072-3300504

לימודי MBA: מימון התואר

מי שבוחר ללמוד לתואר MBA בחו''ל יגלה כי מדובר בעסק יקר. מדריך מפורט שיסביר לכם מהן אפשרויות המימון הפופולריות ומה צריך לעשות כדי לזכות במימון חיצוני

12-11-2007 17:43:00

לימודי MBA הם עסק יקר, במיוחד בחו"ל. יהיה לכם קל יותר למצוא מימון ללימודים בארץ, אולם אין זה אומר שעליכם לפסול על הסף לימודים בחו"ל. מרבית הסטודנטים מממנים את לימודיהם באמצעות שילוב של מספר מקורות: חסכונות, הכנסות שוטפות (לאלה העובדים במקביל ללימודים), הלוואות ומלגות. באופן כללי מרבית מוסדות הלימוד - במיוחד הגדולים והיוקרתיים שבהם - מציעים לסטודנטים מלגות נדיבות והלוואות בתנאים נוחים.

יש לזכור כי המלגות אינן רבות וקל יותר לקבלן בבתי ספר למנהל עסקים המדורגים במקומות ה-20-50 באירופה ובארה"ב.

שתי הדרכים העיקריות לממן את הלימודים הן מלגות והלוואות
שתי הדרכים העיקריות לממן את הלימודים הן מלגות והלוואות

מלגות-מוסד על בסיס צורך כלכלי
באופן יחסי, מלגות מעטות בלבד ניתנות על בסיס צורך כלכלי, אך אין זה אומר שצריך להתעלם מהן. ברובם המוחלט של המקרים, המלגות "הכלכליות" מוענקות למועמדים בעלי אזרחות מקומית. כלומר, רק לאזרחים בני המדינה (במוסדות לימוד באירופה מספיק שתהיה לכם אזרחות של האיחוד האירופי), המצהירים על קושי במימון הלימודים. הקריטריון לקושי כלכלי נקבע על ידי כל מוסד בנפרד ומשתנה בין מוסד למוסד. הקריטריון מתחשב בהכנסותיו של הסטודנט, חסכונותיו, נכסיו ולעיתים אף לוקח בחשבון את חסכונותיו ונכסיו של בן או בת הזוג.

מלגות-מוסד על בסיס כישורים
מרבית המלגות מוענקות לסטודנטים על בסיס כישורים והצטיינות. המלגה מתבססת על כשרונו של המועמד ועל תרומתו הייחודית לתכנית בה הוא משתתף. לפיכך, סיכוייו של סטודנט בעל הצלחה מוכחת גדולים יותר: ועדת המלגות של מוסד הלימודים מתרכזת בבחינת פרמטרים מסוימים ומתרשמת בעיקר מניסיון מקצועי עשיר, ציונים גבוהים במבחן ה-GMAT וציונים גבוהים בלימודי התואר הראשון. אלו ישפיעו לחיוב על סיכוייכם לקבלת המלגה.

עם זאת, בתי הספר בחו"ל שואפים לגוון את אוכלוסיית הסטודנטים ולהפוך אותה לבינלאומית ורבגונית ככל הניתן. כך, ועדת המלגות עשויה לעודד ולהעדיף נשים מוכשרות על פני גברים, או מועמדים בעלי מוצא אתני "מיוחד" יותר.

מרבית בתי הספר אינם דורשים להגיש בקשה מיוחדת על מנת לשקול מועמדות למלגת כישורים, אלא שולחים הודעת זכאות לכל המועמדים שנמצאו מתאימים לכך. באתרי האינטרנט ובחוברות ההרשמה של בית הספר תמצאו את כל המידע על המלגות השונות שמוצעות על ידו.

מלגות חיצוניות
גופים ממלכתיים, קרנות פרטיות ועמותות שונות מציעים מלגות משלהם, בהתבסס על קריטריונים משתנים. קריטריונים אלו יכולים להיות למשל חברות בארגונים שונים, מוצא אתני, רקע מקצועי או תחום התמחות. לכן, אחד הצעדים הראשונים שעל מועמדים לעשות בעת חיפוש מקורות מימון ללימודים, הוא לאתר את הקבוצות אליהן הם משתייכים: החברה בה הם עובדים, ארגון גג אליה החברה משתייכת, דת, קבוצת אתלטיקה, בוגרי צבא, חברות במועדונים (רוטרי, למשל) וכו'. התאחדות הסטודנטים היהודים העולמית, למשל, מחלקת מלגות לסטודנטים יהודים.
יש לברר עם כל ארגון או עמותה את התנאים המדויקים שבהם יש לעמוד לשם קבלת סיוע כספי וכן את הפרטים שיש להציג לשם קבלת הסיוע (טפסים, אישורים וכיו''ב).

מלגות רבות ניתנות על פי שיוך למוצא אתני מסוים
מלגות רבות ניתנות על פי שיוך למוצא אתני מסוים

הלוואות
מוסדות הלימוד הגדולים מנצלים את הכוח שלהם ומנהלים משא ומתן עם הבנקים, על מנת לאפשר לסטודנטים לקחת הלוואות בתנאים נוחים. הבנקים מציעים כיום שפע של הלוואות בריבית נמוכה המיועדות לסטודנטים לתואר שני במנהל עסקים.

עם זאת, על הסטודנט להחליט מראש מה סכום ההתחייבות הכספית שהוא מעוניין לקחת על עצמו לקראת לימודיו. ההלוואות משולמות בריבית שגדלה עם הזמן, כך שחשוב לא ללוות יותר ממה שנדרש לכם - שכן הסכום שיהיה עליכם להחזיר עשוי להגביל את אפשרויות הקריירה שלכם לאחר הלימודים (נסו לשער מראש - ובצורה מציאותית וצנועה - מה תהיה המשכורת ההתחלתית שלכם לאחר הלימודים).

ללומדים בארצות הברית קיימות שתי אופציות עיקריות של הלוואות: הלוואות פדרליות והלוואות פרטיות.

הלוואות פדרליות מוצעות לאזרחי ארצות הברית בלבד. הלוואות פרטיות, לעומת זאת, פתוחות לכולם, גם למועמדים הישראלים. אחד התנאים ללקיחת הלוואה פרטית היא איתור חותם משותף (co-signer) במצב כספי יציב שיהיה ערב להחזר ההלוואה. לרוב הדרישה תהיה לאזרח או תושב קבע בארה''ב.

עבודה ולימודים במתכונת חלקית
ישנם בתי ספר לעסקים שמציעים לסטודנטים שלהם סיוע כלכלי בתמורה לתעסוקה במשרה חלקית במחקר אקדמי או בהוראה. עבודות אלו יסייעו לכם לשלם חלק צנוע משכר הלימוד.

אפשרות נוספת שיכולה לסייע לכם לממן את הלימודים היא לימודים במתכונת חלקית, ועבודה בערבים. בצורה זו, הלימודים אמנם מתפרסים על פני תקופה ארוכה יותר אך ניתן לשלב במהלכם עבודה ולהקל על העומס הכספי.

מימון על ידי החברה
אפשרות נפוצה פחות היא זו בה המעסיק מכסה חלקית את עלויות הלימוד. הדבר מקובל במיוחד בתוכניות MBA למנהלים או תוכניות MBA מטעם החברה - אז מעמידה החברה מימון מלא או חלקי לעובדים שפונים ללמוד בתוכנית MBA למנהלים, וממשיכים לעבוד במקביל ללימודיהם. באופן טבעי, החברה מעמידה תנאים למימון הלימודים, למשל התחייבות להמשך עבודה בחברה למשך תקופה מסוימת. כמו כן, מימון החברה עשוי להגביל את מבחר בתי הספר בהם תוכלו ללמוד.

כדי לדעת אם החברה בה אתם עובדים תוכל לממן את לימודיכם ואם הדבר מקובל, פנו למנהל משאבי האנוש בחברה וזה יאמר לכם האם החברה מפעילה תכנית מימון מובנית לצורך לימודי MBA.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד