072-3300504

ללמוד שנה חינם בירושלים

שנה לאחר החלת חוק "שנה אקדמית חינם" התומך בחיילים משוחררים שרוצים ללמוד בפריפרייה, גם ירושלים נכנסת לעסק

אביגיל גוטליב | 13-11-2011 11:30:00

בשבוע שעבר אישרה ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת בקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק הקובע שחיילים משוחררים, וכן משוחררי שירות לאומי ואזרחי, יזכו למימון ממשלתי של שכר הלימוד האקדמי בשנה הראשונה ללימודיהם.

בעקבות התיקון, התווספו כעת גם המכללות המוכרות על ידי המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג) בירושלים למסגרת החוק. המשמעות היא שגם מי שהחלו את לימודיהם בשנה הנוכחית (תשע"ב) ייהנו משנת לימודים ראשונה חינם.

המוסדות שכלולים בחוק כעת הם כל המכללות המוכרות ומתוקצבות על ידי המל"ג, ביניהם: מכללת "הדסה", המכללה האקדמית להנדסה, בצלאל, האקדמיה לאמנות, האקדמיה למוסיקה ולמחול, מכון לב - בית-הספר הגבוה לטכנולוגיה, וכן מכללות להוראה: אפרתה - המכללה האקדמית לחינוך, המכללה האקדמית לחינוך על שם דוד ילין, מכללה ירושלים - בית וגן, מכללת ליפשיץ - מכללה אקדמית לחינוך, מכללת אמונה - המכללה האקדמית לחינוך ולאמנויות.

לא על חשבון המענק והפיקדון
המימון החדש יינתן בנוסף להטבות הקיימות כבר עבור חיילים משוחררים - מענק השחרור והפיקדון. הכסף יועבר לזכאים דרך קרן ייעודית שהוקמה ביחידה להכוונת חיילים משוחררים של משרד הביטחון.

עם קבלתו, מצטרפת ירושלים לאזורי הגליל, הנגב, אשקלון ויהודה ושומרון, אזורים בהם כבר מפברואר האחרון זוכים חיילים משוחררים ובוגרי שירות לאומי ואזרחי למימון שכר הלימוד בשנתם הראשונה ללימודים במסגרת חוק "שנה אקדמית חינם".

את התיקון לחוק יזמה סגנית השר לקידום צעירים, סטודנטים ונשים, גילה גמליאל (ליכוד), והוא אוחד עם הצעות חוק פרטיות של חברי כנסת נוספים.

הם כבר בפנים - מכללת תל חי
הם כבר בפנים - מכללת תל חי

ומה עם העברית?
יושב ראש אגודת הסטודנטים של האוניברסיטה העברית, איתי גוטלר, אמר בעקבות ההחלטה כי "מצער מאד שבחרו שלא להכניס גם את האוניברסיטה להסדר, היה ראוי שהחוק יחול על כל המוסדות האקדמיים בירושלים". הוא הוסיף כי על אף שמדובר במהלך מבורך, "הוא לא יהיה שלם עד שהאוניברסיטה העברית לא תהיה חלק ממנו".

לדעתו של גוטלר האוניברסיטה העברית לא נכנסה לחוק משיקולים כלכליים ולא ענייניים. "לא היה מספיק כסף והעדיפו להוציא אותו על המכללות" הוא אומר ומוסיף "אני לא חושב שאחד צריך לבוא על חשבון השני".

ח"כ גמליאל לא מסכימה עם הדברים וטוענת כי "מדובר בתהליך ארוך. התיקון הנוכחי הוא השלב השני והשאיפה היא להמשיך ולהגשים את החזון במסגרתו כל סטודנט שתרם למדינה יוכל ללמוד לתואר ראשון בחינם ללא תלות במקום מגוריו או לימודיו".

מי שתורם - מקבל
מי שתורם - מקבל

מידע שלא מגיע לזכאים
ביקורות נוספות שמושמעות כלפי החוק עוסקות בכך שקהל היעד כלל אינו מודע לקיומו. עוד לפני תחילת שנת הלימודים הנוכחית טען נגיד המרכז האוניברסיטאי באריאל, יגאל כהן אורגד כי "זה אבסורד אם יש חיילים משוחררים שלא חשופים למידע הזה. כמי שבדרך כלל חסרי אמצעים וצריכים לחסוך לתקופת לימודיהם, מדובר במידע שפעמים רבות יכול להשפיע על בחירת מקום המגורים ומוסד הלימודים".

גם בקרב מועמדים ללימודים נמצא חוסר מודעות לאפשרויות שהחוק מציע. ליאור ריינץ, שתכנן ללמוד פסיכולוגיה במכללת תל חי סיפר ששמע על החוק במקרה ברדיו. "זה לא השפיע על התוכניות שלי אבל היה מאד נחמד לגלות שאזכה לסיוע" הוא אמר.

בתגובה לביקורת אמרה ח"כ גמליאל ש"חמישה מליון שקלים הועברו לקרן להכוונת חיליים משוחררים בכדי לפרסם את הזכות לשנה אקדמית חינם, ובהתאם לחוק היא אחראית להעביר את המידע לציבור הרלוונטי".

סטודנטים לעתיד מודעים לחוק?
סטודנטים לעתיד מודעים לחוק?
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד