072-3300504

אוניברסיטת תל אביב תסגור את המכינה הקדם אקדמית?

המכינה הקדם אקדמית של אוניברסיטת תל אביב, שתרמה לחיזוק הפריפריה הכלכלית-חברתית בישראל והעניקה הזדמנות שניה לאלו שלא עמדו בדרישות, עומדת על סף סגירה

28-12-2014 15:13:00

הנהלת אוניברסיטת תל אביב הודיעה בשבועות האחרונים כי המכינה הקדם אקדמית שברשותה, זו שאפשרה לאוכלוסייה מוחלשת לקחת חלק במערכת ההשכלה הגבוהה, עומדת להיסגר.

ההחלטה בנוגע לסגירת המכינה של אוניברסיטת תל אביב גובה מחיר כבד, מאחר ולא מדובר רק בפגיעה סביב השתלבותם של התלמידים בחברה והעמקת הפערים החברתיים כלכליים בישראל, אלא גם לפיטוריהם של חמישים מורים מתוך המכינה וכן פגיעה בפרנסתם.

בשנת הלימודים הנוכחית התקבלו לאוניברסיטת תל אביב כ-150 בוגרי המכינה, בנוסף 93 מהבוגרים התקבלו ללימודים סדירים באוניברסיטאות שונות.

בתגובה נרתמו למאבק ארגון הסגל האקדמי הזוטר של אוניברסיטת תל אביב, אגודת הסטודנטים ועשרה חברי כנסת ששלחו מכתב מחאה להנהלה וקראו להמשך פועלה של המכינה.

"מאז שהגיעו אלינו ידיעות על סגירת המכינה, הארגון רץ על הגבעות, נרתם למאבק העיקש ומקדיש את כל משאביו למען המכינה. לצערנו מגמת הסגירה היא זו שמסתמנת מבחינת הנהלת האוניברסיטה, זו גם הסיבה שפנינו באופן דחוף לבקשת צו מניעה לבית הדין האזורי בתל אביב והודות לבית הדין, ניתנה לנו אפשרות להופיע בשלב מאוחר בפני הועד המנהל".

"ניסינו להשפיע על שלושה עשר חברות וחברי הוועד, מתוך הדגשת המחירים החברתיים בעבור צעירים משכבות מצוקה, כמו גם בעבור חמישים המורים שיאבדו את מטה לחמם", מסביר יושב ראש ארגון הסגל האקדמי הזוטר של אוניברסיטת תל אביב, עומר אלוני.

בתחילת חודש נובמבר השנה נערכה ישיבה מכרעת בפורום הנהלת האוניברסיטה, בה הוחלט למעשה על החלטת סגירת המכינה.

"אף אחד לא טרח לשתף או לעדכן אותנו בהחלטות, הדיון הגיע לאוזנינו משמועות וכך גם לאוזני המורים שלא ידעו דבר בנוגע להחלטה", מסביר אלוני.

ומה לגבי חלופה? אלוני מפרט כי לא מדובר בפעם הראשונה שאוניברסיטת תל אביב נתקלת בבעיות תקציב, "כמו שלא מוצאים חלופה לחוג להיסטוריה ולפקולטה לניהול שסובלות מקשיים תקציביים כך גם אין לשקול את סגירת המכינה אך ורק בשל סיבות כלכליות. האוניברסיטה יודעת להתמודד עם בעיות תקציב ולא צריכה להגיע למצב של סגירה, על אחת כמה וכמה כשמדובר במכינה שהיא שער הכניסה לאקדמיה בעבור צעירים מקבוצות מוחלשות. בהחלטת סגירת המכינה, לא רק שלא יהיה צמצום פערים חברתיים – נהפוכו, האוכלוסיות החלשות לא יוכלו להתקבל לאוניברסיטה".

מאוניברסיטת תל אביב נמסר כי "עדיין לא התקבלה החלטה סופית ומחייבת בעניין, האוניברסיטה מודעת לחשיבות השירות של המכינה והיא בודקת חלופות להמשך הפעלתו".

יוזמה ברוכה שקידמה אוכלוסיה קשת יום, מגיעה לסיומה
יוזמה ברוכה שקידמה אוכלוסיה קשת יום, מגיעה לסיומה

אם המכינה תיסגר, הרבה צעירים יצטרכו לוותר
אז מהי בעצם מכינה קדם אקדמית ומדוע המשך פועלה כל כך קריטי? מדובר בתכנית לימודים קדם אקדמית המיועדת לאלו שציוני הבגרות ברשותם אינם תואמים את תנאי הקבלה לאוניברסיטה. עבור עולים חדשים מאתיופיה וברית המועצות, אזרחים ערבים ובוגרי בתי ספר תיכוניים בישראל, המכינה היוותה הזדמנות שנייה להכשרה והכנה לקראת מסלולם האקדמי.

ליאורה (25), בוגרת המכינה וכיום סטודנטית בשנה ראשונה להנדסה ביו רפואית באוניברסיטת תל אביב, מסבירה כי ללא המכינה, לא הייתה מצליחה להגיע למקום בו תמיד חלמה ללמוד, "לפני המכינה לא היה לי כיוון למסלול לימודים, תעודת הבגרות שלי הייתה ממש בינונית עם ציונים שלא אפשרו לי להתקבל להנדסה ובטח שלא לאוניברסיטת תל אביב. ידעתי שכדי להתקבל לשם הייתי צריכה לעשות את הדברים באופן פרטי במחיר כספי גבוה או לגשת למכינה", מסבירה ליאורה.

לדבריה, הלימודים במכינה התנקזו לשנה מאוד אינטנסיבית, "הכינו אותי כראוי ללימודים באוניברסיטה, למדתי פיזיקה ומתמטיקה ברמה של חמש יחידות ושיעורים נוספים שעסקו בפיתוח דרכי חשיבה. שלושת המקצועות האלו הכינו אותי בדרך הכי יסודית לשנה הראשונה באוניברסיטה, רמת הלימוד הייתה מאוד גבוהה ומי שהשקיע וקיבל ציונים גבוהים התקבל לאוניברסיטה".

מעבר לחומר הנלמד, ליאורה מזכירה את הפן החברתי, "היו כיתות שלמות של עולים, בני מיעוטים, חיילים בודדים ותלמידים מהפריפריה. תלמידים שלא הייתה להם את הזדמנות בתיכון להצליח והמכינה פתחה עבורם את השער לאקדמיה".

היא מחדדת כי "לא נראה לי הגיוני שאוניברסיטת תל אביב, האוניברסיטה היוקרתית והגדולה של המרכז תסגור את המכינה, מה שיכול לתת לגיטימציה לגופים נוספים לסגור את המכינות שלהם כמו אוניברסיטת באר שבע או הטכניון בחיפה. אם המכינה תיסגר, להרבה צעירים לא תהיה הזמנות והם יצטרכו לוותר או להתפשר".

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד