072-3300504

מחאה נגד הפרטת המכינות

סטודנטים מהאוניברסיטה העברית בירושלים יצאו להפגין נגד כוונת הממשלה להפריט את המכינות הקדם אקדמיות. משרד החינוך: לא יעשה כל שינוי בשירות לסטודנטים

הדס חיימוב | 19-01-2010 18:08:00

יומיים לפני כניסתה של השנה החדשה, הגישה התאחדות הסטודנטים עתירה לבג"ץ. בעתירתם ביקשו הסטודנטים להוציא צו אשר יורה לשר החינוך, ח"כ גדעון סער (ליכוד), להשעות את הפרטת ניהול המכינות הקדם –אקדמיות.

בעתירה נטען כי העברת סמכויות פדגוגיות לחברה מסחרית תוך כדי שנת הלימודים, הינה פגיעה בציבור הסטודנטים ותהווה חסם בפני שילובם של צעירים נוספים במערכת ההשכלה הגבוהה. על העתירה חתומים עשרה מוסדות אקדמיים וכן חברי הכנסת יולי תמיר (העבודה), שלמה מולה (קדימה) ומרינה סולודקין (קדימה).

בעקבות הכוונה להפריט את המכינות יצאו היום (ג') כמאה סטודנטים מהאוניברסיטה העברית להפגין נגד העברת הבעלות על המכינות לידיה הפרטיות של חברת "מרמנת". ההפרטה, הם טוענים, היא צעד נוסף בדרך להוצאת נושא החינוך מתחת לפיקוחה של המדינה ועלולה להוביל לדחיקה של השכבות המוחלשות מכותליהם של מוסדות ההשכלה הגבוהה. לדבריהם, ברגע שהחינוך הופך לעסק כלכלי, כלומר כזה שמטרתו להרוויח, סביר שהצרכים החברתיים והסוציאליים לא יהיו בראש מעייניו.

מי שעוד הצטרפה למאבק היא מכללת ספיר שפרסמה עצומה בה היא קוראת לסער לעצור את התהליך: "משרדך עומד להפריט את המכינות הקדם אקדמיות, פירושו של דבר, שרבבות צעירים מהאוכלוסיות המוחלשות, בעיקר בפריפריה, יאלצו לגנוז את חלומם להיכנס לאקדמיה".

"גדעון סער תתעורר החינוך שווה יותר"
"גדעון סער תתעורר החינוך שווה יותר"

משרד החינוך: אין כאן הפרטה
משרד החינוך מצידו, טוען שאין כאן כל הפרטה. בדיון שנערך במליאת הכנסת בסוף חודש דצמבר 2008, הבהיר סער כי כבר שנים רבות נערכים מכרזים בין חברות המספקות שירותים ניהוליים עבור המוסדות. במכרזים האחרונים זכתה "האגודה לקידום החינוך", שגם היא כמו חברת "מרמנת", אינה חלק ממשרד החינוך.

כלומר, אין כל שינוי במעמדן של המכינות, אלא שכעת החברה שתהיה אחראית על שירותי הניהול היא חברה מסחרית ללא אוריינטציה פדגוגית. עם זאת, נראה כי ההפרטה עליה קובלים הסטודנטים, אינה הפרטה כלל והבעלות, השליטה והבקרה על מוסדות המכינה והתכנים נשארת בידי משרד החינוך.

מדוע, אם כן, הדהדו קריאותיהם של הסטודנטים ברחבי הקמפוס – "לא להפרטה!"? יו"ר אגודת הסטודנטים באוניברסיטה העברית, עפרי רביב, טוען כי "בניגוד ל'אגודה לקידום החינוך', חברת 'מרמנת' היא חברה לכוונות רווח שאין ברשותה מוניטין מוכח של פעילות אקדמית. החברה זכתה במכרז בהפעלת חמישה מסלולים ייעודיים בלבד וכרגע לא ברור גורלם של מסלולים לא-רווחיים נוספים".

עניין החינוך הפרטי בוער כבר שנים רבות בלב ההשכלה בישראל, והוא כולל מאבקים הקוראים לנתק את החינוך מהכלכלה. המתנגדים טוענים כי פרויקט חינוכי אינו ראוי להיות מוצר המוענק לכל המרבה במחיר, אך האם מצב ההשכלה הגבוהה בישראל מאפשר התעלמות מוחלטת משיקולים מטריאליסטיים ועסקי רווח והפסד? ההפגנה שנערכה היום טוענת שכן. משרד החינוך, שבחר בחברת 'מרמנת' להפעלת המכינות הקדם אקדמיות, סבור שלא.

מתנגדים להפרטה
מתנגדים להפרטה

תגובת משרד החינוך
"המכרז הנידון הינו בעיקר מכרז לקבלת שירותים מנהליים ולא פדגוגיים. ככל שנעשית בקרה על מסלולי הלימוד במכינות או על ההפעלה הפדגוגית שמבוצעת על ידי המכינות עצמן, הרי שהדבר נעשה בהתאם לכללים ולהוראות שקובעים משרד החינוך או ועדת ההיגוי המשותפת למשרד החינוך, משרד הביטחון והמל"ג, שהינם הגורם המוסמך בתחום.

"חברת 'מרמנת' שזכתה במכרז הינה חברה המפעילה פרויקטים רבים במשרד החינוך, ובהם אף פרויקטים חינוכיים כגון תכנית קרב שהינה תכנית העשרה חינוכית המופעלת במוסדות חינוך רבים בהיקף תקציבי נרחב ביותר. יודגש כי לא יעשה כל שינוי בשירות לסטודנטים וכי בעקבות המלצת בית המשפט לעניינים מנהליים לאגודה לקידום החינוך, משכה האגודה את בקשתה לקבלת צו ביניים".

לא ישתנה השירות לסטודנט. סער
לא ישתנה השירות לסטודנט. סער
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד