6.למדו להקשיב לבני הזוג מתוך הבנה למצבם כשמתעוררת בעיה הנוגעת להיעדרותכם הרבה מהבית. נסו להעמיד את עצמכם מהמצד השני ודמינו איך אתם הייתם נוהגים במקומם, נסו לגלות אמפטיה כלפי בין הזוג , ולאזן על ידי פינוי זמן מתאים עם בני הזוג והילדים. נסו לפנות זמן איכות לבילוי משפחתי בסופי שבוע, לטיולים ולכיף.



הכותב הינו גרפולוג מוסמך ומנהל מחלקת אבחון והשמה
בחברת - Handmatch

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד