072-3300504

מחקר: מסטיק מחליש את הזיכרון

לא מצליחים לזכור את מספר הטלפון שלכם? זרקו את המסטיק. מומחים מצאו שגומי הלעיסה מחליש את הזיכרון

אחינועם מזרחי | 03-09-2012 15:54:00

לעיסת מסטיק יכולה להיות מעצבנת ומטרידה עבור רבים, במיוחד אם היא מלווה בבלונים ובקולות פצפוץ בלתי פוסקים. אולם מסתבר שלא רק הסובבים סובלים - נמצא כי לעיסת מסטיק יכולה להזיק גם למי שלועס אותו.

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת קרדיף בניו יורק, ארצות הברית, חושף כי לעיסת מסטיק יכולה להחליש את הזיכרון שלנו. על פי ה"דיילי מייל" הבריטי, במסגרת המחקר נמצאו הבדלים בתהליכי הזיכרון אצל אנשים שלעסו מסטיק, מול אחרים שנמנעו מהרגל זה. כיצד?

החוקרים מאמינים כי התנועה המעורבת בלעיסה פוגעת ביכולת של המוח לשנן רשימות סידוריות. בדיוק כמו שטיפוף באצבעות הידיים יכול להסיח את דעתנו מהשלמת מטלה, כך גם פעולות מתמשכות כמו לעיסת מסטיק יכולות לשבש את תפקוד הזיכרון לטווח הקצר.

רעש סביבתי. מסטיקים
רעש סביבתי. מסטיקים

"המחקר מפריך ממצאים קודמים"
המחקר החדש מאתגר את התפיסה שהייתה רווחת עד כה, כי לעיסת מסטיק היא פעולה המשפרת את תפקוד המוח. בנוסף, המחקר מספק הוכחה נוספת לכך שבני האדם לא טובים בעשיית מספר פעולות בו זמנית (מולטיטסקינג).

מיקייל קאזלוב, מעורכי המחקר, הסביר שלמרות מחקרים קודמים, שמצאו שמסטיק משפר את הריכוז על ידי המרצת זרימת הדם למוח, הוא ועמיתיו למחקר מצאו שפעילות אוראלית (כמו לעיסת מסטיק) יכולה להפריע בתהליך זכירת תוכן מילולי.

לשם ביצוע המחקר קיבצו החוקרים קבוצת נסיינים. במבחן אחד נאמר להם ללעוס במרץ, כשהם מתבקשים לזכור רצף של אותיות שהינן מסודרות באופן אקראי, כמו: פ, ו, ב, ס, ד, ג, ט. קבוצה אחרת חזרה על הניסוי, כשהיא לועסת את המסטיק בקצב "טבעי" ואיטי מהקבוצה הראשונה.

החוקרים לא מצאו הבדל בין נחקרים שלעסו במרץ לבין קבוצת הנחקרים שלעסה את המסטיק ב"טבעיות". בשני המקרים, הם אומרים, נמצא שללעיסה יש השפעה שלילית על זיכרון סידורי.

החוקרים ערכו מבחן נוסף במהלכו ביקשו מסטודנטים ללעוס מסטיק נטול טעם, ולמצוא את החלק החסר בסדרת פריטים נתונה. החוקרים לא הגיעו למסקנה חד משמעית בעניין השפעת טעמו של המסטיק, אולם במחקר שנערך ב-2002, נמצאו שיפורים בזיכרון לטווח קצר של משתתפים שלעסו מסטיק בטעם מנטה.

ומשום שמסטיק מאבד מטעמו בדקות ספורות, לטענת החוקרים יהיה זה הגיוני לשער, כי ללעיסת מסטיק השפעות חיוביות על תהליכי הזיכרון רק כל עוד הטעם נשאר בפה.

עוד בועה שתתפוצץ
עוד בועה שתתפוצץ
האם לטעם יש ערך מוסף?
האם לטעם יש ערך מוסף?
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד