072-3300504

ללמוד את מה שמתאים לך

יש כאלו שנולדים עם הידיעה שיגדלו להיות וטרינרים ויש כאלו שגם בגיל 27 לא יודעים לענות על השאלה "מה תהיה כשתגדל?". הכוונה מקצועית יכולה לעזור לכל מי שמרגיש מבולבל מהעתיד

ענת קייזר | 01-08-2018 12:15:00

רק לפני חודש עוד ישבתם על צלע הר בבוליביה, מרחפים ונטולי דאגות. והנה, בקושי חזרתם לארץ וכבר שאלת השאלות "מה ללמוד?" לא עוזבת אתכם. מסביבכם כולם עסוקים במטלות האחרונות של הסמסטר ולכם עוד אין שמץ של מושג איך מכריעים בין מדע המדינה להנדסה.

לפני שאתם ממהרים לכסות את פניכם בשמיכה ולדמיין שאתם באוהל שוב, כדאי שתדעו שאתם לא לבד במערכה. הכוון מקצועי, תהליך שבו נבחנים היכולות, הנטיות והרצונות שלכם באמצעות אבחון מעמיק, עשוי לספק לכם את כל התשובות.

אני אוכל היום ריבת חלב או נוטלה?
אני אוכל היום ריבת חלב או נוטלה?

אל תבזבזו זמן וכסף
מחקרים מראים כי אחד מכל ארבעה סטודנטים פורש במהלך שנה א'. חלקם מחליף חוג, אחרים בוחרים להחליף מוסד לימודים ויש כאלה שפורשים מהלימודים לגמרי.

והאמת, אפשר להבין את כל אותם סטודנטים מבולבלים, אחרי הכל, מה אנחנו באמת יודעים בגיל 21 על מה עושה רואה חשבון או אדריכל? הרבה פעמים אנחנו בוחרים ללמוד מקצועות על סמך היכרות שטחית - הדודה היא עורכת דין, השכן רואה חשבון וכדומה. אבל בסופו של דבר, אנחנו לא באמת יודעים מה זה אומר לעסוק במקצוע כזה או אחר, ולכן אנחנו לא באמת יכולים לדעת אם זה מתאים לנו.

אורית אדלר, יועצת ארגונית ומרצה במרכז להשתלמויות באוניברסיטת בר אילן ובלהב, המרכז להכשרת מנהלים של אוניברסיטת תל אביב, מסבירה על מהות ההכוון "מטרתו של הכוון תעסוקתי היא לעזור למי שמתעתד להיות סטודנט לבחור מסלול לימודים. ההכוון מאפשר לקחת בחשבון כל מיני פרמטרים שייתנו ביטוי ליכולת אבל גם לחלומות ולרצונות של האדם".

אז למי בעצם מיועד האבחון? לפי פלביה פישמן, פסיכולוגית תעסוקתית, "ההכוון מומלץ לצעירים שמחפשים כיוון לימודים בתחילת קריירה. הרבה אנשים יודעים מה הם רוצים, אבל רוצים לוודא שזה הכיוון שבאמת מתאים להם. גם אנשים שהם באמצע קריירה אבל לא בטוחים במקום שהם נמצאים בו זקוקים לפעמים להכוון".

על חשיבותו של קבלת הכוון, אומרת אדלר "זה חשוב מאד עבור מי שמבולבל ולא יודע לאיזה כיוון ללכת ויכול למנוע עוגמת נפש ובזבוז של זמן וכסף בהמשך. אי אפשר להפסיד מזה כי זאת עוד אוזן קשבת, עוד דעה והתייחסות לשיקולים שלא לקחת בחשבון".

תגדל ותהיה גנרל? או אולי בעצם טייס? או רופא?
תגדל ותהיה גנרל? או אולי בעצם טייס? או רופא?

אן דן דינו
טל (שם בדוי), חוותה עוגמת נפש כזו. את לימודי התקשורת החלה לאחר סאגה ממושכת ולא נעימה. "נרשמתי ללימודי פסיכולוגיה, אבל הבנתי שזה לא בשבילי וכבר ביום הראשון ללימודים ידעתי שאני לא מתכוונת להמשיך עם זה. יצאתי מהמכללה בידיעה שאני לא חוזרת". את המקדמה נאלצה לשלם וגם את ההזדמנות ללמוד באותה שנה אקדמית, פספסה.

בעקבות לבטים רבים ואחרי שראתה כי "כולם סביבי כבר התחילו ללמוד ולי לא היה מושג מה אני רוצה", נרשמה בשנה שאחרי ללימודי סוציולוגיה - אנתרופולוגיה. "לא רציתי להחליט החלטה מהירה סתם כך, אבל גם לא התחשק לי להמשיך לשנה נוספת בלי מסגרת של לימודים, אז הלכתי על משהו שחשבתי שיכול לעניין אותי".

גם הפעם, לקראת סוף השנה, הבינה טל שהיא לא במקום הנכון לה ומהר מאד היא נעשתה "מבולבלת וחסרת שקט". בעצת חברתה, ערכה טל את "המבדק" באתר יורם, אבחון לבדיקת התאמה ללימודים ולמקצוע, ובעקבותיו החליטה לשנות כיוון ועברה ללמוד תקשורת.

מישהו אמר מזל מאזניים?
מישהו אמר מזל מאזניים?

מערכת הכוונה מקצועית און-ליין בחינם
אם אתם לא מעוניינים ללכת לגופי ייעוץ ולהוציא כסף על הכוונה מקצועית, אתם יכולים להשתמש במערכת "המבדק" של "יורם לימודים" המציעה הכוונה מקצועית אונליין בחינם.

מערכת המבדק בודקת אילו מקצועות הכי הולמים את תכונות האופי שלכם, התחביבים והיכולות שלכם ובסופו של התהליך מציעה המערכת רשימת מקצועות ותחומי לימוד שהכי מתאימים לכם.

"המבדק" פותח באוניברסיטה העברית בירושלים בסיוע מכון הדסה, על ידי צוות מחקר המתמחה בחקר התחום של קבלת החלטות בבחירת מקצוע, בראשותו של פרופ' איתמר גתי.

"באבחון קיבלתי כל מיני תוצאות שיכלו להתאים לי, אבל מה שהכי בלט היה לימודי תקשורת ואז גם נזכרתי שכבר חשבתי ללמוד את זה בעבר. רק את חלק מהקורסים שלמדתי החשיבו לי וגם הרבה כסף הלך לי, אבל לפחות עברתי ללמוד משהו שבאמת רציתי ושגם באמת מתאים לי", מספרת טל וסוף סוף, ניכרת תחושת הקלה על פניה.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד