072-3300504

אלפי סטודנטים יצאו נגד חוק האברכים

בהפגנה שהתקיימה בירושלים קראו הסטודנטים לממשלה לחזור בה מהצעת החוק המפלה בין אברכים לומדי תורה לסטודנטים. במקביל התבשרו הסטודנטים על גזרה נוספת - הטלת מס על מלגות

טל רבינובסקי | 02-11-2010 12:14:00

"גם אני מתפלל למלגה", צעקו אמש (יום שני) כעשרת אלפים סטודנטים בכיכר פריז בירושלים בהפגנה נגד חוק האברכים, שכבר עבר בקריאה ראשונה כחלק מחוק התקציב לשנים 2011-2012.

את החלטת הממשלה הנוכחית קיבלו הסטודנטים בכעס ובשבוע שעבר יצאו למספר צעדות מחאה ברחבי הארץ, כשההפגנה הנוכחית היוותה את השיא בהשתתפות נואמים כמו נשיא המרכז הבינתחומי בהרצליה, פרופסור אוריאל רייכמן, ומנכ"ל התנועה ליהדות מתקדמת, הרב גלעד קריב.

הסטודנטים פנו לראש הממשלה בבקשה שימשוך את "חוק האברכים" של ח"כ משה גפני (יהדות התורה) שהונח בשבוע שעבר על שולחן הממשלה.

אלירן חדד, סטודנט למשפטים באוניברסיטת חיפה, מדגיש כי אין הכוונה לייצר פילוג, "אנחנו לא נגד האברכים והדתיים, אם הממשלה רוצה לתת להם מלגות מחייה שיהיה להם לבריאות. המטרה שלנו שיהיה שוויון, שנקבל משהו בתמורה לכל הנטל שאנחנו משקיעים פה, כי זה לא הגיוני ולא הוגן שאוכלוסיות אחרות במדינה מקבלות מענקים הרבה יותר גבוהים משלנו בתמורה לשום דבר".

גם נציגות מהצפון הרחוק לא הייתה חסרה בהפגנה. קרן גיימן, סטודנטית ממכללת תל חי עשתה את כל הדרך עד לבירה, "לנסוע מתל חי ולהגיע לירושלים ולחזור באותו יום זה באמת בשביל מטרה שהיא חשובה ביותר, לא רק לי אלא באמת לכולנו". בקול צרוד מצעקות היא מסבירה את הבעיה בחוסר השוויון, "באנו לכאן בשביל לדרוש שוויון. שלא יבואו ויגידו ששוויון הזכויות הוא של סטודנט נשוי עם שלושה ילדים, בגלל שנדיר למצוא את הדבר הזה ואבוי לנו אם יתחיל לקרות כמו באירופה, שאנשים נכנסים להריון ומביאים ילדים בשביל לקבל מלגות".

אורי קידר, יו"ר אגודת הסטודנטים של ב"ש, חש מעודד בסיום ההפגנה, "הייתה נוכחות מאוד יפה, אני מקווה שהמסר יובהר ואם לא - אנחנו נמשיך הלאה, אין לנו כוונה להפסיק את זה". הוא מציין שהמאבק צריך להיות אחיד ולחצות דעות פוליטיות, "אנחנו לא מעוניינים להפוך את זה למאבק פוליטי של קואליציה מול אופוזיציה. ברור שאנחנו יוצאים נגד החלטה של לקדם נושא שמבחינתנו הוא פסול, אבל הפגיעה בשוויון הוא ערך יותר רחב". לדבריו, עוד צפויות פעולות נוספות בעתיד, "בסופו של דבר אנחנו מעוניינים לראות אם מתחילים לזרום אלינו רעיונות לפתרונות, ואם לא – יש לנו עוד כיוונים מלבד המחאה הציבורית ".

יוצאים לרחובות
יוצאים לרחובות
מהצפון עד הדרום הגיעו לירושלים. סטודנטים מחיפה
מהצפון עד הדרום הגיעו לירושלים. סטודנטים מחיפה

ובינתיים, גזרה נוספת בדרך
ואם זה לא מספיק, דקות ספורות לפני תחילת התהלוכה וההפגנה הסתבר לסטודנטים שהממשלה מנחיתה עליהם מכה נוספת - במסגרת חוק ההסדרים הוכנס סעיף לפיו יוטל מס של כ- 25% על כל מלגה שלא הגיעה לסטודנט דרך מוסד הלימודים שלו.

איציק שמולי, יו"ר התאחדות הסטודנטים בישראל מציין שהם מתחילים להתארגן לחזית נוספת, "אנחנו עדיין לומדים את הגזרה. במידה וההצעה תעבור היא תפגע במאות ואלפי סטודנטים אשר מבצעים פעילות חברתית ומקבלים תמורת זה מלגה. כך שהחלטה אומללה זו תפגע בסטודנט וגם בשירות החברתי למדינה".

מבחינת חדד, המקבל מלגה של קרן אימפקט, מדובר בתסבוכת, "המלגה הזו זה הדבר היחיד שמחזיק אותי בחיים, אני שנה שנייה, עושה התנדבות ופעיל באגודת הסטודנטים באוניברסיטה. אני במקור מאשדוד, כך שזה גם שכר דירה וגם שכר לימוד ואני בפלונטר בעייתי".

מס חדש על סטודנטים?
מס חדש על סטודנטים?
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד