072-3300504

משחק עם הגדולים

חלומו של כל פריק מחשבים: ירון תנא הפך את פרויקט הגמר שלו באוניברסיטה לסטארט-אפ מבטיח. עכשיו הוא מחכה לכסף הגדול

17-06-2007 10:18:00

לא מזמן ירד המסך על העונה הראשונה של "מסודרים", אותה סדרה מבית קשת, המשלבת בין סגנון החיים הראוותני של החבר'ה מסדרת הלהיט האמריקאית "הפמלייה" וחלום ההיי-טק הישראלי של טובי בנינו, הלא הוא לעלות על הפטנט הבא ואז למכור - ובגדול. בינתיים, במציאות הלא משודרת, בעמק הסיליקון המקומי המשתרע בין גגות רמת-גן ומגדלי תל-אביב, מדובר עדיין בהמון עבודה קשה ולילות לבנים, הרבה לפני ששומעים את צליל הפקיקה של בקבוק השמפניה.

ירון תנא הוא אחד מאותם יזמי היי-טק העושים ימים כלילות בהפיכת רעיונות מבריקים לפיתוחים טכנולוגיים. בגיל 27, שנתיים לאחר שסיים את לימודי התואר הראשון בפיסיקה ובמדעי המחשב באוניברסיטת תל-אביב, עומד תנא בראש חברת Cam-Trax, הנחשבת לאחת מהשחקניות החדשות המבטיחות בבועת ההיי-טק התל-אביבי המתהווה עלינו לטובה.

פעילות החברה מבוססת על טכנולוגיה חדשנית, שהחל תנא לפתח במסגרת פרויקט הסיום שלו באוניברסיטה. הטכנולוגיה מאפשרת למשתמש הביתי לשלוט במגוון יישומי מחשב, בעיקר משחקים, באמצעות תנועות הנקלטות במצלמת רשת, ללא כל צורך במקלדת או עכבר.

עוד בהיותו ילד גילה תנא כי ניחן בכישרון טכני ובנטייה טבעית לפתרון בעיות. מגיל 12 החל לעסוק בתכנות ושנים ספורות לאחר מכן, אומץ בחום בבית הגידול המרכזי של יזמי ההיי-טק הישראלים - המערך הטכנולוגי של חיל המודיעין, שבאחת מיחידותיו עשה את שירותו הצבאי. במקביל ללימודיו באוניברסיטה צבר תנא ניסיון כמתכנת בחברות "פלאש נטוורקס" ו"ג'איינט סטפס", אך ההזדמנות הגיעה דווקא במסגרת האקדמית.

הטכנולוגיה של Cam-Trax פותחה במסגרת סדנה בנושא ראייה ממוחשבת, שהנחה פרופ' חזי ישורון, יזם היי-טק פורה בעצמו, אשר במקביל לחברותו בסגל בית הספר למדעי המחשב באוניברסיטת תל-אביב, מכהן במספר תפקידי ניהול וייעוץ בחברות טכנולוגיה בארץ. יחד עם שניים מחבריו לסדנה, פיתח תנא משחק מטקות ממוחשב, הנשלט על-ידי מטקות אמיתיות. הוא היה אחראי על חלקי הקוד הקשורים בעיבוד התמונה, ושני חבריו, מתכנתים מוכשרים שהכיר במסגרת הסדנה, דאגו לכל השאר. לאחר שזכו בפרויקט בציון תלת-ספרתי, הבשילה בו ההכרה כי לרעיון שעומד בבסיסו יש פוטנציאל מסחרי משמעותי. "הפרויקט היה מצוין ומרשים, אבל לא מספיק מוגמר בתור מוצר מסחרי. הייתי צריך להביא את זה לרמה הבאה" מספר תנא, שהחליט לנסות ולהגשים את החלום מחוץ לגבולות האקדמיה.

תנא. "להביא את זה לרמה הבאה"
תנא. "להביא את זה לרמה הבאה"

נינטנדו - מאחורייך
במשך שנתיים המשיך תנא לפתח את הרעיון. בימים עבד כמתכנת בחברות היי-טק, ובלילות ובסופי-שבוע עבד על שיפור התוכנה, עד שהביא אותה לרמת הדיוק ואיכות העקיבה הרצויים. "בעצם לקחתי את הרעיון ופיתחתי אותו מחדש" מסביר תנא. "אחרי שסיימתי עם הפיתוח והגעתי לרמה גבוהה של איכות ואמינות רשמתי את הטכנולוגיה כפטנט והתחלתי להיפגש עם כל מי שהיה מעוניין לראות הדגמה".

"בהתחלה הייתי קצת פרנואיד. הייתי משוכנע שכל מי שאראה לו את ההמצאה ינסה לגנוב אותה, אבל זה פשוט לא עובד ככה" מספר תנא ודוחק ביזמים צעירים לא להתבייש ולהציג את המוצר שפיתחו לכמה שיותר אנשים. "ככל שתדחוף ותחשוף את המוצר שלך יותר - תזכה ליותר הזדמנויות עסקיות וכיוונים חדשים להתפתח אליהם". בסופו של דבר היה זה מכר של המשפחה, המכהן כמנכ"ל בחברת היי-טק גדולה, שהתרשם עמוקות מהיזם הצעיר והחל לשדך בינו ובין לקוחות פוטנציאליים, כמו גם עם משרד עו"ד נחשב המתמחה בפטנטים.

כיום, חודשים ספורים לאחר שנטש את עבודתו כמתכנת שכיר במטרה להקדיש את עיקר זמנו לחברה החדשה, עדיין נשענת פעילותה של החברה על מקורות מימון עצמאיים של תנא, שמנהל במקביל מגעים מול משקיעים פוטנציאלים. הוא לא מוכן לנקוב בשמות אבל מאשר כי הוא נמצא בקשר עם מספר חברות מוכרות בענף הגיימינג וכי "יש סיכוי שעד סוף השנה ייסגר חוזה" עם אחת מהן.

מה שיכול לסייע לתנא בשיווק הטכנולוגיה למשקיעים הוא הדימיון הרב שבין הרעיון העומד מאחורי Cam-Trax לבין זה העומד בבסיס מכשיר הנינטנדו Wii, אחד מסיפורי ההצלחה הכלכליים הגדולים ביותר בשוק הגיימינג והגאדג'טים בשנה האחרונה. על הדמיון בין הטכנולוגיות אומר תנא "זה דומה ברעיון אבל עובד בצורה שונה. ה-Wii הוא פשוט שלט שבתוכו חיישני תנועה המזהים את הפעולה שמבצע המשתמש ומשדרים אותו למכשיר וכך המשחק נשלט. בטכנולוגיה של Cam-Trax, לעומת זאת, מדובר ברכיב תוכנה אשר רץ על כל מחשב אישי ובאמצעות מצלמת הרשת מאפשר פונקציונליות דומה. הרעיון העסקי הוא להתממשק למשחקים עצמם ולשתף פעולה עם יצרניות המשחקים".

סרטון המוצג באתר האינטרנט של Cam-Trax מדגים כיצד מיושם המוצר במשחקי מירוץ מכוניות ובמשחק מטקות בסיסי, אותו המשחק שייצר תנא עם חבריו במסגרת פרויקט הגמר באוניברסיטה.

מעבר לאינספור האפשרויות שמציע עולם הגיימינג ל-Cam-Trax, מתכנן תנא לנצל את הטכנולוגיה שפיתח לשימושי מחשב אחרים, סיוע לנכים למשל. "אני מתכנן לאפשר גרסה חינמית של התוכנה, שתיועד לאנשים בעלי נכויות ומוגבלויות ותאפשר להם לשלוט בפעולות המחשב באמצעות תנועות ראש בלבד. כשחקרתי את העניין גיליתי שיש מוצרים כאלה היום בשוק, אבל הם פשוט עושקים את הנכים ודורשים השקעה של מאות דולרים לתוכנה. אני מתכוון להציע את הפיצ'ר הזה בחינם".

תנא מדגים את התוכנה. זה לא Wii
תנא מדגים את התוכנה. זה לא Wii
זה Cam-Trax
זה Cam-Trax

רעיון מנצח ואמונה עצמית
לאחרונה כללו כתבי העיתון הכלכלי The Marker את Cam-Trax ברשימת "עשרת הסטארט-אפים הישראליים המסקרנים שעדיין לא שמעתם עליהם".

"בלי להישמע שחצן, לא הופתעתי" אומר תנא. "ככל שאתה יותר עובד על משהו וככל שעובר הזמן אתה מבין יותר ויותר שיש לך משהו ממשי ביד. זה עדיין מרגש, אני בסך הכול ילד בן 27 ופתאום כותבים עלי בעיתון כזה של מבוגרים. שמרתי עותקים בעיקר בשביל סבתא, שתוכל להשוויץ מול החברות שלה. זו הייתה חוויה מאוד חיובית, ומאז הפרסום פנו אליי הרבה גופים וחברות שהביעו עניין בחברה ורצון לנהל איתי עסקים בצורה כזאת או אחרת".

החלום הגדול, לדידו של תנא, הוא לגמרי אפשרי. "צריך כמה דברים", הוא אומר. "רעיון מנצח, רצון חזק לקחת אותו כמה שיותר רחוק ואמונה בעצמך". הוא מודה שגם למזל יש תפקיד חשוב, אבל טוען שעם המרכיבים האמורים באמת שאפשר להגיע לכל מקום. העתיד מבחינתו נמצא ב-Cam-Trax. "אם אחזור לאקדמיה שוב זה יהיה כדי לדבר על יזמות או כסטודנט, להעמיק את הידע שלי. אולי תואר שני בכלכלה שהיא בעיניי תחום מעניין ומאתגר".

- היית מעוניין באמת להמשיך ולפתח את המוצר, או שהיית מסתפק באקזיט שמנמן?

"ממש לא הייתי מתנגד לאקזיט סטייל "מסודרים", אבל כדי להגיע לשם צריך להמשיך ולפתח את העסק, ליין המוצרים, שיתופי פעולה וכו'. העתיד כרגע הוא החברה".

אקזיט סטייל "מסודרים"? - בכיף
אקזיט סטייל "מסודרים"? - בכיף
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד