072-3300504

קירוב לבבות על בטן מלאה

אוכל עושה רק טוב לכולם, אפילו ליחסים המתוחים בין היהודים לערבים בארץ, ועם התובנה הזו הוקם המיזם החברתי-קולינרי 'מתבשלות'. שף אורחת: המאסטרית הזוכה, נוף עתאמנה אסמעיל

גל יונגר | 07-07-2015 15:45:00

על בטן מלאה הכל הרבה יותר נעים ונוח, תשאלו את ארבעת הסטודנטים מהמרכז הבינתחומי בהרצליה שהבינו שקצת אוכל יכול לקרב לבבות בין יהודים לערבים בארץ והקימו את המיזם החברתי-קולינרי מתבשלות - 'Meetbashlot'.

המיזם הקולינרי הוא כחלק מפרויקט רבין במסגרת התכנית למנהיגות, התבקשו הסטודנטים להתחלק לקבוצות ולהקים מיזם חברתי בכל נושא שרק יבחרו.

חן בלטנסקי, סטודנטית שנה שלישית לממשל, מסבירה מאיפה הכל התחיל. "נפגשנו עם אישה בדואית בשם סלימה שגרה בפזורה בנגב. בתור מישהי שהקימה אוהל הסברה של החברה הבדואית, היא גרמה לנו להבין עד כמה המצב בקרב בני מיעוטים במיוחד אצל נשים אינו שוויוני, בהשוואה לחברה היהודית בארץ".

עם סיום המפגש החליטו הסטודנטיות אדל כחמון בלוך, עדי כץ בשילוב עם בלטנסקי והסטודנט גל רייך כי המיקוד יהיה סביב העצמת נשים ובהמשך העצמת בני מיעוטים בחברה הישראלית.

"חשבנו על הפער העמוק שיש בין נשים יהודיות שגרות בתל אביב לבין נשים ערביות שגרות ביפו, 50 מטר מהן. העובדה שאין מפגש בין שתי האוכלוסיות ולעיתים קיים איזשהו פחד או רתיעה חייבים להיפסק", מחדדת בלטנסקי.

מכאן הבינו כי הדרך לשיח ולהיכרות יכול להתבצע דרך נשים צעירות והאמצעי לכך איך לא? יהיה באמצעות סדנת בישול.

המאסטרית נוף עתאמנה אסמעיל בפעולה
המאסטרית נוף עתאמנה אסמעיל בפעולה

דרך האוכל יגיע השינוי
המפגש הראשון התקיים בבית הספר לבישול ביפו, בהנחייתה של זוכת התכנית 'מאסטר שף' נוף עתאמנה אסמעיל. שם העבירה סדנת בישול בה השתתפו נשים ערביות וסטודנטיות יהודיות וערביות.

"המטרה המרכזית שלנו הייתה שהמפגש יביא לשיח של היכרות, בין אדם לאדם, ולאו דווקא ליפול מהר לנושאי שיחה פוליטיים ונפיצים. השילוב של מפגש נשים ותשוקה לבישול מחברת בין כולן", מחדדת בלטנסקי.

סלוא אבו חסירה, עקרת בית מיפו מסבירה כי "המפגש היה מאוד מרגש ומעניין, זה היה יפה להכיר אנשים אחרים ולהסתדר ביחד. לא הייתה הרגשה של קנאה, להיפך הייתה אווירה טובה. צחקנו, בישלנו, דיברנו ואכלנו, הכל היה ממש כמו שצריך".

רותם צדקיה, סטודנטית למשפטים וממשל במרכז הבינתחומי בשנה שלישית מסבירה "זו הפעם הראשונה שאני משתתפת במפגש מהסוג הזה, סדנה שמשלבת סטודנטיות יהודיות, ערביות ובישול, זו הייתה החוויה כפולה.

כבר מהרגע הראשון שהגענו, הייתה הרגשה שבאנו נטו ליהנות ולא להיכנס לוויכוחים פוליטים".

ובכן, מה יש באוכל שגורם לקירוב בין תרבויות? לדבריה של אבו חסירה הוא גורם לחיבור באופן טבעי "אוכל זה כמו חבר, אתה יכול להכיר אותו לאנשים, לקחת אותו לכל מקום בעולם והוא יגרום לאחר להכיר אותך".

ולסוגיה האם הקשר בין היהודיות לערביות אכן יימשך לאורך זמן, מאמינה בלטנסקי שהתשובה היא כן ואף הרבה מעבר לכך "המטרה היא להרחיב את המעגלים, לא רק ברמה הנשית, אלה ברמה המשפחתית.

אנחנו מתכננות מפגשים עתידיים עם האימהות והאבות של הסטודנטיות, ליצור מפגש רחב של כלל האוכלוסייה".

עובדה: אוכל מקרב בין אנשים
עובדה: אוכל מקרב בין אנשים
משאירות את הפוליטיקה בחוץ, פרויקט Meetbashlot
משאירות את הפוליטיקה בחוץ, פרויקט Meetbashlot
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד