072-3300504

באוניברסיטת בר אילן מפלים זמרות לרעה?

הסטודנטים באוניברסיטת בר אילן זועמים על בחירת האמנים ליום הסטודנט וטוענים להדרת נשים מכוונת. האגודה מכחישה את הטענות, אבל מודה "רצינו לייצר פרובוקציה"

אחינועם מזרחי | 19-05-2013 15:56:00

מדי שנה, לקראת יום הסטודנט, מתעוררים ויכוחים וחילוקי דעות על עניינים טכניים ומהותיים כמו עלות הכניסה לאירוע, מקום האירוע, רשימת האמנים וסדר הופעתם. יום הסטודנט של אוניברסיטת בר אילן, שאורגן על ידי אגודת הסטודנטים באוניברסיטה ("הגילדה"), יתקיים אמנם רק בסוף החודש, אך כבר רוחש סביבו דיון סוער וטענות לאפליה על רקע מגדרי.

"זה התחיל כשהאגודה פרסמה את רשימת האמנים שצפויים להופיע ביום הסטודנט. לאט התחילו להתגבש תגובות לגבי העניין הזה שיש רק גברים ברשימה", מתאר עדי שנקמן, סטודנט שנה שנייה להנדסת מחשבים באוניברסיטת בר אילן. "אותי אישית לא כל כך מעניין אם יופיעו גברים או נשים – גם אם היו רק נשים זה לא היה מפריע לי – חשוב לי יותר שתהיה מוזיקה טובה. אבל מרגע שמודעים לכך שיש אנשים שזה מפריע להם ומבינים שמשהו מבחינתם לא תקין, צריך לטפל בזה בדרך מסוימת".

בבר אילן לא רוצים נשים. נינט
בבר אילן לא רוצים נשים. נינט

חוסר טאקט או פרובוקציה מכוונת?
אלא שנראה שאגודת הסטודנטים של בר אילן בחרה להוסיף עוד שמן למדורה – ביום שישי התפרסם סטטוס בעמוד הפייסבוק של 'הגילדה' - אגודת הסטודנטים של בר אילן, שפנה אל חברי הקבוצה בשאלה: "רוצים לראות אישה על הבמה ביום הסטודנט?". הסטטוס זכה ל-72 לייקים וגרר את הגולשים לתגובות בעד ונגד.

"אני מאד מקווה שישכילו האמנים האחרים לבטל את ההופעות שלהם מסיבות בריאותיות. אז סופסוף תוכלו לקיים תפילה המונית והכל יבוא על מקומו בשלום", כתב אחד הסטודנטים. מנגד כתבה סטודנטית נוספת, "כשהתקבלנו לאוניברסיטה חתמנו על הצהרה כי נתנהל לפי כללי הצניעות והלך הרוח של האוניברסיטה. אם האופי הדתי של האוניברסיטה כל כך מקומם אתכם למה באתם דווקא לאוניברסיטה הדתית היחידה בארץ?".

אך רבים מהמגיבים התרעמו דווקא על השימוש הציני בנושא הרגיש, ולא על בחירת האמנים בערב עצמו.

"אני חושב שהאגודה טעתה באופן בו היא בחרה לטפל בסוגיה. האגודה יכולה היתה להגיד, שהיות ויש הרבה סטודנטים שיש להם בעיה עם שירת נשים, היא החליטה לאפשר להם להגיע ליום הסטודנט, במחיר פגיעה בעיקרון השוויון", מסביר שנקמן, "אבל במקום זה, הם הגיבו בצורה רעה. 'רוצים לראות אישה?' הם שאלו בסטטוס בפייסבוק, ומעט זמן אחר כך הביאו את די.ג'יי דלית רצ'סטר. לדעתי, הבחירה בדי ג'יי במקום זמרת לייצוג נשי נועד להסוות עוול גדול עוד יותר, ותוך כדי כך לא להסתכסך עם החבר'ה הדתיים שזה מפריע להם".

אין זמרות. ההזמנה לאירוע
אין זמרות. ההזמנה לאירוע
מאות הגיבו. הפרובוקציה בפייסבוק
מאות הגיבו. הפרובוקציה בפייסבוק

ומה קורה באוניברסיטאות האחרות?
רשימת האמנים שיופיעו ביום הסטודנט של אוניברסיטת בר אילן – הכוללת את משינה, מרסדס בנד, שבק ס', רד בנד, אינפקטד משרום והזמר משה פרץ - נראית רע על רקע הטענות להדרה נשית מהאירוע. אולם, באוניברסיטאות אחרות בארץ המצב אינו שונה בהרבה. באוניברסיטה העברית הופיעה הזמרת יהודית רביץ, לצד חמישה זמרים גברים: אביתר בנאי, אהוד בנאי, אתניקס, רד בנד ואינפקטד משרום, ובימי הסטודנט של תל אביב וחיפה לא מופיע ייצוג נשי אחד לרפואה ברשימה ארוכה של אמנים זכרים.

"ההבדל הוא שבאוניברסיטת תל אביב אין סיכוי שהסיבה לכך היא הדרה מכוונת של נשים, אלא פשוט בגלל שככה יצא. לעומת זאת, בגלל שבר אילן היא אוניברסיטה דתית יש חשד אמיתי להדרה מכוונת. מעבר לזה, האירוע עצמו הוא בהפקת אגודת הסטודנטים ולא האוניברסיטה (הדתית) עצמה, כך שאי אפשר להצדיק לחלוטין את ההתנהלות", אומר שנקמן.

רד בנד כובשים את הסטודנטים
רד בנד כובשים את הסטודנטים

תגובת אגודת הסטודנטים של בר אילן
"אגודת הסטודנטים אינה מפלה נשים. ההפך הוא הנכון - האגודה פועלת לטובת העצמה נשית. ביום הסטודנט שיתקיים ב-29 במאי, תופיע על הבמה הדי ג'יי דלית רצ'סטר, שהיא מהמובילות בתחום. בתכנון האירוע עלו שמות רבים של אמנים, אך לא היו הרכבים של נשים בסדר הגודל של משינה או אינפקטד משרום. באגודה התקבלה ההחלטה לעשות את יום הסטודנט האיכותי בארץ ולכן הוזמנו האמנים הכי חמים כמו משה פרץ, מרסדס בנד, רד בנד ועוד.

בתגובה על הפרובוקציה שעוררה עם פרסום הסטטוס, אומרים באגודה: "בעת שהעלינו פרסום ליום הסטודנט, רבים שאלו מדוע אין ייצוג נשי על הבמה. במסגרת החתירה לשוויון וצדק חברתי שינינו את הרכב האמנים על הבמה והוספנו את דלית רצ'סטר. אנו שמחים שהצלחנו לייצר שיח אמיתי ונכון על גבי דף הפייסבוק שלנו באמצעות הפרובוקציה".

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד