072-3300504

לבחור MBA: שאלות נפוצות

מהן דרישות הקדם וכיצד נרשמים: כל מה שרציתם לדעת על ההרשמה לתכנית MBA בחו''ל

רוס גראטי | 13-11-2007 17:25:00

הלימודים לתואר MBA הם יקרים ולא קלים כלל, אבל ל-MBA, אחד התארים האקדמיים המעשיים ביותר כיום, פוטנציאל גבוה להיות משתלם כלכלית. מכיוון שמדובר בתואר הנחשב למכריע בכל הנוגע לעתידו הכלכלי של הסטודנט, עולות בקרב המועמדים שאלות רבות בנוגע ללימודים, תנאי הקבלה, ואופקי ההשתכרות בשנים שלאחר השלמת התואר. להלן השאלות הרווחות ביותר אצל מתעניינים הנמצאים בשלבים הראשונים של ההחלטה האם ללמוד ל-MBA.

כסף, רווחים

מהו הניסיון הנדרש להרשמה לתואר MBA?
מספר גדל והולך של בוגרים פונים למסלול MBA מיד לאחר התואר הראשון. בית הספר לעסקים של לונדון, למשל, מוכן להתחשב במועמדים "שמציגים מכתבי המלצה אקדמיים מצוינים והוכחות יוצאות מגדר הרגיל למנהיגות, בניסיון המקצועי והאישי שלהם".

עם זאת, העצה הכי טובה היא לצבור לפחות ארבע שנות ניסיון במקום העבודה. סיי באטלר, מנהל גיוס עובדים ב-IBM אירופה מייעץ: "בעיני, ניסיון בן 4-10 שנים במקום העבודה קודם ל-MBA, יהיה הכי טוב. אם מדובר בתקופה קצרה יותר, לא אאמין שבאפשרותך למצות את ה-MBA שלך בצורה הטובה ביותר, כיוון שהקריירה שלך קצרה מדי לשם כך, ואין לך מספיק ניסיון להסתמך עליו. ניסיון כזה דורש מעורבות בעמדות הנהגה, ניסיון שניתן להתבסס עליו מבחינת מתודות עבודה, תקשורת, וסגנון ניהול. ה-MBA יכול להוות הזדמנות נהדרת לחזק את הכישורים הללו".

איך אבחר את ביה''ס הנכון?
ישנם מאות בתי ספר לעסקים מסביב לעולם, ויותר מבית ספר אחד "נכון" עבורך. כדאי לצמצם את הרשימה הסופית כך שתכלול חמישה בתי ספר: שניים שהחלום שלך הוא להתקבל אליהם - אבל המועמדים האחרים שרוצים להתקבל אליהם יהוו תחרות קשה עבורך; אחד יוקרתי, שהסיכויים שלך להתקבל אליו שווים לאלו של אחרים; ושניים אליהם יש לך סיכוי טוב להתקבל, כמעט ללא תחרות מצד מועמדים האחרים.

חשוב להגדיר היטב את הרצונות והשאיפות שלך מה-MBA: איפה ברצונך להתחיל את הקריירה שלך, איפה ברצונך לחיות - אך גם להיות מודעים להישגיך במציאות. לאחר שרצונות אלו יוגדרו, זה הזמן למצוא את בתי ספר שמסלולי הלימוד שלהם בנויים בצורה הטובה ביותר על מנת להשיג את מטרותיך. בזמן יצירת הקשר עם בתי הספר, אל לך לחשוש לשאול אותם שאלות, גם אם הן מוזרות לדעתך.

מומלץ להיעזר במערכת ה-TopMBA Scorecard, באתר www.topmba.com, על מנת לצמצם את האפשרויות.

מתי יש להגיש את טופסי ההרשמה?
מוקדם. ישנם בתי ספר שמקבלים פניות במהלך כל השנה ומריצים מיד את הטיפול בכל פניה שמגיעה; לעומתם, ישנם בתי ספר שמבקשים להגיש את טפסי ההרשמה עד תאריך יעד מסוים, ורק אז מתפנים לטפל בכל הפניות במרוכז. אם בית הספר אליו ברצונך להתקבל דורש תאריך יעד מסוים להגשת הטפסים, מומלץ יהיה להגישם שבועות מספר לפני תאריך היעד.

עם זאת, חיוני לא למהר עם הגשת הפניה - כדי לוודא שהספקת לצרף את כל הפרטים הנדרשים. ציון GMAT שנשכח או מכתב המלצה שלא צורף, מספיקים כדי לראות את טופס ההרשמה היקר שלך יורד לתחתית ערימת הטפסים.

האם זה משנה איפה בעולם אלמד?
לא כמו שזה שינה בעבר, כיוון שעתה ישנם יותר עסקים חובקי עולם. הצעד הראשון הוא לצמצם את המיקום הגיאוגרפי: בוגרי MBA מארצות הברית או מבריטניה אמנם מרוויחים את המשכורות הממוצעות הגבוהות ביותר, אך ההוצאות עבור לימודים במסלולים אלו גבוהות באופן יחסי לעומת מסלולי MBA אחרים.

באוסטרליה, באירופה ובאסיה ישנם מסלולי לימוד יוקרתיים, שישתלמו עבורך מבחינת העלות. אם ברצונך לפתח את הקריירה שלך באסיה, למשל, עדיף להתמקד במסלולי לימוד ועסקים אוסטרליים, כיוון שיש להם קשרים אסייתיים-פסיפיים קרובים; מסלולי לימוד בספרד עשויים שלא להיות בעלי אותם קשרים במעגלים האסייתיים, אבל יהיו מועילים אם השאיפה שלך היא לעבוד באמריקה הלטינית.

עד כמה חשובים דירוגי בתי הספר בעת בחירת תכנית MBA?
הדעות חלוקות בנוגע למידת מהימנותם של דירוגי בתי הספר למנהל עסקים.לדברי ג'ון סייבולט, דיקן בית הספר לעסקים של מלבורן, "טבלאות דירוג עדיין גורליות לאפשרויות של הסטודנטים, אבל יכולות להיות הפכפכות ולהשתנות, במיוחד באופן קבלת המידע שלהן. סטודנטים צריכים להתייחס אליהן בביקורתיות רבה".

לדברי סיי באטלר מ-IBM, "דירוג יכול להיות מדריך מועיל, אך זה תלוי בעורך הדירוג. כשבוחנים רבות מטבלאות הדירוג, מגלים ש-60-70 אחוזים מכל טבלה מכילים נתונים ומאפיינים דומים לאלו שבטבלאות מתחרות. לפיכך ניתן להסיק שבתי הספר שמופיעים בכל הדירוגים האלו בטח עשו משהו נכון. עם זאת, אין זה סביר להסיק שבתי ספר מחוץ לעשירייה המובילה לגמרי חסרי איכות, או שצריך לפסול אותם על הסף".

האם בתי ספר למנע''ס המדורגים גבוה, חזקים בכל תחומי הלימוד?
בית ספר לעסקים בעל דירוג גבוה עשוי שלא להיות חזק בתחום ליבה אחד שמעניין אותך, כמו פיננסים או יזמות, או שלא יוכל לספק לך את האמצעים הטובים ביותר לקריירה באותו אזור בעולם שבו ברצונך לחיות ולעבוד. כמו כן, עליך לזכור שלרוב, הניסיון להתקבל לבתי הספר שמדורגים במקומות הגבוהים ביותר, יעמיד אותך בתחרות הקשה ביותר מול מועמדים איכותיים אחרים.

מערכת ה-Scorecard של אתר TopMBA מאפשרת לך להזין את הפרמטרים החשובים לך בלימודים, ומדרגת את בתי ספר לעסקים בהתאם לעדיפויותיך.

מה פירוש המונח "החזר על ההשקעה" ועד כמה הוא חשוב?
החזר על ההשקעה (Return on investment, או בקיצור ROI) היא שיטה שנועדה להשוות בין השכר של בוגרי מסלולי MBA לאחר שסיימו את הלימודים, לבין עלותם הכוללת של מסלולי הלימוד הללו.

לדוגמה, בוגרי מסלולי MBA בארצות הברית ובבריטניה זוכים לשכר הממוצע הגבוה ביותר, אך הלימודים שם הם בין היקרים ביותר שיש, כך שציון ה- ROI של בתי הספר במדינות אלו אינו גבוה כפי שהוא עשוי להיות עבור בית ספר פחות יקר אך בעל פוטנציאל צמיחה ומוניטין.

עם זאת, יש עדויות לכך שמשכורותיהם של בוגרי MBA הופכות להיות אמת המידה המקובלת עבור משכורות בחברות בינלאומיות, בקנה מידה כלל עולמי ולא רק מקומי בלבד. אלה חדשות טובות למי שבוחרים ללמוד ולעבוד באמריקה הלטינית ובחלקים מאסיה, שם ה- ROI משפיע עליהם לחיוב.

רוב המועמדים השאפתניים ל-MBA יתייחסו ל-ROI בעת התקשרותם עם נציגי הרישום של המוסד בו הם מעונינים ללמוד. במידה וה-ROI נראה לך נמוך מאוד בצורה לא הגיונית, שווה לשאול את נציגי הרישום מה עשויה להיות הסיבה לכך.

האם עלות הלימודים ל-MBA צריכה להיות גורם חשוב בהחלטה שלי?
כן. לימודים לתואר MBA מהווים במקרים רבים התחייבות במשרה מלאה, שאינה מותירה זמן או אנרגיה לעבוד ולהרוויח משכורת במקביל אליהם. יש שמצליחים להסתדר ולעבוד במשרה חלקית או משרת ערב, אבל זמן יהיה המצרך הכי יקר שלך ויידרש לך כדי להשיג את התוצאות הטובות ביותר במסלול הלימודים שבחרת.

פרט לתשלום עבור שכר הלימוד עצמו, הלימודים יוציאו אותך משוק העבודה למשך 12 עד 20 חודשים (כלומר, במשך תקופה ארוכה לא יהיו לך הכנסות). כמו כן, יהיה עליך לשלם הוצאות מחייה, עלויות ציוד וספרים ועוד. לפיכך, חשוב לנסות להשיג אומדן מציאותי לגבי הוצאות המחייה באזור בו בחרת לחיות וללמוד.

כדי להקל עליך את ביצוע ההערכות, מומלץ לפנות למשרדים הראשיים של מוסד הלימודים העתידי שלך. לנציגי הרישום יש את המומחיות והניסיון שנדרשים לך - והם ישמחו לפתור לך את הבעיות, לא משנה עד כמה מגוחכת השאלה שלך נראית בעיניך.

חשוב מאד להוסיף לחישוב העלויות גם את עלות הנסיעה או הטיסה לארץ בה נמצא מוסד הלימודים שלך, ובחזרה הביתה. ניתן להעריך מראש את עלותם של ביקורים בבית, אך יש לקחת בחשבון גם נסיעות בלתי צפויות שאולי יהיה עליך לעשות במקרי חירום.

שאלת 100,000 הדולר: כיצד אממן את ה-MBA שלי?
במרבית בתי הספר לעסקים - גם אלו שנמצאים בארץ זרה - יש אפשרות כלשהי לסיוע במימון חלק מתשלום שכר הלימוד או בכולו, ובמימון הוצאות המחיה או לפחות חלק מהן. מלגות בשווי מאות אלפי דולרים ועזרה כספית אחרת נותרות ללא ביקוש בכל שנה, כך שמוטב לך להשקיע באיתור מקורות מימון שיהיו זמינים עבורך. אחרי הכל, בתי הספר רוצים בהצלחתך, ולכן כדאי לגשת אליהם ישירות ולבקש עזרה בהשגת הסיוע הנדרש.

מקורות המימון העיקריים הקיימים הם: מלגות של ארגונים תאגידיים, מלגות מטעם הארגון המארח, הלוואות של המוסד המארח והלוואות פרטיות. ישנם מספר מסלולי MBA שיש להם קשרים עם הבנקים, ויוכלו להבטיח לך הלוואה גדולה ושערי החזרים טובים.

לבסוף, רבים מהלומדים חוסכים מראש כסף כדי לממן את מסלולי הלימוד בעצמם. גם אם בחנת בקפידה את המלגות וההלוואות שאולי יהיו זמינות עבורך, עליך להתכונן לכך שיהיה עליך לדאוג לעצמך, באמצעות חסכונות מספקים.

האם טפסי הבקשה למלגות קשים למילוי?
כמה מטפסי הבקשה יכולים דווקא להיות קלים ופשוטים למילוי, אחרים - במיוחד אלו של מוסדות יוקרתיים יותר - דורשים הליך מסובך יותר של עיבוד הבקשה. עליך לתכנן את זמנך ביעילות, על ידי לימוד כל מידע שניתן על המוסד שמציע את המלגות, ועל התכונות שהם דורשים ממועמדים. ה- TopMBA Scorecard מאפשר לך להשוות בין מלגות שונות ל-MBA.




הכתבה באדיבות חברת QS מארגנת כנס ה-MBA העולמי ומפעילת אתר www.TopMBA.com

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד