072-3300504

''יש כאן איום על החופש האקדמי''

מטען צינור שהתפוצץ סמוך לביתו של פרופ' זאב שטרנהל פצע אותו באורח קל ברגליו. "אפשר לא להסכים אבל זה צריך להתנהל בשיח חופשי ולא באלימות", אומרים חבריו באקדמיה

יעל ללום | 25-09-2008 18:20:00

פרופסור זאב שטרנהל נפצע הלילה (ה') באורח קל ברגליו, לאחר שמטען צינור התפוצץ סמוך לדלת ביתו בירושלים. שטרנהל, שנעל את הדלת באותו הזמן, ספג את הפיצוץ ברגליו.

מיד לאחר האירוע הוא פונה לבית החולים שערי צדק וכוחות משטרה הוזעקו למקום. בזירה נמצאה כרזה המציעה סכום של 1.1 מיליון שקלים לכל ההורג אחד מחברי "שלום עכשיו".

שטרנהל, בן 73, הוא פרופ' למדע המדינה באוניברסיטה העברית, זכה באחרונה בפרס ישראל על פועלו באקדמיה, וידוע בכתביו על הפשיזם והנאציזם במערב אירופה.

האוניברסיטה העברית בה עובד שטרנהל
האוניברסיטה העברית בה עובד שטרנהל

אלימות כלפי חופש הביטוי
האירוע האלים מעלה מחדש את סוגיית חופש הביטוי האקדמי. "אפשר לא להסכים אבל זה צריך להתנהל בשיח החופשי בחברה דמוקרטית ולא בדרכים אלימות", אומר ד"ר רענן סוליציאנו-קינן, מבית הספר למדיניות ציבורית באונ' העברית, "בנוסף, שטרנהל הוא גם איש אקדמיה ויש כאן איום על החופש האקדמי ועל האפשרות לבטא דעה בצורה חופשית".

שלמה זנד, פרופסור להיסטוריה באוניברסיטת תל אביב, שידוע בדעותיו החורגות מהקונצנזוס, מספר כי הוא חושש אחרי אירועי הלילה "נכון שיהודים לא ממהרים להרוג יהודים אחרים, ובכל זאת יהודי הרג את ראש הממשלה שלו", הוא אומר.

פרופ' זנד עצמו חווה התנגדויות פיזיות ומילוליות לדעותיו "הייתה הפגנה נגד הספר שלי בספריה, על ידי ארגון שקורא לעצמו 'אם תרצו' והיה צריך להשקיט אותם בכוח. אני גם מקבל מכתבי נאצה וטלפונים מאוד לא סימפטיים". גם גליה גולן, פרופ' למדע המדינה באוניברסיטה העברית וקולגה של פרופ' שטרנהל, מספרת שבעבר קיבלה מכתבי איום "ונדמה לי שפעם או פעמיים היה נזק לאוטו".

"לא אסוג מעמדותיי בגלל האזהרה הזו"
אבל האם ההתנהגות האלימה תמנע מהפרופסורים להביע את דעותיהם במאמרים? "אני מקווה שלא", אומר זנד. "אני לא אסוג מעמדותיי בגלל האזהרה הזו ואני בטוח שגם שטרנהל לא. יש תמיד אנשים שמפחדים, אבל צריך להבין שהתרבות הישראלית תינזק אם יהיו איומים על כותבים ויוצרים פוליטיים".

גולן טוענת שלא רק שמותר לאנשי אקדמיה לבטא דעות אישיות, אלא שמדובר בצורך ובהכרח בחברה דמוקרטית "אנחנו שם ללמד מהניסיון, מהמחקר ומהידע. לכל אחד יש דעות, ואני לא חושבת שאיש אקדמיה צריך לא להביע דעה או לא להיות מעורב. רצוי שלא יהיה ניתוק בין אינטלקטואלים באקדמיה ומה שקורה בחברה. יותר מזה, יש אחריות על אינטלקטואלים שלא להיסגר בכתלי האוניברסיטה".

בעקבות האירוע האלים תתקיים היום משמרת מחאה של מרצים וסטודנטים מול ביתו של שטרנהל. ד"ר סוליציאנו-קינן, היוזם, מסביר כי "המטרה היא להביע את המחאה בצורה ברורה. כולם צריכים לשמוע את זה, כי הבעיה היא של כולם. היום האדם הזה ומחר אדם אחר, היום אקדמאי ומחר עיתונאי או מורה בבית ספר".

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד