072-3300504

ירוק בקמפוס

"מגמה ירוקה", תא סטודנטיאלי התנדבותי הפועל למען הסביבה, יכול לסמן לעצמו "אני ראשון" בכל הקשור למאבקים ירוקים ודאגה לאיכות חיינו. אז מי אמר שסטודנטים בישראל לא לוקחים חלק במחאות?

יעל ללום | 16-09-2008 10:32:00

הרבה לפני שהטרנד הירוק תפס תאוצה והפך לחותמת בה מתהדר כל גוף המכבד את עצמו, היתה שם "מגמה ירוקה" - תא סטודנטים שהוקם כבר ב- 1997.

26 סניפים ו – 6,000 פעילים רשומים יש לארגון, שהינו גוף עצמאי, התנדבותי ובלתי מפלגתי הפועל למען הסביבה ברמה הארצית והמקומית .

ארגונים חברתיים רבים יכולים רק לחלום על התשתית שפיתחה "מגמה ירוקה" לאורך השנים - אלפי הפעילים שלה פרוסים ברחבי הארץ וממוקמים בסביבה סטודנטיאלית המאפשרת להם להיות עם אצבע על הדופק ולהתעדכן בכל המתרחש.

"ערן בן-ימיני, מי שהקים את הארגון, היה באנגליה וראה שם המון אקטיביזם צעיר ומגניב", מספר מנכ"ל מגמה ירוקה, גיל יעקב "כשהוא חזר לארץ בדיוק החלו התוכניות של כביש 6 – חוצה ישראל. הוא פנה לכל מיני גורמים וגילה שאין אף גוף שעושה אקטיביזם סביבתי בארץ, ואז הוא חשב להקים ארגון סטודנטים".

אז למה סטודנטים נחשבים לקהל יעד מועדף? "הסטודנט לא מחויב לשום דבר – הוא לא עובד במקום קבוע, הוא גמיש בזמן ותפיסת העולם שלו דינאמית", מסבירה יוכי יעקבזון, הדוברת הארצית של התא. "יש משהו באווירה בקמפוס שמייצרת אווירת פעילות", מוסיף יעקב. "כולם נמצאים באותו המקום ומחפשים דברים לעשות".

במדינה כמו ישראל, שלא קשה למצוא בה בעיות סביבתיות, הפריסה הרחבה מאפשרת לארגון לקדם מטרות ארציות רבות ולצד זה לטפל בבעיות ספציפיות הקיימות בכל אזור "בירושלים ובת"א הנושא העיקרי הוא תחבורה ציבורית", אומרת יעקבזון. "במפרץ חיפה וברמת חובב מתעסקים עם זיהום, בכינרת – במשבר המים, ובקמפוסים רבים מקדמים אנרגיה סולארית.

"לצד הרבגוניות אנחנו משתדלים לאחד כוחות ולקדם מהלכים ברמה הארצית. כל שנה אנחנו בוחרים נושא ארצי להתעסק בו, ועד עכשיו זה היה 'תחבורה, אנרגיה וזיהום אויר'. כך קידמנו את 'חוק אויר נקי' שעבר בכנסת".

פועלים בכנרת
פועלים בכנרת
עוצרים דחפורים בעיר הבה"דים שליד רמת חובב
עוצרים דחפורים בעיר הבה"דים שליד רמת חובב

מלחמה מתמדת באינטרסים
ממש כמו גופים ירוקים אחרים, גם ב"מגמה ירוקה" נהנים בשנים האחרונות מהעלייה במודעות לבעיות הסביבה, דבר שבא לידי ביטוי בהיקף הפעילות של הארגון ובנכונות הגוברת של הסטודנטים לקחת חלק "יש יותר פעילים, ואיתם הרבה יוזמות ורעיונות חדשים. אנשים מבקשים: 'תנו לי טיפים, מה אני יכול לעשות בחיים הפרטיים כדי לשמור על הסביבה?'", מספר יעקב.

עם זאת, גם התחום הירוק, בניגוד למה שאולי חושבים, אינו חף ממלחמה מתמדת באינטרסים פוליטיים וכלכליים המנסים לסכל מהלכים ויוזמות, ולכן המאבק כאן הוא לפעמים קשה מאוד ודורש הרבה סבלנות "מאבקים זה משהו שצריך בשבילו אורך נשימה כי תמיד יש מישהו שרוצה להחזיר את הגלגל אחורה", מסביר יעקב. "לדוגמא, אחרי שהצלחנו למגר את 'תוכנית ספדי' לתכנון בניה ביערות ירושלים, מנסה ללא הרף אחד משרי הממשלה להחזיר את התוכנית. כנראה שיש לו מניעים משלו.

"ככל שהחברה נעשית יותר פרטית ומופרטת, כך בעלי הון משפיעים יותר על הפוליטיקאים. מה שאמור להיות לטובת הציבור הופך להיות לטובת בעל הון כזה או אחר, וההחלטות ייקבעו בשבילנו ולא לטובתנו אם לא נקום ונעשה משהו", אומר יעקב.

אבל אין צורך לדאוג, הסטודנטים הירוקים לא ממהרים לוותר ומשתמשים בכל אמצעי המחאה שעומדים לרשותם בכדי להשיג את המטרה "כדי לקדם קמפיין, אנחנו נלך לכנסת, נחתים עצומות ברחובות, נכתוב טורי דעה בתקשורת וניכנס לבתי-ספר ללמד ילדים על הנושא", אומרת יעקבזון.

"בנושאים שהם יותר טעונים ויש מאחוריהם יותר אינטרסים, חשוב להשמיע קול חזק", מוסיף יעקב. "זה לא מספיק להיות קיים, אלא לעשות מעשה שחורג מהשגרה כמו הפגנות, פעולות ישירות ומיצגים, על מנת להמחיש שהנושא רגיש, כואב ולא יומיומי".

מוחים על זיהום האוויר מרמת חובב
מוחים על זיהום האוויר מרמת חובב
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד