האיזור האישי שלי
כאן נרכז עבורך באופן אוטומטי את כל תחומי הלימוד שהתעניינת בהם בעת ביקורך באתר
הבחירות שלי
להכוונה מקצועית חינם השאר פרטים ונציגנו יחזרו אליך

עייפות החומר: מה עושים עם העייפות הזו?

זה לא פשוט להצליח ללמוד, לעבוד ולבלות ועדיין להחזיק את העיניים פקוחות ואת המוח עובד, אז אם אף פעם לא חשבתם על הנזק שנגרם לכם כשאתם לא ישנים מספיק, הגיע הזמן שתישנו על זה

03-12-2014 17:32:00

בזמן שאתם עסוקים בלרוץ ללימודים, לעבודה, להתנדבות או לכל דבר אחר שממלא את היום שלכם, האם אתם גם זוכרים ללכת לישון מתישהו? אם אף פעם לא הקדשתם שנייה לנושא וישנתם בעמידה – זה הזמן לשנות הרגלי שינה.

אז מה בדיוק עובר על הגוף שלנו במהלך הלילה? ד"ר גילי גבעתי, רופאת שינה ונוירולוגית בבית החולים שיבא, מסבירה כי "השינה שלנו בנויה מחמישה שלבים בניהם: שנת חלום, שנת גלים איטיים, שינה מעורבת ועוד. אנחנו ישנים במחזורים של שעה וחצי,כאשר בכל מחזור אנחנו חווים את כל שלבי השינה, אך אחוז המרכיב שלהם שונה".

האם יש קשר בין הצלחה לשעות שינה?
בואו נתרכז במה שחשוב לסטודנטים באמת, האם מעט שעות שינה יפגעו בהצלחה של התואר? לדברי גבעתי, בכדי להצליח לרכוש ידע חדש, "אנו חייבים שיהיו לנו שעות שינה מספקות. חסך בשינה יכול להתבטא בהפרעות קשב וריכוז שמאוד מקשות על הלמידה השוטפת".

גבעתי מוסיפה כי "לשינה יש חשיבות רבה סביב התפקוד הנפשי שלנו, מצב הרוח שלנו, התפקוד הגופני והקוגניטיבי. בעת השינה מתבצעים תהליכי למידה, הטמעה וזיכרון וכאמור חוסר בשעות שינה יביא בהכרח לירידה בתפקוד הקוגניטיבי".

בנוסף מחדדת גבעוני כי חוסר שעות שינה יכול להביא לפגיעה בבריאות הגוף, "פעילות המערכת החיסונית יכולה להיפגע, מאחר והיא עובדת בעיקרה בשעות השינה. ניתן לראות זאת בעיקר אצל אנשים שעובדים במשמרות לילה, הם נמצאים בקבוצה פגיעה יותר מבחינה בריאותית בהשוואה לאנשים שעובדים בשעות יום".

ומה לגבי הדבר שכולנו רוצים ואף פעם לא מצליחים לצבור - עודף שעות שינה? גבעוני מסבירה כי שינה ארוכה מדי מוגדרת למעלה מתשע שעות שינה ונחשבת לפחות טובה, "מחקרים הראו כי אנשים שישנו מעל תשע שעות או מתחת לשש שעות, היו בעלי תוחלת חיים קצרה יותר, בהשוואה לאנשים שישנו בין 7-8 שעות ביום".

חייבת לישון לפחות שבע שעות (צ'-shutterstock)
חייבת לישון לפחות שבע שעות (צ'-shutterstock)

אז לכמה שעות שינה זקוק סטודנט?
ובכן, אם אתם עדיין כלואים בתפיסות הצבאיות לפיהן שש שעות מטכ"ליות בלילה זה די והותר, הגיע הזמן לצאת מהסרט ולפעול על פי חוקי העולם האמיתי.

"לאנשים בוגרים מומלץ לישון בין 7-8 שעות שינה בלילה ובתקופות הלימודים רצוי להוסיף אפילו שעות שינה נוספות בעיקר בגלל שהזיכרון נבנה במהלך החלימה", מסבירה גבעתי.

לדבריה שלב קיבוע המידע אליו אנו נחשפים במהלך היום, מתבצע ברובו בשלב השינה, כך שאם למדתם למבחן ואתם מרגישים הכי אאוט - פשוט לכו לישון ובדקו את עצמכם רק ביום שלמחרת.

ואם בכל זאת אתם לא מצליחים להירדם בלילה, שווה לבדוק אם אתם סובלים מהפרעות שינה.

הפסיכיאטר ד"ר אילן טל מסביר כי הפרעת השינה השכיחה ביותר היא הקושי בלהירדם. לדבריו, "קיימות הפרעות באיכות השינה, כלומר שינה לא טובה, התעוררות מוקדמת, שינה ללא חלומות, שינה עם נחירות חזקות שגורמות לחנק בלילה ושינה עם סיוטים".

כך תשנו טוב
אז רגע לפני שאתם מתחילים לספור כבשים ולשקוע בשנת היופי שלכם, קבלו כמה טיפים חשובים לשינה איכותית ואפקטיבית.

# הימנעו מעיסוקים במכשירים אינטרקטיביים לפני השינה, אותה פעילות סביב לפטופ או מכשירים ניידים דורשת מאתנו להיות אקטיביים ומשמרת אצלנו את הערנות.

# שינה טובה תלויה בחושך ולכן כל מקור אור לפני השינה כמו טלוויזיה עלולה להפריע לכם להירדם.

# התרחקו מהרגלי 'הלמידה על המיטה' ושמרו עליה כמקום סטרילי שנועד למנוחה ושינה.

# אל תחכו להשלים שעות שינה בסוף שבוע, נצלו את זמן העייפות הנוכחי שלכם והקפידו ללכת לישון, אם תפספסו את יכולת ההירדמות שלכם, הקושי להירדם יהיה גדול יותר.

# הימנעו מארוחות שומניות לפני השינה, הן מכבידות על ההירדמות.

פרסומת >> אהבה חדשה תעזור לכם להירדם טוב - אתר היכרויות חדש בפייסבוק

# שמרו על זמני שינה קבועים גם כשאתם הולכים לישון וגם כשאתם מתעוררים.

# פתחו את התריסים בשעות הבוקר על מנת שיכנס אור לחדר השינה, העיניים משדרות למוח שהגיע הבוקר עוד לפני ההתעוררות, מה שמקל על הקימה.

אז איזה יום היום? (צ'-shutterstock)
אז איזה יום היום? (צ'-shutterstock)
כלים שיעזרו לך לבחור מה ללמוד
המבדק
מחשבן סיכויי קבלה
מחשבון בגרויות
X
שירות אישי חינם
מחפש את מוסד הלימודים שהכי מתאים לך? השאר פרטים
באנר פירסומי