072-3300504

לקראת הבחירות: מה יעשו למענכם?

המפלגות לא מפספסות הזדמנות להתייחס במצען לתחום ההשכלה הגבוהה. אספנו בשבילכם את כל ההבטחות בנושא. מה יקרה בפועל? רק הזמן יגיד

יעל ללום | 05-02-2009 14:49:00

מפלגות רבות מצהירות כי הן מחויבות להנגשת הלימודים הגבוהים לכולם, אבל מה הן באמת מתכוונת לעשות למען הסטודנטים בקדנציה הבאה?

מרצ, צבר וחד"ש מתחייבות להורדה משמעותית בשכר הלימוד על ידי תוספות תקציבים ממשלתיים, בעוד שקדימה דוגלת בהלוואות. בעבודה רוצים להשאיר את המוחות בארץ, ובליכוד וב"ישראל ביתנו" שמים דגש על תגמול בוגרי שירות צבאי או לאומי ומילואימניקים.

איגדנו בעבורכם את מצע המפלגות בעניין ההשכלה הגבוהה - תתרשמו.

קלפי

קדימה
בקדימה סבורים שיש להבטיח שכל צעיר יוכל לעמוד בעלויות לימודים אקדמאים. הפתרון של המפלגה הוא הלוואה ללא ריבית בגובה שכר הלימוד שתוחזר בסיום הלימודים בתשלומים נוחים ובפריסה ארוכת טווח.

המפלגה חותרת לחיזוק האוניברסיטאות כגוף שאמון על המחקר, ועל כן היא מצהירה כי בכוונתה להגדיל את תקציב הקרן הלאומית למדע ולקדם תוכנית לשיקום תשתיות המחקר באוניברסיטאות.

בנוסף לעזרה הממשלתית, קדימה סבורה שיש לשתף פעולה עם גורמים פרטיים במשק על מנת להגדיל את המשאבים. המפלגה מתכוונת לפעול נגד "בריחת המוחות" על ידי תוכנית להשבת מדענים ישראלים על ידי יצירת תקנים ותנאים מתאימים.

הליכוד
בליכוד מאמינים שלימודים גבוהים הם זכותו של כל צעיר, וכי על המדינה לתגמל צעירים ששירתו בצבא, בשירות לאומי ובמילואים בנושא ההשכלה.

המפלגה תפעל להענקת שנה אקדמית ראשונה חינם לחיילים משוחררים ולבוגרי שירות לאומי, מתן נקודות זכות לסטודנטים ששירתו במילואים, עדיפות במעונות ליוצאי צבא ושירות לאומי, הרחבת חוק ההלוואות לשכר לימוד לסטודנטים גם בתואר שני, והוספת מלגות לימודיות לחיילי מילואים.

אחד מעקרונות היסוד של 'תוכנית נתניהו' הוא "חינוך טוב הוא הדרך הטובה ביותר לצמצום הפערים החברתיים בישראל", אשר נובע מההנחה כי ככל שלאדם שנות לימוד רבות יותר, כך גדלים סיכוייו להשתלב בשוק העבודה ולצאת ממעגל העוני.

העבודה
העבודה תפעל להקפאת שכר הלימוד במוסדות להשכלה גבוהה. המפלגה רואה בחינוך, בהשכלה הגבוהה, במחקר ובפיתוח את ראש סדר העדיפויות הלאומי של התקציב, ולכן תפעל לחזק אותם. בנוסף, העבודה תכין תוכנית לבלימת בריחת המוחות והחזרת מדענים ישראלים מחו"ל.

המפלגה תומכת בשמירת האוטונומיה של המערכת האקדמית, במתן מלגות ודמי מחייה לנזקקים ובשילוב הסתדרות הסטודנטים בקביעת מדיניות ההשכלה.

כמו כן, העבודה רואה במערכות ההשכלה הגבוהה פלטפורמה לשילוב הסטודנטים בפעילות חברתית.

מרצ
במרצ שואפים להוריד את שכר הלימוד לסכום סמלי של "דמי רצינות", ומתנגדים להנהגת שכר לימוד דיפרנציאלי בין חוגים שונים.

עבור סטודנטים שלא יוכלו להרשות לעצמם לשלם את שכר הלימוד תופעלנה מערכות מלגות וסבסוד, ועל מנת להגביר את השוויון להשכלה גבוהה תחולנה תוכניות מיוחדות באזורי הפריפריה ובקרב אוכלוסיות חלשות.

מרצ דוגלת בהעדפה מתקנת לקבלה למוסדות הלימוד בקרב אוכלוסיות חלשות, כגון ערבים אזרחי ישראל, וכן הגדלת הייצוג של נשים וערבים בסגל האקדמי.

כוונת מרצ היא להפוך את הערבית לשפה מוכרת באוניברסיטה – ייפתחו קורסים בשפה הערבית ותינתן אפשרות להגיש עבודות בערבית.

תקודם היכולת לחופש ביטוי וההתארגנות בכל קמפוס שמאושר על ידי המועצה להשכלה גבוהה.

ישראל ביתנו
המפלגה רואה במשאב האנושי וביכולתה המדעית והטכנולוגית של ישראל נכס אסטרטגי ראשון במעלה. ייעוד החינוך הוא ללימוד דרך ארץ, כבוד הדדי ומשמעת, ערכים יהודיים, ציונות ודמוקרטיה."ישראל ביתנו" תומכת ביישום מסקנות ועדת וינוגרד - הורדת שכר הלימוד, התנגדות לשכר לימוד דיפרנציאלי ועידוד שוויון הזדמנויות בקבלה ובנגישות להשכלה גבוהה.

המפלגה שמה דגש על פטור מתשלום לחיילים משוחררים, ותשלום מחצית שכר הלימוד לבוגרי שירות לאומי.

"ישראל ביתנו" תפעל למה שהיא מגדירה כ'מחאה לא לגיטימית' של סטודנטים בקמפוסים השונים.

חד"ש
חד"ש פועלים לחקיקת 'חוק חינוך חינם מהגן ועד האוניברסיטה', מתוך אמונה כי לכל אזרח יש זכות שוויונית לשירותים חברתיים. צעד זה ייעשה על ידי הגנה על האוניברסיטאות מפני הפרטה והעלאת תקציבי ממשלה המיועדים להשכלה הגבוהה.

חד"ש תומכת בקידום זכויות הסטודנטים, לרבות הבטחת חופש ביטוי והתארגנות פוליטית, הכרה בהתארגנויות של סטודנטים ערבים ושילובם באופן שוויוני במרקם החיים האוניברסיטאי.

צבר
מפלגת הצעירים "צבר" דוגלת ביישום המלצות וינוגרד, כלומר בהורדת שכר הלימוד ל-5,800 ש''ח.

צבר מתכוונים לחזק את מערך המלגות לסטודנטים שהם חיילים משוחררים קרביים, ולכאלה שמעורבים בפרוייקטים של מעורבות חברתית ואף להעניק נקודות זכות אקדמיות בעבור הפעילות החברתית.

המפלגה רוצה לקדם מתן הלוואות ארוכות טווח לסטודנטים לצורך מימון הלימודים, אשר תוחזרנה החל מסיום הלימודים.

צבר סבורים כי על מנת לשקם את מערכת ההשכלה הגבוהה יש להזרים חזרה 1.8 מיליארד ש''ח אשר קוצצו ממנה לאורך השנים.

פתרונם לבעיית בריחת המוחות היא הוספת מאות תקנים לחוקרים ולדוקטורנטים, פתרון אשר יעלה גם את רמת ההוראה במוסדות.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד