072-3300504

בניין מט ליפול

בוגרי הנדסת בניין באוניברסיטת בן גוריון נמצאים במבוי סתום. רשם המהנדסים במשרד התמ"ת לא רושם אותם כמהנדסים ולכן, למרות שהתואר מוכר ע"י המל"ג, הם לא יכולים לעסוק במקצוע. האוניברסיטה: התואר חוקי; התחלנו ביישום דרישות הרשם

יעל ללום | 09-09-2008 09:05:00

בימים אלו, מסתיימת באוניברסיטאות ובמכללות שנת הלימודים וסטודנטים רבים חוגגים את סיום התואר וכבר מתחילים לחשוב על המשרה החלומית שהם ימצאו בזכותו. לעומתם, עבור בוגרי המחזור השלישי של החוג להנדסת בניין באוניברסיטת בן גוריון בנגב, העתיד המקצועי לוט בערפל.

בוגרי התוכנית מוכרים על ידי המל"ג כבעלי תואר אקדמי, אך הם לא יכולים להיות מוכרים כמהנדסים ולעסוק במקצוע עד שרשם המהנדסים במשרד התמ"ת לא ירשום אותם ככאלה. הבעיה היא שכיום הוא מסרב לרשום אותם.

"לאחרונה, חזר בו רשם המהנדסים מהחלטתו לרשום את בוגרי המחלקה", מספר שחם ברקת, ראש מדור אקדמיה של אוניברסיטת בן גוריון. לדבריו, הבוגרים אף נדרשים להגיע למשרדי הרשם בשביל להיבחן על רמת הידע שלהם ועל הפרויקטים אותם הגישו עם סיום התואר.

"אני לא אוכל להיות מהנדסת רשומה, מה שאומר שלא אוכל לחתום על בנינים שתכננתי במידה ואהיה עצמאית, ושלא יעסיקו אותי במשרדים ממשלתיים", מסבירה שמרית מגן, יו"ר תא סטודנטים בועד איגוד המהנדסים, אשר עומדת בראש המאבק.

ברקת מסביר שכרגע הם נמצאים בין הפטיש לסדן, מאחר שאינם יכולים לעסוק ממשית במקצוע ושנות הניסיון שלהם (סטאז') אינן נספרות. "גם כל הסטודנטים שעדיין לומדים חיים בחוסר ודאות משווע בנוגע לעתידם".

המחלקה להנדסת בניין הוקמה בשנת 2001 באוניברסיטת בן גוריון, מתוך מטרה להתחרות בטכניון. עם סיום הלימודים, אמורים הבוגרים לקבל תואר הנדסאי (BSC), בדומה לתואר המחולק במוסד החיפאי הותיק.

מגן חושבת שהאיום על המוסד הותיק, הטכניון, הוא אחד הגורמים אשר הביאו את רשם המהנדסים לחזור בו מהחלטתו. "אנחנו שוברים מסורת טכניונית, ומתחרים במוסד היחיד שהוציא תואר בהנדסת בנין בהכרת המל"ג (המועצה להשכלה גבוהה). מספר הנרשמים לטכניון קטן כתוצאה מכך, וחלק מהמרצים עברו ללמד בבן-גוריון".

נכון להיום, המאבק מתנהל מול הרשם, ובמקביל נעשים מגעים עם שר התמ"ת, אלי ישי. בנוסף, מספר בוגרים מנהלים מאבקים עצמאיים, ותובעים את האוניברסיטה.

בניין

תגובת אוניברסיטת בן גוריון
מאוניברסיטת בן גוריון בנגב נמסר בתגובה כי: "התואר בהנדסת בניין באוניברסיטת בן-גוריון הוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה ולכן הינו חוקי על פי כל קנה מידה.

"תוכנית הלימודים בהנדסת בניין באוניברסיטת בן גוריון היא מן המשובחות בארץ וזכתה לשבחים רבים מוועדה מלווה בינלאומית שהוקמה על פי דרישותיה של המועצה להשכלה גבוהה. יש לציין כי הוועדה כללה אנשי אקדמיה מן המעלה הראשונה בעולם בתחומי הנדסת מבנים וניהול הבנייה.

"בוגרי המחלקה וסטודנטים שלה, המועסקים במשרדי הנדסה מהחשובים בארץ, זוכים להערכה בלתי רגילה (והעניין מתועד) והביקוש להם במשרדים אלה עולה על הביקוש לבוגרי כל מוסד אחר בארץ.

"תוכנית פרויקט הגמר של המחלקה בהנדסת מבנים וניהול הבנייה היא ייחודית במבנה שלה בקנה מידה ארצי ובקנה מידה בינלאומי. בנוסף, איגוד המהנדסים הגדיר את תוכנית הפרויקטים של המחלקה כבעלת חשיבות לאומית.

"למרות חילוקי דעות עם רשם המהנדסים החלה האוניברסיטה ביישום דרישות הרשם לענייני הנדסת מבנים, ומצפה ממנו להסדרת רישום בוגרי המחלקה להנדסת בניין בפנקס המהנדסים.

"בימים אלה, הנהלת האוניברסיטה פעילה באופן אינטנסיבי כדי להשלים את ההליך הזה בהקדם הן באמצעות שרת החינוך- המכהנת בתוקף תפקידה כיו"ר המועצה להשכלה גבוהה- והן באמצעות מועצת ההנדסה והאדריכלות".

החלנו ביישום הדרישות, מצפים להסדרת הרישום. בן גוריון
החלנו ביישום הדרישות, מצפים להסדרת הרישום. בן גוריון

תגובת רשם המהנדסים
ממשרד התמ"ת, הגוף הכולל את רשם המהנדסים, נמסר כי: "הסיכום המוקדם עם ראשי החוג להנדסת בניין באוניברסיטת בן גוריון היה שבוגרי שני המחזורים הראשונים יורשו להירשם כמהנדסים, ואילו מהמחזור השלישי (המסיים כעת) ואילך הדבר ייבחן על רקע בחינה בעמידה בקריטריונים. הרישום אצל רשם המהנדסים נעשה על פי התעודות שמוגשות, על פי השלמות במידת הצורך (כגון הצגת פרויקט הגמר) או באמצעות הופעה מול ועדה, כל מקרה לגופו.

"לעת עתה 9 מתוך 12 בוגרי התכנית בחרו לא הופיעו, מטעמיהם שלהם, מול הועדה ולפיכך נקבע עבור אלה מדור ברישום על פי החומר שעמד לפני הרשם (כל ה- 12 נרשמו). אבקש לציין שהכרת המל"ג בתואר התבצעה בשנה שעברה בלבד, ומאותה העת רשאים היו הבוגרים לבקש להירשם. הבוגרים הראשונים פנו להירשם רק בסוף שנה שעברה וחלקם כאמור נרשם.

בוגרי שני המחזורים הראשונים, כאמור, ירשמו באופן מיידי בענף להנדסה אזרחית, כאשר מדור הרישום יקבע בכפוף לבדיקה כאמור לעיל. בנוגע למחזור המסיים כעת ואלו שיעקבו אחריו, הדבר כפוף לדיונים עם האוניברסיטה ועמידה בקריטריונים, כפי שנקבעו בסיכום הראשוני. אם מה שהובטח לסטודנטים אינו מה שהם זכאים לו בפועל, זהו עניין שבין הסטודנטים לאוניברסיטה".

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד