072-3300504

משקמים את אוניברסיטת האיטי

רעידת האדמה בהאיטי פגעה קשות גם במצב האוניברסיטאות במדינה, עכשיו מקווים המרצים והסטודנטים שיבנו אותה מחדש, רק טובה יותר

איתי קינן | 15-02-2010 15:15:00

כריסטינה ג'ולם קשקשה במחברת שלה במהלך הרצאה על בלשנות באוניברסיטת האיטי, כשהכל חשך סביבה פתאום. "ישבתי בכיתה, סיכמתי את הערות המרצה ופתאום הכל קרס ומצאתי עצמי נקברת חיה", משחזרת ג'ולם כיצד נקטע הסמסטר שלה. אותו אחר צהרים נוראי, ב-12 בינואר, בו התרחשה רעידת האדמה בהאיטי, הפך את האוניברסיטה בת שבע הקומות לערימה גבוהה של הריסות.

מרצים וסטודנטים רבים נהרגו ברעש האדמה, ויחד איתם איבדה האיטי את האוניברסיטה המובילה שלה. הפגיעה במוסד ההשכלה הגבוהה עלולה להיות בעלת השלכות ארוכות טווח על רמת ההשכלה בהאיטי, שבה גם בזמנים טובים אחוז הסטודנטים הוא קטן.

"מה שרעידת האדמה עשתה לנו, מלבד הפלת בניינים ופגיעה באוכלוסייה, היא גם מחקה את אלו שהיו אמורים להיות מנהיגי המחר", אמר לואיס הרנס מרסלין, סוציולוג באוניברסיטה ל"ניו יורק טיימס". "ההשפעה היא עצומה, ואנחנו לא יודעים אפילו עד כמה".

האיטי איבדה מספר מוסדות לימוד חשובים, בהם בית הספר לאחיות, בית הספר לטכנולוגיה ומחשבים, בית הספר למדעים והמעבדות היקרות שהיו בו. שיטת החינוך הייתה בעייתי מההתחלה. הבניינים סבלו מהזנחה ארוכה, הכיתות היו מפוצצות בסטודנטים, ולחלקם הייתה רק הכשרה חלקית ללימודים אקדמיים.

במדינה הסובלת מעוני קשה אובדן האפשרות לזכות בחינוך היא משהו שקשה לרדת לעומקו. מעטים מבני המקום מצליחים להתקדם בלימודיהם עד לרמת ההשכלה הגבוהה, ולקחת ממעטים אלו את הסיכוי לכך, זה פשוט אכזרי.

ישנן תוכניות לעזור לאוניברסיטת האיטי, בעזרת שימוש באוהלים או מבנים זמניים, עד שמבנים יותר קבועים יוכלו להיבנות. התכנונים המוקדמים מעידים כי האוניברסיטה הולכת להיבנות באופן יותר נכון בפעם השנייה. האוניברסיטה החדשה תשים דגש על לימודי גיאולוגיה, כדי שהסטודנטים יבינו יותר ברעידות אדמה.

בעקבות ביטול השיעורים בעתיד הנראה לעין, סטודנטים רבים בעלי זמן פנוי מסייעים לצוותי העזרה. סטודנטים לרפואה עוזרים בשטח ובבתי החולים הניידים, סטודנטים לפסיכולוגיה עוזרים לנפגעי הטראומה, וסטודנטים לתקשורת עוזרים בקשרי החוץ.

המרצים באוניברסיטה מקווים כי הבנייה מחדש של האוניברסיטה היא עברובה לזינוקה בחזרה של האוניברסיטה. "איך אתה מצפה מאנשים שינהלו את המדינה אם אתה לא משקיע בדור הבא?", שואל מרסלין ומוסיף, "אם הקהילה הבינלאומית תתעלם מכך, אנו נבלה את חיינו כשאנו מחכים למומחים שיגיעו מבחוץ".

מפה האיטי
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד