072-3300504

עובדים זרים: ישראלים בחו"ל

מדי שנה צעירים ישראלים רבים נוסעים לחו"ל על מנת לעבוד ולהרוויח כמה שיותר כסף. אז בואו נעשה קצת סדר לפני שאתם אורזים את המנטליות הישראלית וחוצים יבשות

יעל ללום | 28-07-2008 09:31:00

צעירים ישראלים רבים נוהרים מדי שנה לעבוד בחו"ל ומול עיניהם ניצבים שני תרחישים. מצד אחד, התגלמות האתוס האמריקאי - צבירת רווח רב בזמן קצר ועוד במדינה זרה שמספקת חוויות. אל מול הפנטזיה הזו עולה התמונה של עבודה קשה הגוזלת את רוב שעות היממה, השכר הגבוה לא מובטח ובכל מקרה יש טיסה, חשבונות, שכר דירה והוצאות רכב לשלם.

ארץ האפשרויות הבלתי נגמרות. ארה"ב
ארץ האפשרויות הבלתי נגמרות. ארה"ב

אילו עבודות יש?
העבודות הפופולריות מתחלקות לשלושה סוגים עיקריים. הראשון הוא, כמובן, העגלות שהן למעשה דוכנים שמוצבים בקניונים ברחבי העולם, ובעיקר בארה"ב, אירופה המערבית, יפן ואוסטרליה. בעגלות אלה מוכרים בדרך כלל מוצרי ים-המלח (כולל קיט הציפורניים המפורסם), צעצועים, כריות חימום ושאר פטנטים. שעות העבודה הן לרוב מ-9 בבוקר ועד שעות הערב, כאשר מדובר בעבודת מכירה אגרסיבית הכרוכה בשידול עוברי אורח לשמוע דקות ארוכות על המוצר שסביר להניח שאתם בחיים לא הייתם קונים.

השכר משתנה בין מעסיקים ומדינות, וניתן לומר שבממוצע המוכר מרוויח כ-20-30 אחוזי עמלה על המכירות שביצע. ישנן הטבות אם עוברים סכום מסוים, וכן אם עובדים בתקופת השיא – הכריסמס.

הסוג השני הוא מכירות מדלת לדלת, לרוב תמונות שמן. גם שיטה זו נפוצה בארה"ב ובאירופה. המוכרים מגיעים לפרברים שקטים, מזמינים עצמם לבתים פרטיים, ומספרים למארח אודות הציור ה"מקורי" שהוא עתיד לרכוש במיטב כספו. במקרה הזה קיים בדרך כלל סכום קבוע אותו מפריש המוכר למעסיק, ושאר הרווח הולך לכיסו.

עבודה נוספת שהיא פופלרית בינתיים רק בארה"ב - המנעולן ('לוקסמיט'). אותו אדם שיפרוץ לך את הדלת כשאתה מאבד את המפתח. הישראלים שעובדים בחו"ל נוטים לגבות יותר כסף ממה שמתבקש על עבודות שכאלה, הודות לכך שאנשים מוכנים לשלם המון במצבי חירום.

גם כאן הלוקסמיט יקבל את ההפרש בין המחיר שהוא יגבה מהלקוח לבין הסכום שעליו להפריש למעסיק. העבודה הזו אינה תלויה בתקופות – מה שמהווה יתרון עבור אלו שעובדים תקופה ארוכה, אך חיסרון עבור אלו שרוצים לעשות בוכטה בכריסמס.

עבודות פופולריות נוספות ברחבי העולם הן: מארחות ביפן, אוטו-גלידה בארה"ב, קטיף בניו-זילנד, מכירת כרית בפראג, או-פר ועוד

רק היום: ערכת טיפול בציפורנים
רק היום: ערכת טיפול בציפורנים

איך מוצאים עבודה?
כמובן שהדרך הטובה ביותר למצוא מעסיק הוגן היא מפה לאוזן - המלצות של חברים שאתם סומכים עליהן, אולם במקרה שאין המלצות בנמצא יש לנקוט במשנה זהירות.

ראשית, כדאי לגלוש בפורומים של עובדים ישראלים בחו"ל ולהתרשם מהביקוש של עבודה או מדינה מסוימת. יש לשים לב כמובן לחוויות שליליות של גולשים ולהכין רשימה שחורה של חברות שבהן בוודאות לא תעבדו.

לאחר שגיבשתם רשימה של עבודות פוטנציאליות, עשו סקר-שוק וקבעו פגישות עם נציגי החברה בארץ. השתדלו שהפגישה תיעשה במשרדי החברה על מנת שתוכלו להתרשם במו עיניכם מרמתה.

כאשר אתם בודקים את תנאי העבודה, חשוב לקחת בעירבון מוגבל את תחזית הרווח שיציגו בפניכם. אתם מצדכם חייבים לוודא את תנאי ההעסקה: מעמדכם החוקי במדינה, קיומו של חוזה, הוצאות, גובה שכר הדירה ואחוזי הרווח שיופרש אליכם. על מנת להחליט לאילו מדינה ואזור כדאי לנסוע ובאיזו תקופה יש להתייעץ עם אנשים שעבדו בחו"ל.

היתרונות
על פי טלי שחר, שבסוף החודש הקרוב מתכוונת לנסוע לעבוד בעגלות בפעם השישית, הכסף הוא הסיבה העיקרית שבגללה משתלם לעבוד בחו"ל. "בכריסמס האחרון עבדתי בעגלה בלונדון והרווחתי כ-4000 ליש"ט ב-12 ימי עבודה. לא מדובר בסכומים שאפשר לעשות בארץ. עם זאת, אני יודעת שרוב האנשים מרוויחים פחות".

שחר, בת 24 מכפר סבא, נהנתה גם מחווית השהות בחו"ל. "זה קצת דומה לצבא, שעושים משהו קשה וסיזיפי, אבל כשכולם יחד זה כיף ומגבש. אם עובדים עם אנשים טובים אז יש הווי של אחרי העבודה – ארוחות ויציאות משותפות. רכשתי חברים שיש לי עד היום".

שחר מודה שהרווח הוא לא תמיד כסף שהיא קצרה ביושר. "מוצרי הקוסמטיקה הם מוצרים טובים ואני מאמינה בהם. מכירת ערכות הציפורניים, לעומתם, היא קצת עבודה בעיניים".

לרוב, נוהגים המוכרים לומר ללקוחות שהמכשיר משחרר חומר טבעי שיש בציפורן שגורם לה לבהוק, כאשר בעצם מדובר במשייף שמקלף שכבה דקה מהציפורן, כאשר אם עושים זאת יותר מדי, יכול להיגרם נזק לציפורן. "אני אומרת ללקוחות שלא להשתמש יותר מדי במכשיר", מוסיפה שחר.

יחד עם זאת, לדבריה, לעיתים עבודת המכירה עשויה להיטיב עם הלקוחות מעבר למוצר שרכשו. "צריך להבין את המנטליות הבריטית. המוכרים הישראלים מאוד קשובים אליהם ומקדישים להם המון זמן וזה משהו שהם לא רגילים אליו. הם מרגישים שהם קונים זמן איכות עם המוכרים. שיטת מכירה יעילה היא לדבר עם גבר קצת מוזנח ולהסביר לו שטיפוח חיצוני ישחרר אותו מהבדידות וישפיע לו על הפנימיות".

כריסמס, התקופה הכי טובה
כריסמס, התקופה הכי טובה

החסרונות
בנוסף לסיפורי ההצלחה שעליהם כולם אוהבים לספר, קיימים סיפורים אחרים שאולי פחות מושמעים אבל לא פחות שכיחים. "לא הייתה משכורת בלי טעות", מספרת חן מגן, "בדולרים או במאות דולרים - מצאו תמיד על מה להוריד: קנסות, תיקונים לרכב. ניקוי שטיחים שהורידו ולא עשו. גזלו ממני אמון, כיף וגם כסף".

מגן, בת 22 מבאר-שבע, הגיעה עם בן-זוגה ללואיזיאנה אחרי ששמעה מחבר על חברה ישראלית שמוכרת מוצרי ים-המלח. "איך שהגענו אמרו לנו לארוז הכל ועברנו למקום אחר. פה התחילו היחסים עם החברה להיות מעורערים. המעסיקים לא עשו חפיפה כמו שהבטיחו, הדיור היה שונה – ישנו על מזרון ולא על מיטה, הדירה הייתה מטונפת ולא היו אפילו כלי אוכל".

חשוב לדעת שהחברות שמפרסמות את עצמן באינטרנט מתהדרות בתואר חוקיות, כאשר הבעיה החוקית היא לרוב בויזת העבודה עצמה. גם אנשים שקיבלו ויזת עבודה חוקית אינם בטוחים, שכן הויזה ניתנת להם דרך החברה המעסיקה, מה שאומר שברגע שהם ירצו להתפטר – הם מאבדים בכך את ויזת העבודה שלהם.

בנוסף, אם היחסים עם המעסיק נגמרים רע, או אם העובד עובר לחברה אחרת, תמיד קיים הפחד שהמעסיק ילשין על העובד למשטרת ההגירה.

חברות רבות מושכות צעירים באמירה שאין חוזה מחייב, כאשר היחידים שנפגעים מכך הם העובדים עצמם, המחויבים לחברה שהעניקה להם את הויזה, שכן היא היחידה שיכולה להעסיק אותם. מצד שני, אין לחברה כל מניעה להפר הבטחות שלא מעוגנות בחוזה מחייב – כמו אחוזים ממכירה למשל.

"באמצע העונה הם החליטו להוריד לנו באחוזים", מספרת מגן. "בתחילת העונה הרווחנו 25% עד 500$ ו-30% מעל 800$. באמצע העונה הורידו את זה ל-20% עד 500$ ו-30% מעל 1000$. לא היה שכר מינימום למרות שזו הייתה חברה חוקית. קרה שלא יכולתי לכסות אפילו את שכר הדירה".

עצות למתלבטים
1. חישבו טוב אם עבודת מכירה היא באמת בשבילכם. הרווח הכספי מותנה במספר תכונות שלא קיימות בכולם: אגרסיביות, יכולת שכנוע, יכולת לפעול בצורה שלא תמיד תואמת לערכים, מוטיבציה גבוהה ושמירה על מורל גם במקרה של כישלון, מוסר עבודה גבוה וסבלנות.

2. אל תתפתו להיות עובדים לא חוקיים. נסו להוציא ויזת עבודה או השתמשו בדרכון זר. במקרה שתיתפסו על ידי משטרת ההגירה תיאלצו לשהות בבית-מאסר עם עברייני הגירה אחרים, ובנוסף את הדרכון שלכם תעטר חותמת שחורה שתמנע מכם מלהגיע לאותה מדינה תקופה ארוכה לאחר מכן.

3. כדאי לנסות להעריך מראש האם הרווח משתלם ביחס לתשלומי הטיסה, מגורים ומחייה. או שאולי עדיף להישאר בבית של ההורים ולעבוד בארץ.

משרד החוץ ממליץ להימנע מעבודה בלתי חוקית, לציית לחוקי המקום ולא לחרוג מתוקף אשרת השהייה. אם ברצונכם לשהות מעבר למורשה עליכם לפנות לרשות המוסמכת במקום ולבקש להאריך את האשרה. סגן דובר משרד החוץ, ליאור חייט, מוסר כי מדי שנה נעצרים עשרות ישראלים בארה"ב ומספר דומה ביפן.

העצורים מגורשים חזרה לישראל ומנועים מלהגיע לאותה מדינה בעתיד למשך תקופה ארוכה. במדינות אחרות, באירופה למשל, לא נוהגים לעצור את העוברים על החוק, אלא מגרשים אותם ומונעים מהם להגיע למדינה בשנית. "יש הרבה פניות מהורים, שמבקשים מאיתנו לשחרר את ילדיהם", אומר חייט. "חשוב לדעת שמשרד החוץ לא יכול לשחרר עברייני חוק. ברגע שהעובד נכנס למערכת המשפט המקומית זה לא בידיים שלנו".

סימן קריאה
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד