072-3300504

המבקר: חגיגות שכר באוניברסיטאות

מדו"ח מבקר המדינה שפורסם השבוע עולה כי למרות תלונות האוניברסיטאות באשר למשבר כלכלי חריף שפוקד אותן, מתקיימות חריגות שכר מופרזות

הדר גילת | 19-03-2009 12:55:00

מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס פרסם השבוע נתונים על לקויים חמורים בתפקודה של מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל. מהדו"ח שפרסם המבקר ביום שלישי האחרון עולה כי קיימות חריגות שכר מופרזות באוניברסיטאות בארץ, אין פיקוח של משרד האוצר וקיים גירעון תקציבי של 18 מיליארד שקלים.

מדו"ח המבקר עולה בין היתר כי האוניברסיטאות לא מתייחסות לכללים ולחוקים התקציביים, שאמורים לשמור על איזונן הכלכלי, וכי קיימות חריגות גדולות בנושאי שכר ותקנים, הסדרי פנסיה ופרישה, בונוסים כספיים וכדומה. ברוב המקרים, הטבות אלו לא קיבלו את אישור משרד האוצר.

לדברי לינדנשטראוס, "נותרו סכומים נמוכים יותר כדי למלא את הייעוד העיקרי – הוראה אקדמית ומחקר".

מי שעוד זוכה לביקורת מהמבקר הוא ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) וראשי האוניברסיטאות. בדו"ח מאשים המבקר את ור"ה כי השתמשה באמתלה של השמירה על החופש האקדמי כדי לסכל את יוזמתו של משרד האוצר לפקח על תנאי השכר והפרישה הנהוגים באוניברסיטאות.

כמו כן, נטען כי בור"ה ניסו לשבש את עבודת המבקר בטענה כי אין לו סמכות לבקר את הגוף. "אין זה ראוי שראשי האוניברסיטאות יפעלו לסיכול ביקורת המדינה. רוב הוצאותיו של ור"ה מיועדות למימון שכרם של ראשי תפקידים ושל יועצים מקצועיים שונים", נכתב בדו"ח.

"נותרים סכומים נמוכים למלא הייעוד העיקרי". לינדנשטראוס
"נותרים סכומים נמוכים למלא הייעוד העיקרי". לינדנשטראוס

תגובות
מהמועצה להשכלה גבוהה (המל"ג) נמסר בתגובה: "מל"ג ו-ות"ת רואות בדו"ח הביקורת על מערכת ההשכלה הגבוהה כדו"ח חשוב שיש להפיק ממצאיו לקחים שיובילו לשינוי סדרי עבודה והתייעלות של מערכת ההשכלה הגבוהה בכלל ושל מל"ג/ות"ת בפרט. הערותיו והמלצותיו של מבקר המדינה כפי שמתפרסמות בדו"ח יובאו בטווח הזמן הקרוב לדיון רציני ומעמיק במליאת המועצה להשכלה גבוהה ובמליאת הוועדה לתכנון ולתקצוב".

באשר לממצאי הביקורת של פיקוח על תנאי השכר במוסדות להשכלה גבוהה נמסר: "ות"ת רואה בממונה על השכר במשרד האוצר כגוף הקובע והסמכות הבלעדית, האחראית לאכיפה של כל חריגה בנוגע לתנאי השכר במוסדות הציבוריים להשכלה גבוהה בישראל.
"ות"ת תמשיך לפעול, כפי שהיא נוהגת כיום, בשיתוף פעולה עם הממונה על השכר בנושא זה וכן תקפיד להעביר לידי הממונה על השכר נתונים בנושא זה המגיעים לידיה. חשוב להדגיש כי אין ל-ות"ת כל אפשרות לבצע אכיפה על תנאי השכר וזאת מכיוון שהממונה על השכר במשרד האוצר לא מעביר לידיה מסמכויותיו הקבועות בחוק יסודות התקציב"

מור"ה נמסר בתגובה לדברים בדו"ח כי "נשיאי האוניברסיטאות מכבדים את מוסד מבקר המדינה, בוחנים בקפדנות את הדו"ח על היבטיו השונים ויפעלו בהקדם ובנחישות בכל הטעון תיקון. נשיאי האוניברסיטאות שיתפו פעולה עם מוסד המבקר ומסרו לידיו את כל החומר שנדרש היה לביצוע הביקורת - מכאן שהופתעו מהתייחסותו והם אינם מקבלים את טענתו בדבר היעדר שיתוף פעולה מכל סוג שהוא.

"באשר לכפיפות לממונה על השכר, אכן קיימת פרשנות שונה באוניברסיטאות באשר למשמעות החקיקה בנושא זה. חשוב להדגיש, כי מזה שנים רבות מושתתים הסכמי השכר באוניברסיטאות על הסכמות עם הממונה על השכר. האוניברסיטאות מתכוונות להמשיך בשיתוף פעולה זה בעתיד", אומרים בור"ה.

סטודנטים באוניברסיטת ת"א
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד