072-3300504

הכה את המומחה: ארט דיירקטור

אסף מילוא ארט דיירקטור ב TBWAD, ענה לשאלותיכם בדבר עתיד הגרפיקה בעולם האינטרנט

מערכת יורם | 07-08-2007 14:58:00

פרסומת: אינטרנט מול טלויזיה
שאלה: מה ההבדל בין פרסומת באינטרנט לעומת פרסומת בטלויזיה? (נועה)

תשובה: ההבדלים העיקריים הם:
תקציב - הפקת פרסומת טלויזיה מגיעה לסכומים הכפולים פי כמה וכמה מפרסום אונליין.
פילוח - בעוד בטלויזיה קיימת אפשרות פילוח ע"י פירסום בזמנים מסויימים בלבד, באינטרנט אפשר לבחור איפה לפרסם עפ"י חיתוך עניין - פרסום באתרים מסויימים ובאחרים לא.
הפקה - פרסום באינטרנט מופק במהירות יחסית לפרסומת טלויזיה.
תוכן נוסף - בעוד פרסומת טלויזיה מסוגלת לספק תוכן במסגרת 30 (או פחות) השניות שלה, באינטרנט ניתן להפנות את הגולש לאתר נוסף ושם להכניס תכנים פרסומיים נוספים.
טכנולוגיה - למרות השימוש הנפוץ יחסית היום בוידאו באינטרנט, עדיין קיים פער גדול בין איכותו לאיכות טלויזיונית. בדר"כ הטכנולוגיה באינטרנט היא פלאש או פרסום סטאטי.

ניצול מירבי של גרפיקה בפרסומות
שאלה: למה עדיין לא מנצלים את כל האפשרויות של הגרפיקה בפרסומות אינטרנט בארץ. ראיתי פרסומות בחו"ל יותר אינטראקטיביות, יותר חדות, יותר יפות?

תשובה: שאלה טובה, ונושא כאוב לצערי.
אכן קיים פער בין רמת הגרפיקה בארץ ובמקומות אחרים בעולם. אין ספק שבשנים האחרונות ישנה פריחה בתחום האינטרנט בארץ והרמה הולכת ועולה, אבל עדיין קיים פער הנובע משלוש סיבות לדעתי:
א. מודעות לאסטתיקה - עדיין קיימים לא מעט לקוחות שבטוחים שקמפיין שעולה 500 דולר יראה טוב וישיג את אותן מטרות כמו קמפיין מקצועי, שמה לעשות, יעלה קצת יותר. מכיוון שאלו לא מעטים, הרושם הכללי הוא שהפרסום בארץ לא נראה משהו..
ב. תקציבי פרסום - אמנם קיימת מגמת שיפור לאחרונה, אך עדיין לא מעט חברות מתקשות להוציא תקציבים גדולים על פרסום ולכן האיכות אינה גבוהה. טיים איז מאני..
ג. זמן, זמן וזמן. אם רק היה לנו קצת יותר זמן להפיק כל קמפיין.. :)

לימודי גרפיקה
שאלה: האם כדי להתמחות באינטרנט, צריך ללמוד בכיוון מסויים או שהלימודים הם גרפיקה רגילים. (יגאל)

תשובה: האינטרנט רק ימשיך ויתפתח עם הזמן, כך שמבחינת כלכלית ומעשית, ברור שתמיד תהיה דרישה למעצבים לאינטרנט.
לגבי האם כדאי - שאלה מאוד אישית. כדי להצליח בתחום זה (או כל תחום אחר) צריך לאהוב אותו! אם לא מעניין אותך תחום מסויים, לא תצליח בו, ובמיוחד אם מדובר על תחום קריאייטיבי.
לגבי המשך לימודים - תמיד טוב להמשיך ולהעשיר את הידע שלך מבחינה אקדמאית.
לגבי התועלת בתואר שני, גם תחום התקשורת וגם טכנולוגיות המידע הם תחומים שמאוד רלוונטים לאינטרנט היום. שילוב של ארט המבין את "רחשי ליבו" של השוק הוא טוב מאוד ועוזר לייצר קריאייטיב טוב ומנצח. לגבי קישום - תארים נוספים תמיד יכולים לעזור בקידום בתחומים המקבילים לארט כמו פיתוח ואסטרטגיה.

איך הופכים להיות ארט דיירקטור
שאלה: רציתי לדעת איך הופכים להיות ארט דיירקטור, האם זה שאלה של וותק? מה המשכורת של ארט דיירקטור? (גולן.ר)

תשובה: לתפקיד ארט דירקטור בדר"כ מגיעים לאחר נסיון של מספר שנים בעיצוב. נסיון זה חשוב כדי לשלוט בתחומים רבים ככל האפשר - תכונה חשובה לארט דירקטור. התפקיד שונה ממשרד למשרד, אבל עיקריו דומים. ארט דירקטור מפתח קונספט עיצובי לרעיון שקיבל ומפתח את הכיוון לכדי בסיס מוצק ומובן שממנו יכולים להמשיך לעבוד. לפעמים, אם יש זמן, ממשיך הארט לעבוד על פיתוח העיצוב, אבל בדר"כ בשלב זה עובר העניין למעצבים בסטודיו שממשיכים לפי הנחיות וליווי צמוד.
מהנ"ל ניתן להבין שלא מתחילים ישר בתפקיד זה. דרוש זמן ללמוד ולהתנסות, להכיר תחומים וטכנולוגיות שונות וכמובן שדרוש יכולת לנהל אנשים. ההשכלה הדרושה היא בדר"כ תואר בעיצוב, אבל ישנם פה ושם כוכבים מוכשרים שאוכלים ושותים עיצוב ומסתדרים טוב מאוד בלי תואר שכזה.

כסף, כסף, כסף
שאלה: איפה הכסף הגדול?פרסומות טלוויזיה? קולנוע או אינטרנט?

תשובה: למען האמת, באף אחד מהתחומים לא ממש תתעשר (בטח לא כשכיר). אמנם תחייה די טוב, ופה ושם תקבל איזה צ'ופר נחמד מכל מיני חברות שעובדות איתך, אבל רק אם באמת תקים חברה או תהיה עצמאי תוכל אולי להתעשר, וגם אז תצטרך לעבוד לא מעט.. בינתיים.. תמשיך למלא טוטו :)

איפה כדאי לשים פרסומת?
שאלה: מה המיקום הנכון/המוכר ביותר לשים פרסומת?
צד ימין? צד שמאל? למעלה? למטה?

תשובה: בגלל שהאינטרנט הינו דינאמי וכל עמוד משתנה ונראה אחרת, רוב המיקומים בולטים ועובדים. למרות זאת, ישנם 3 מיקומים המשפרים מאוד את יעילות הפרסום:
1. ראש העמוד
2. מימין לעמוד בחלק העליון (כי אנחנו קוראים מימין לשמאל בארץ)
3. בחלק העליון של העמוד שלא צריך לגלול כדי להגיע אליו

פרסום ויראלי
שאלה: האם פרסומת ויראלית מוכיחה את עצמה יותר טוב מפרסומת אחרת באינטרנט? כמה זמן לוקח להפיק?

תשובה: פרסום ויראלי הוא תחום חדש יחסית המתפתח במהירות.
היעילות של פרסום זה תלוי במוצר אותו הוא מפרסם ובתפוצה שלו. ככל שהמוצר יותר מגניב, ככה זה מסתדר יותר עם הויראליות, אבל ראיתי כבר לא מעט מוצרים משעממים שהצליחו לפרוץ את המחסום הזה. לגבי היעילות, כמו כל דבר, זה תלוי באיך עושים את זה, אם זה מתאים למוצר, עובד טוב עם הרעיון, ונראה אמין.
לגבי ההפקה.. כבר ראיתי ויראליים שלקח 10 דקות להפיק אותם, אבל גם כאלו שעבדו עליהם שבועיים (לא כולל זמן עריכה באולפן).

תקשורת חזותית - עתיד
שאלה: רציתי לדעת מה האופציות לעבודה אחרי שמסיימים תואר בתקשורת חזותית, האם יש ביקוש? מה השכר פחות או יותר ?

תשובה: האופציות לעבודה הן רבות - עיצוב, הפקה, דפוס, פרסום, תכנות - כל אלו הם תחומים שניתן להשתלב בהם.
כל תחום ותחום מציע משכורות שונות, ולכל משרד יש את הסטנדרטים שלו. כמעצב מתחיל המצב לא כל כך ורוד לצערי. המשכורות יכולות להתחיל מאיזור שכר המינימום במקרה הרע, אבל להגיע על לכ-7500 ש"ח פלוש מינוס (בעיקר בתחום הפרסום, תחום העיצוב "נטו" פחות רווחי כיום לשכירים).
עם הזמן, הנסיון והכשרון, המשכורת תעלה. לגבי ביקוש - תמיד יש ביקוש לאנשים איכותיים, כשרוניים ותקשורתיים. יש לך את שלושת אלו? - ניצחת!

עיצוב תעשייתי/עיצוב גרפי
שאלה: הייתי רוצה לקבל יותר פרטים על התואר, ובעיקר על השימושים האפשריים שלו. אני באה מתחום העיצוב הגרפי.
האם העיצוב התעשייתי יעזור לי בתחום העיצוב הגרפי?
האם רמת הלימודים בבצלאל עדיין מספיק טובה ?

תשובה: עיצוב תעשייתי הינו תחום מקביל עיצוב גראפי, המתעסק בעיצוב מוצר ותלת מימד בעיקר. ההתמחות בתחום זה שונה ברובה ולכן אלו נלמדים בנפרד מלבד לתקופה ראשונית של חצי שנה עד שנה בתחילת התואר. לאחר הסיום - יוכלו המעצבים להשתלב בשוק הייצור התעשייתי ולעצבלתכנן מוצרים תלת מימדיים, טכנולוגיות ייצור, אריזות וכדומה. החשיבה בלימודים אלו היא יותר מרחבית ומתעסקת בחומר ומישורים תלת מימדיים ופחות "שטוחה, מבחינת הפורמט. מבחינת תוספת ללימודי עיצוב גראפי - אם ברצונך להתפתח בתחום המשלב גם תלת מימד וגם עיצוב גראפי (לדוגמא - עיצוב אריזות) - תהיה בכך תועלת. מעבר לכך, אלו שני תחומים שונים למדי. לגבי בצלאל - קטונתי מלשפוט את רמת הלימודים בביה"ס הראשון והוותיק ביותר בארץ לעיצוב גראפי ;-)

המלצה על מקום לימודים
שאלה: אשמח אם תמליץ על מקום לימודים.

תשובה: בשנים האחרונות ישנה פריחה של תחום העיצוב והדרישה עולה כל הזמן. בעקבות זה עלתה הרמה ונפתחו מקומות רבים בהם ניתן ללמוד. כבוגר "שנקר" אני נאמן למקום בו למדתי, אך כמובן שישנם מקומות אחרים טובים מאוד - בצלאל, הטכנולוגי בחולון, מכללות רבות ועוד. ההמלצה היא לנסות ללמוד באחד המקומות המוכרים , ובאלו המספקים תעודת תואר מלאה איתה ניתן יהיה להמשיך בעתיד ללימודים נוספים.

מוצר או מותג
שאלה: מה יותר בעל חשיבות יצירת מודעות למוצר או למותג?

תשובה: ברוב הפעמים ישנה חשיבות רבה יותר למותג.
אף אחד מאיתנו לא שותה משקה מוגז בטעם קפאין עם גאזים. אנחנו שותים, קולה, פפסי, RC וכדומה. כאשר יש לך מתחרים המייצרים את אותו מוצר - עליך לפתח את המותג שלך ולהבליט אותו מעל האחרים כדי להצליח. מעטים הם המוצרים אשר כמעט אין עליהם השפעה מותגית, ואלו הם בעיקר מוצרי בסיס (חלב למשל). במקרים כאלו - יש הרבה פעמים השפעה של החברה המייצרת (חלב טרה, חלב תנובה וכדומה).

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד