072-3300504

חברי הכנסת: להוריד שכר הלימוד

וועדת החינוך של הכנסת הנחיתה אמש מכה אנושה על וועדת שוחט. תקים וועדה חדשה לבחינת שכר הלימוד והמשבר בהשכלה הגבוהה

ליאור ליוואק | 16-04-2007 10:10:00

מאבק הסטודנטים נושא פירות: וועדת החינוך של הכנסת החליטה אתמול בישיבתה להקים וועדה מטעמה שתבחן את המשבר בהשכלה הגבוהה בכלל ואת נושא שכר הלימוד בפרט. הקמת הוועדה מהווה מכה קשה לוועדת שוחט ומציבה סימן שאלה גדול מעל לעבודתה והמלצותיה הצפויות.

בניגוד להמלצות הצפויות של וועדת שוחט להעלות את שכר הלימוד, דיוני וועדת החינוך מסמנים דווקא נטייה להמליץ על הורדה של שכר הלימוד. בדיון אתמול הביעו חברי וועדת החינוך את אי שביעות רצונם מאי שיתוף הסטודנטים וחברי הסגל האקדמי בוועדת שוחט. כמו כן קבעה הוועדה כי "לא ייתכן שמדינה מחליטה החלטה שלטונית, ואח”כ מתעלמת ממנה. לא יתכן להתעלם ממסקנות ועדת וינוגרד בנושא שכר הלימוד". מסקנות ועדת וינוגרד המליצו כזכור על הורדת שכר הלימוד ב-50% ויישומן מהווה אחת המטרות שלשמן נאבקים הסטודנטים.

ועדת שוחט הוקמה, בין השאר, על מנת למצוא פתרון להחזרת תקציבי ההשכלה הגבוהה שקוצצו ביותר ממיליארד שקלים בשנים האחרונות. הפיתרון המסתמן של וועדת שוחט הוא להחזיר חלק ניכר מהתקציבים באמצעות העלאת שכר הלימוד במקביל להקמת מערך הלוואות ותנאים נוחים לסטודנטים מעוטי יכולת. בדיון בוועדת החינוך הדגישו שוחט וד"ר ליאורה מרידור, העומדת בראש וועדת המשנה לשכר הלימוד בוועדת שוחט, כי המלצותיהם תסייענה להגברת נגישות כל הסטודנטים להשכלה הגבוהה, בדגש על חסרי האמצעים, כדי "שלא יהיה סטודנט שיכול להגיע להשכלה גבוהה מבחינה אקדמית, אך אינו מגיע מסיבה כלכלית" לדברי מרידור.

יו"ר ועדת החינוך, חבר הכנסת הרב מיכאל מלכיאור, אימץ את עמדת הסטודנטים כשאמר: "יש הרגשה שנרקמה כאן עסקה שמוביל משרד האוצר: המשרד יהיה מוכן להחזיר את הקיצוץ בהשכלה הגבוהה, אם ועדת שוחט תעלה את שכר הלימוד". ח"כ זבולון אורלב (מפד"ל), אמר בדיוני הוועדה כי קביעת שכר הלימוד היא החלטה ערכית שצריכה להתקבל על ידי חברי הכנסת ולא על ידי וועדת שוחט.

אברהם שוחט אמר בתגובה להחלטה להקים וועדה חדשה כי וועדת שוחט "תמשיך בעבודתה בהתאם לכתב המינוי ובהתאם ללוח הזמנים שקבעה לעצמה, עד אשר הממשלה תורה לה אחרת".

יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית איתי שונשיין אמר בתגובה להקמת הוועדה החדשה כי "עצם העובדה שוועדת חינוך הקימה וועדת משנה בנושא השכלה גבוהה בזמן שעובדת וועדה אחרת זה אומר שחברי הכנסת מתנגדים לוועדת שוחט ותומכים במאבק הסטודנטים".

חבר הכנסת מיכאל מלכיאור
חבר הכנסת מיכאל מלכיאור

היום: טקסי יום השואה; מחר: המרצים מצטרפים
ביום השישי לשביתת הסטודנטים, ישאו המחאות אופי שקט ובמוסדות להשכלה גבוהה יתקיימו טקסי יום השואה כרגיל.

אמש התקיימו הפגנות בצפון הארץ ובמרכז. בבוקר, 150 סטודנטים ממכללת אורנים בצפון חסמו לפרקים את צומת יגור. כ-400 סטודנטים מממכללת תל-חי הפגינו בצהריים בצומת גיבור בקרית שמונה- שני סטודנטים נעצרו בעימותים עם המשטרה. אחר הצהריים הפגינו כ-80 סטודנטים מהמכללה האקדמית להנדסה אפקה באיזור המכללה. בעימותים עם שוטרי יס"מ נעצרו 10 סטודנטים. בנוסף, החלו הסטודנטים בהכנות להקמת אוהל מחאה ולהפגנות מחר מול משרד ראש הממשלה בירושלים.

כמו כן, ממחר ישביתו גם המרצים את לימודי התואר הראשון באוניברסיטאות ללא הגבלת זמן. באוניברסיטה הפתוחה יתקיימו הלימודים כסדרם. המרצים ישבתו בשל החשש משינוי בהסדרי השכר הקיבוציים והכנסת חוזים אישיים.

הפגנת הסטודנטים בקרית שמונה אתמול.
הפגנת הסטודנטים בקרית שמונה אתמול.
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד