072-3300504

תלונה: סולקתי מהמעונות מכיוון שאני לסבית

בדיוק בחודש בו מניפים את דגל הגאווה, מתלוננת עולה חדשה לסבית על אפליה שננקטה נגדה במוסד לימוד ישראלי, רק בשל העדפותיה המיניות. מדרשת רחל וחיה מכחישה את הטענות

הדס נתנאל | 18-06-2015 15:37:00

האם גם בשנת 2015 מופלים תלמידים בישראל רק בשל הנטיות המיניות שלהם, או שמדובר בהצטברות נסיבות, שכלל לא קשורה לאפליה על רקע העדפה מינית.

חנה (29), עלתה לארץ לבדה לפני כארבעה חודשים מקליפורניה, היא התגיירה והתחילה ללמוד תורה במדרשת רחל וחיה שבגבעת שאול.

לפני מספר ימים נודע לה שעליה לעזוב את מעונות המוסד בתוך שבוע, אך היא יכולה להמשיך וללמוד במקום. לטענתה הסיבה לסילוקה מהמעונות נובעת מכך שההנהלה גילתה כי היא לסבית.

קשר רומנטי? לא בבית ספרנו
קשר רומנטי? לא בבית ספרנו

מפחדים שבנות יתאהבו אחת בשנייה
כשחנה נרשמה לפני כחודשיים ללימודים ב"מדרשת רחל וחיה", היא לא ראתה צורך לציין שהיא לסבית וכעבור זמן במוסד הרגישה מספיק בנוח כדי לדבר בגלוי על נטייתה המינית.

"עשיתי עליה משום שאני אוהבת את ארץ ישראל ורציתי לגור וללמוד כאן", מספרת חנה, "לא חשבתי שדבר כזה יקרה לי".

היא מספרת כי "ההנהלה חשדה שאני לסבית אז הם שאלו מסביב, ובחורה אחרת מהסמינר אישרה להם את זה". לטענתה, מיד לאחר מכן נאמר לה כי "לבית הספר יש מדיניות כללית, על פיה לסביות לא יכולות לישון במעונות הסמינר", ובכך למעשה סולקה מהמעונות ונחסמה בפניה האפשרות לישון עם כל שאר התלמידות.

חנה נאלצה לארוז את חפציה ולהתכונן ליציאה מהמגורים בתוך שבוע בלבד. "הייתי מאוד עצובה והרגשתי בודדה", משתפת חנה, "בכיתי, זאת הייתה חוויה משפילה ומחפיצה, הרגשתי פגועה ושהלב שלי נשבר".

כשניסתה לשוחח עם ראש הישיבה ולהסביר לו את הדברים, לא זכתה לאוזן קשבת והבנה, אלא להיפך. "הוא (ראש הישיבה) אמר שאין פה משהו אישי ושהיה מקרה כזה בעבר, בו לסבית לנה במעון והשותפה התאהבה בה, וזו היתה סיטואציה טראומטית שהם רוצים להימנע ממנה", היא מספרת.

במייל שהגיע לידנו, שכותרתו "So sorry", כתבה לה אחת מהמורות במדרשה, אחרי ההרחקה, שהיא מאוד מצטערת על איך שהאירועים התגלגלו. "כמה שזה קשה לך, בבקשה תזכרי שזו היא מדיניות בית הספר ושזה לא משהו אישי בשום צורה שהיא". עוד הוסיפה המורה במייל "את תורמת כל כך הרבה תובנות ואנרגיה חיובית לתוכנית שלנו. אני מקווה שתבחרי להישאר ולהמשיך ללמוד איתנו".

"מדרשת רחל וחיה" הינו מוסד "דרכי נועם" ללימודי תורה, המציג עצמו באתר האינטרנט שלו כ"מקום המיועד לנשים אינטליגנטיות המעוניינות בצמיחה אישית ורוחנית".

באתר האינטרנט של המדרשה מצויין עוד כי המדיניות של המוסד הינה לימודי תורה בדרכי נועם, המאפשרים לכל אחת מהתלמידות למצוא את הדרך שלה לתורה ולאמונה.

מניפים את הדגל, אבל ממשיכים עם האפליה
מניפים את הדגל, אבל ממשיכים עם האפליה

מסולקת מהמעונות, נשארת בלימודים
מרגע שיצאה חנה עם תלונתיה אל מחוץ לכותלי המדרשה, החלו מורים ומנהלים במקום לטעון בתוקף כי היא כלל לא סולקה מהמעונות מכיוון שהיא לסבית, אלא בשל סיבות אישיות אחרות.

עם זאת, אף לא גורם אחד מפרט, ולו ברמז, מהן אותן סיבות אישיות נוספות, שהביאו להרחקה אך ורק מהמעונות.

לדברי אנשי המדרשה, הסיבה שבגללה הם לא מפרטים על הגורמים שהביאו לסילוקה הינה בשל זכויותיה לפרטיות, שכן מדובר בנושאים אישיים, אולם חברותיה של חנה, טוענות כי למרות שאכן היו גם בעיות נוספות, אין להן ספק כי הסיבה המרכזית שהביאה לגירושה ממגורי הבנות הינה נטייתה המינית, שכן, לטענת החברות "את שאר הבעיות ניתן היה לפתור".

בין אם היו בעיות נוספות ובין אם לאו, מדובר בסוג בעיות שהביא לכך שהיא הורחקה אך ורק מהמעונות, ולא מהלימודים עצמם במדרשה, ועל זה מסכימים כולם.

עם זאת, למרות שהותר לה להישאר וללמוד, לדברי חנה היא מתכננת לעזוב לגמרי את המוסד, במטרה למצוא סביבת לימודים "שבה לא ארגיש מושפלת בגלל נטיותיי המיניות".

מדוע הורחקה מהמעונות?
מדוע הורחקה מהמעונות?

תגובת מדרשת רחל וחיה
ממדרשת רחל וחיה מכחישים את הטענה כי היא סולקה מהמעונות בשל נטייתה המינית ואולם מודים כי היא רשאית ללמוד במוסד וכי נמנעת ממנה רק הזכות ללון במעונות.

להלן תגובת מדרשת רחל וחיה המלאה, כפי שנמסרה לידינו:

"1. היא אכן נתבקשה לעזוב את הפנימיה אולם הטענה שהסיבה היא בגלל שהיא לסבית אינה אמת.

2. היא רשאית להמשיך ללמוד במוסד שלנו. תוך כיבוד אורח החיים אשר ידוע לה היטב.

3. אנו מכבדים את פרטיותן של התלמידות, ואיננו רואים צורך לפרט מה היה ומה לא היה".

מכחישים את הטענות? מדרשת רחל וחיה
מכחישים את הטענות? מדרשת רחל וחיה
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד