072-3300504

כל האמת מאחורי תנאי הקבלה החדשים באוניברסיטאות

מתי מתחיל תהליך הרישום? מהי תעודת מצרף? כיצד מקבלים אותה? מהם תנאי הקבלה של האוניברסיטאות השנה?- כל התשובות לכל השאלות...

| 23-01-2003 15:04:00

ביום ראשון ה-26.01 יחל תהליך הרישום לאוניברסיטאות לשנת תשס"ד. הרישום שהיה אמור להתחיל באמצע החודש בדומה לשנים קודמות, נדחה לסוף החודש בשל אי הבהירות והבלבול באוניברסיטאות.אי הוודאות נובעת מהחלטת משרד החינוך והמועצה להשכלה גבוהה, כי הבחינה הפסיכומטרית לא תהיה עוד תנאי חובה לקבלה לאוניברסיטה, אלא תהיה חלופה אפשרית בידי המועמד.

בשנים קודמות תנאי הקבלה כללו תעודת בגרות מלאה וציון פסיכומטרי וכל אוניברסיטה חישבה את ציוני התקן שלה לחוגים השונים על פי תוצאות אלו. השנה נוסף מרכיב שלישי והוא גיליון תעודת מצרף. החלופה היא, קבלה על סמך הבחינות החיצוניות של הבגרות באחד משני המצרפים הבאים: שפת אם (חיבור או ערבית), אנגלית והיסטוריה או שפת אם, אנגלית ומתמטיקה. מס' היחידות המינימלי האפשרי בתעודת המצרף הוא, אנגלית 4 יח"ל, מתמטיקה – 3 יח"ל, שפה – 2 יח"ל והיסטוריה 2 יח"ל.

למועמד ישנה אפשרות לבחור בין תעודת מצרף לפסיכומטרי כאשר תעודת הבגרות נותרת בגדר חובה. ועד ראשי האוניברסיטאות ממליץ לכל המועמדים לגשת לבחינה הפסיכומטרית, על מנת להגדיל את סיכויי הקבלה. במקרה ולתלמיד גם ציון פסיכומטרי וגם ציון מצרף האוניברסיטה בוחרת את הציון הגבוה מבין השניים. בחלק מהאוניברסיטאות ישנה האפשרות לשלב פסיכומטרי ומצרף.במקרה ולמועמד רק בחינה פסיכומטרית אין הוא חייב להמציא תעודת מצרף.

המועמדים שיכולים להגיש תעודות מצרף הם כל מי שניגשו לבחינות הבגרות החל משנת תשנ"ח ואילך .משרד החינוך יעביר את ציוני "המצרף" לבתי הספר התיכוניים בשבוע השני של חודש פברואר 2003. נבחנים אקסטרניים יוכלו לקבל את תעודות המצרף בשלוחות האקסטרניות. חובת הצגת הגיליון היא על המועמד בלבד. הסכמה בעניין זה הושגה בין משרד החינוך לוועד ראשי האוניברסיטאות. ההסדר מחייב את הנרשמים לאוניברסיטה להמציא תעודת בגרות מלאה ובנוסף
את ציון "המצרף" או את ציון הפסיכומטרי.

מכיוון שזוהי הפעם הראשונה בה מתקיימים תנאי הקבלה האלו מתייחסים האוניברסיטאות לשנה כשנת ניסיון. משרדי הרישום עבדו במהלך החודשים האחרונים שעות נוספות על מנת להבין ולתרגם לנוסחאות את תנאי הקבלה החדשים. כל אוניברסיטה תרגמה את ציוני המצרף לציון התאמה אחיד שיהיה תואם בערכו ושניתן יהיה להשוותו לציון הפסיכומטרי.

האוניברסיטאות סקפטיות לגבי המהלך וממליצות לתלמידים לגשת לבחינה הפסיכומטרית. הבעיות רק החלו, אומרת רובי שפירא, ראש מינהל תלמידים באוניברסיטה העברית, השקענו משאבים עצומים בכל התהליך ואנו רק בתחילת הדרך. המועמדים מבולבלים ובצדק. התהליך שהיה אמור להועיל לאוכלוסיות החלשות לא מאד הועיל להם כי עכשיו הם יצטרכו לשפר בגרויות כדי לקבל ציונים גבוהים בתעודות המצרף ומי שאין לו כסף לשלם למכוני בגרויות ימצא את עצמו שוב מול שוקת שבורה".

בהמשך תוכלו למצוא את תנאי הקבלה של ארבע אוניבברסיטאות. שאר האוניברסיטאות ועדיין לא העבירו את הנתונים או העבירו נתונים חלקיים. אוניב

סטודנטים באוניברסיטת תל אביב
סטודנטים באוניברסיטת תל אביב

אוניברסיטת תל אביב
מהו המצרף הקביל באוניברסיטה?
4 יחידות אנגלית, 3 יחידות מתמטיקה, 2 יחידות שפה עברית או 3 יחי שפה ערבית

סוגי המצרף על פי החוגים השונים:
א.מצרף א : במצרף זה משקל שונה למקצועות השונים (4 מתמטיקה, 2 אנגלית ו1 שפה) מיועד לכל הפקולטות שאינן משתמשות במצרף ב'. (ראה פירוט בסעיף הבא).
ב. מצרף ב: במצרף זה משקל שווה לכל אחד מהמקצועות אנגלית מתמטיקה ושפה. מיועד לפקולטות למדעי הרוח, אומנויות (פרט לאדריכלות) ומשפטים וכמו כן בתי הספר לחינוך ולעבודה סוציאלית.

מהן האופציות האפשריות לקבלה?
1.שקלול של ממוצע הבגרות והציון הפסיכומטרי
2.שקלול של ממוצע הבגרות וממוצע המצרף
3.הצירוף הטוב ביותר מבין שתי האפשרויות הבאות: תעודת בגרות ופסיכומטרי, תעודת בגרות ומצרף. (למי שהגיש גם פסיכומטרי וגם מצרף)
4.קבלה ללא בחינת כניסה פסיכומטרית וללא מצרף (לבעלי הישגים גבוהים במיוחד בתעודת בגרות ישראלית. ראה פירוט בידיעון.

הערות נוספות
* ליחידות הלימוד השונות יש ועדות קבלה משלהן הקובעות תנאי קבלה מיוחדים לתחומי הלימוד השונים.
על התלמידים להעביר את כל המסמכים עד ל-1.5.03

אוניברסיטת חיפה
מהו המצרף הקביל באוניברסיטה?
4 יחידות אנגלית, 3 יחידות מתמטיקה, 2 יחידות שפה עברית או 3 יחי שפה ערבית

סוגי המצרף על פי החוגים השונים:

א.מצרף כללי: בכל חוגי האוניברסיטה למעט החוגים המתמטיים ציון המצרף מורכב מהציונים החיצונים לבחינות החיצוניות באנגלית, מתמטיקה ושפה במשקלות 2 שפה, 2 אנגלית, 1 מתמטיקה.
ב.מצרף מתמטי: בחוגים המתמטיים ציון המצרף מורכב מהציונים (כולל הבונוסים בבחינות החיצוניות באנגלית מתמטיקה ושפה במשקלות : 1 שפה, 2 אנגלית ו2 מתמטיקה.

מהן האופציות האפשריות לקבלה?
1.שקלול של ממוצע הבגרות והציון הפסיכומטרי
2.שקלול של ממוצע הבגרות וממוצע המצרף
3.הצירוף הטוב ביותר מבין שלושת האפשרויות הבאות: תעודת בגרות ופסיכומטרי, תעודת בגרות ומצרף, מצרף ופסיכומטרי.

הערות נוספות
* שימו לב! קיימת שונות בין החוגים במשקל הניתן למרכיבי ציון הקבלה.
על התלמידים להעביר את כל המסמכים בין 6.3.03- 1.9.03, על פי החוג המבוקש.

האוניברסיטה עברית
מהו המצרף הקביל באוניברסיטה?
4 יחידות אנגלית (לפחות), 3 יחידות מתמטיקה (לפחות), 2 יחידות היסטוריה (לפחות), 2 יחידות שפה עברית או 3 יחי שפה ערבית

סוגי המצרף על פי החוגים השונים:

א. ציון מצרף ריאלי : מורכב מהציונים הבאים: מתמטיקה, הבעה עברית (ערבית למסיימי בתי הספר הערביים) ואנגלית. יילקח בחשבון לתחומי הלימוד הבאים:
הפקולטה למדעי הרוח (למעט: גיאוגרפיה ומדעי הקוגניציה), הפקולטה למשפטים,
בית הספר לריפוי בעיסוק, בית הספר לסיעוד, בית הספר לעבודה סוציאלית.
ב. ציון מצרף הומני: מורכב מהציונים הבאים: היסטוריה, הבעה עברית (ערבית למסיימי בתי הספר הערביים) ואנגלית. יילקח בחשבון לתחומי הלימוד הבאים:
הפקולטה למדעי החברה, מדעי הקוגניציה, תכנית משולבת: פילוסופיה, כלכלה ומדע המדינה, בית הספר למינהל עסקים, הפקולטה למתמטיקה ולמדעי הטבע,
בית הספר לרפואה, מדעי הרפואה הבסיסיים, הפקולטה לרפואת שיניים, בית הספר לרוקחות, הפקולטה למדעי החקלאות, המזון ואיכות הסביבה.

מהן האופציות האפשריות לקבלה?
1.שקלול של ממוצע הבגרות והציון הפסיכומטרי
2.שקלול של ממוצע הבגרות וממוצע המצרף
3.הצירוף הטוב ביותר מבין ששתי האפשרויות הבאות: תעודת בגרות ופסיכומטרי, תעודת בגרות ומצרף.

הערות נוספות
בדיון בקבלתם של מועמדים לתחומי הלימוד המחייבים ציון מצרף ריאלי יילקח בחשבון ציון המצרף הריאלי (גם אם הוא נמוך יותר מציון המצרף ההומני) ולהפך, קבלתם של מועמדים לתחומי הלימוד המחייבים מצרף הומני לא תביא בחשבון את ציון המצרף הריאלי.

הטכניון
מהו המצרף הקביל באוניברסיטה?

4 יחידות אנגלית, 4 יחידות מתמטיקה, 2 יחידות שפה עברית או 3 יחי שפה ערבית

סוגי המצרף על פי החוגים השונים:
ציון מצרף אחיד לכל המסלולים.
מהן האופציות האפשריות לקבלה?
4.שקלול של ממוצע הבגרות והציון הפסיכומטרי
5.שקלול של ממוצע הבגרות וממוצע המצרף
6.הצירוף הטוב ביותר מבין ששתי האפשרויות הבאות: תעודת בגרות ופסיכומטרי, תעודת בגרות ומצרף.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד