072-3300504

אין לכם איזה מבחן ללמוד אליו?

"חמש דקות, רק מנוחה קצרה, כבר חוזרים להתכונן למבחן בסטטיסטיקה" - אם גם אתם עסוקים בשכנוע עצמי בזמן שאתם מבזבזים את הזמן במקום ללמוד לבחינה, הכתבה הזאת בדיוק בשבילכם

דפנה גוטפריד | 06-08-2009 14:29:00

אילו דחיינות הייתה ספורט אולימפי אני הייתי האלופה. היו מקרים בחיי שבהם חשבתי שאם היו שופטים אותי על פי המאמצים שעשיתי כדי להתחמק מהמשימה שלפניי (ולא על פי ביצוע המשימה עצמה), הייתי מגיעה לתוצאות הרבה יותר גבוהות. לפעמים אני חושבת שאת שעות האיכות הטובות בחיי העברתי בזמן שהתחמקתי ממטלות דחופות.

כשירות למי שקורא את הכתבה רק כדי לדחות בעוד ארבע דקות את הלמידה למבחן או את כתיבת העבודה, הנה חמש המלצות לפעילויות חשובות שתעזורנה לכם למרוח שעות ארוכות מזמנכם היקר.

הכלים בכיור מעולם לא היו כל כך אטרקטיביים
הכלים בכיור מעולם לא היו כל כך אטרקטיביים

1. לנקות את פינת העבודה – ידוע כי סביבה מבולגנת מביאה לראש מבולגן לכן, כדאי שיהיה סדר בראש צריך גם שיהיה סדר בפינת העבודה. לא יעלה על הדעת להתיישב בין הסיכומים שצילמתם בסמסטר הקודם, הספר שצריך היה להחזיר לספרייה לפני שלושה חודשים, ומוספי סוף השבוע מלפני שבועיים. הספר חייב לחזור לספרייה, הסיכומים לגריסה, ואתם פשוט חייבים לקרוא את הראיון האחרון שנתן דודו טופז. רק אחרי ניקיון יסודי ומקיף, תוכלו בכלל להעלות על הדעת להתיישב ולהתחיל ללמוד. אז מה אם כבר בזבזתם את כל השעות הפנויות של היום?

2. לסדר את המחשב – שנה ארוכה של לימודים, העברת סיכומים, כתיבת עבודות, הורדת של סדרות מצליחות מהטלוויזיה והשלמת אוסף האלבומים המלא של דפש מוד (כולל אלבום ההופעה החיה מהארץ), גובות את מחירן מהמחשב שלכם. כיצד תוכלו להמשיך ולעבוד עליו כשאתם לא מצליחים לראות את הדסקטופ? זה הזמן להתקין תוכנת ניקוי חזקה, לשדרג את הדפדפן שאתם גולשים בו לגוגל כרום, למיין את המסמכים השונים לתיקיות המתאימות, להעלות לפליקר/פיקסה/פייסבוק תמונות שהצטברו, לבדוק שאין ווירוסים במחשב ולמצוא את האנטי וירוס הטוב ביותר כדי לדאוג שגם לא יהיו.

3. לפתוח את הסתימה בכיור המטבח – אז נכון שאתם חיים עם הסתימה הזו בשלום כבר ארבעה חודשים. לפחות. כבר התרגלתם לעצור את שטיפת הכלים באמצע כדי לתת למים שהות לחלחל לאטם, אבל באמת שאי אפשר להמשיך ככה. זה לא חיים. אם מי אש או הפומפה לא יפתרו את הבעיה, תאלצו להזמין אינסטלטור ולקוות שהוא יגיע במהרה, אחרי הכל אי אפשר להתרכז בשום דבר אחר בעיצומו של משבר כזה.

4. לחדש קשר עם חברים ותיקים – עם כל הכבוד לחשיבות הרבה שיש למבחנים, אתם חייבים גם לחשוב על היום שאחרי. כשתצאו מהבחינה אל העולם האמיתי ותהיו חופשיים לעשות ככל העולה על דעתכם, תרצו לחלוק את חירותכם עם אנשים כמוכם. כל אותם החברים שהזנחתם במהלך החודשים האחרונים לטובת מאמרים וכתיבת עבודות, עלולים להיעלם מחייכם כלא היו אלמלא תקדישו להם מספר דקות. אפשר לשלוח איזה סמס קטן, לחפש אותם במסנג'ר או לעבור על האלבום האחרון שהם שמו בפייסבוק ולהגיב על כל התמונות – רק כדאי שידעו שאכפת לכם.

5. לצפות במרתון "מחוברות" בVOD – זה הזמן להתוודע לסדרת הטלוויזיה החדשה שכולם מדברים עליה ורק לכם אין מושג במה מדובר, כי הייתם שקועים בלימודים. אז נכון, סבלכם קשה מנשוא, אבל יש סיכוי שבמסגרת יומני הוידיאו האינטימיים שמצלמות חמש הנשים תגלו שיכול להיות יותר גרוע ושהצרות שלכם בעצם לא כל כך נוראיות. ומי יודע, אולי בסוף גם ייצא לכם מזה משהו טוב ותדעו אם עדיף לאהוב ולהיפגע או לא לאהוב בכלל.

צריך ללמוד למבחן? חייבים לנקות אבק
צריך ללמוד למבחן? חייבים לנקות אבק

ועכשיו ברצינות: למה זה בעצם קורה?
המונח דחיינות מתייחס למצב שבו ביצוע מטלה חשובה נדחה לטובת עיסוקים אחרים, שכל תכליתם היא בריחה מהתמודדות עם אותה מטלה.

התופעה המטרידה באה לידי ביטוי במגוון אופנים: הדחיין המתעלם יתנהג כאילו שהמשימה היא לא לו ויחכה שתיעלם כלעומת שבאה. מי שכבר החליט להתמודד איכשהו עם המשימה, יעריך את מידת הקושי שלה בצורה שגויה, דבר שמאוד יפריע לו בביצועה, מה שעלול להביא לויתור עצמי. צורת ביטוי נוספת לתופעה היא המרת משימות, בין אם זה תיקון הברז או שיכתוב המשפט הראשון עשרים פעם.

הגורם הפיזיולוגי לתופעה טמון באזור במוח האחראי על חלוקת קשב, תכנון ושליטה בדחפים. אותו אזור אמור לסנן גירויים חיצוניים שמפריעים לביצוע המשימה, ותפקוד לא מספק של אותו אזור עלול להעצים את מידת הדחיינות. דחיינות כרונית, הנובעת מהפרעות קשב וריכוז, ניתנת לטיפול באמצעות תרופות, ריטלין למשל, או באמצעות טיפול פסיכולוגי.

רק תנומה קצרה
רק תנומה קצרה

אחת הסיבות הבולטות לדחיינות היא פרפקציוניזם. דחיינים הם לעתים אנשים בעלי מודעות עצמית גבוהה מהממוצע, המבוססת על שאיפות לשלמות והישגיות יותר מאשר על הערכה מציאותית של חובותיהם וכישוריהם.

סיבה נוספת לדחיינות קשורה לחשיבות הניתנת למטלה. זלזול במשימה או תפיסה שלה כחסרת משמעות, עלולה להביא להפחתת המוטיבציה לביצועה. לעומת זאת, מתן חשיבות יתר למשימה, עלולה להוביל לחוסר אמונה ביכולת לבצעה ולדחיית הטיפול בה.

הדרך הטובה ביותר לנסות ולהתמודד עם הדחיינות היא תכנון וניהול נכון של המשימה. בעת קבלת המטלה האקדמית, אין סיבה לרוץ למחשב ולהתחיל לכתוב. עדיף קודם כל להבין את ההוראות המדויקות לביצוע, נפח המשימה, המקורות הנדרשים, וכמובן, הדד ליין. לאחר מכן ממומלץ לקבוע לוח זמנים מסודר ולהשתדל לעמוד בו.

טוב, עכשיו לומדים
טוב, עכשיו לומדים
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד