072-3300504

החל מהיום: שביתה

ארגוני הסטודנטים הכריזו על שביתה בכל מוסדות הלימוד החברים בהם. מבחנים והגשת עבודות ייערכו כרגיל

ליאור ליוואק | 10-04-2007 09:57:00

הסטודנטים מחדשים את השביתה לאחר פסח. ארגוני הסטודנטים הודיעו כי החל מיום ג' יושבתו מוסדות הלימוד האקדמיים בכל רחבי הארץ.

התאחדות הסטודנטים הצטרפה לארגון הסטודנטים שהודיע על השבתת הלימודים. הסטודנטים שובתים בעקבות "הפרת ההסכם שנחתם בין הסטודנטים לממשלה ובעקבות החלטת רה"מ לעלות את שכר הלימוד", כדברי הודעת הארגון. ערב החג פורסם כי וועדת שוחט צפויה להמליץ על העלאת שכר הלימוד לתואר ראשון בכ-20% ועל הנהגת שכר לימוד דיפרנציאלי לתארים מתקדמים.

השביתה נועדה על פי הסטודנטים, להשיג שלוש מטרות מרכזיות: החזרת מיליארד וחצי שקלים למערכת ההשכלה הגבוהה, פירוק וועדת שוחט והקמת וועדה חדשה ואובייקטיבית בראשות שופט עם נציגות שווה של סטודנטים ומרצים והמשך הפחתת שכר הלימוד בהתאם להמלצות וועדת ווינוגרד.

"לצערי רה"מ ממשיך להזניח את תחום החינוך ופוגע בציבור הסטודנטים. החלטתו לעלות את שכר הלימוד לפני ערב החג מראה את פרצופו האמיתי ואת מדיניותו האנטי חברתית שפוגעת בשכבות החלשות" מסר יו"ר ארגון הסטודנטים, איתי ברדה. "הוזנחנו על ידי הממשלה לאחר המלחמה ואנחנו מוזנחים שוב כעת כאשר אנו נאלצים לפגוע בעצמנו על מנת להגן על עתיד ההשכלה הגבוהה ועל מערכת החינוך בישראל".

לצד האוניברסיטאות, החברות בהתאחדות, יושבתו המכללות הבאות: המסלול האקדמי המכללה למנהל, המכללה לחינוך ע"ש דוד ילין, המכללה האקדמית עמק יזרעאל, המכללה האקדמית סמי שמעון באר שבע, המכללה הטכנולוגית סמי שמעון באר שבע, האקדמית תל אביב יפו, המרכז האקדמי רופין, המכללה האקדמית כנרת בעמק הירדן, המכללה להנדסה ירושלים, מכללת אחווה, מכללת אוהלו, אורות ישראל, אורט הרמלין, מכללת רחובות, אמונה, אפרתה, מכללת בית ברל, מכללת גורדון, המכללה להוראה טכנולוגית, מכללת גבעת וושינגטון, מוזיקה לירושלים, ויצ"ו חיפה, מכללת לוינסקי לחינוך, מכללה ערבית לחינוך, מכללת ליפשיץ, מכללת חמדת הדרום, ומכללת מזרח מערב.

גם אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל-אביב, החברה בהתאחדות, הודיעה על היערכות להשבתה ארוכת טווח החל מיום ג'. עם זאת, מבחנים והגשת עבודות ייערכו היום כרגיל.

בנוסף, שיגרו אתמול בערב (יום ב') ראשי אירגוני הסטודנטים מכתב לבייגה שוחט ובו הם קוראים לו להתפטר מתפקידו כיו"ר הועדה ו"לא להיזכר לדיראון עולם כמי שפגע בציבור הסטודנטים, הסגל וההשכלה הגבוהה בישראל".

איתי ברדה. יו"ר ארגון הסטודנטים
איתי ברדה. יו"ר ארגון הסטודנטים

מסתמן: העלאה של שכר הלימוד
ברקע לשביתה, עולות ההמלצות המסתמנות של וועדת שוחט לרפורמה בהשכלה הגבוהה בנושא שכר הלימוד. מעריב מדווח כי וועדת שוחט גיבשה את עיקרי ההמלצות בנושא שכר הלימוד ואלה הוצגו בפני ראש הממשלה, שרת החינוך ושר האוצר. ערב החג פורסם כי על פי המתוכנן, החל מהשנה הבאה יועלה שכר הלימוד לתואר ראשון בכל חוגי הלימוד בכ-20%. בנוסף תוקם על ידי הממשלה קרן שתעניק הלוואות בתנאים נוחים לסטודנטים.

למרות ששכר הלימוד יישאר זהה בכל החוגים, תנאי ההלוואות שתעניק הקרן ייקבעו על פי מספר קריטריונים, ובהם נתונים סוציו-אקונומיים ואומדן ההשתכרות העתידית של הסטודנט, בהתאם לחוג שבו בחר ללמוד. בנוסף , החליטה הועדה להמליץ על הפיכת שכר הלימוד לתואר שני לדיפרנציאלי, שישתנה על פי חוג הלימוד.

באותו עניין, בישיבה שהתקיימה בערב יום חמישי הוחלט על הקמת מטה מאבק משותף לארגוני הסטודנטים ולארגוני חינוך וחברה אחרים על רקע "מצב החינוך וההשכלה הגבוהה ההולך ומדרדר". במטה חברים ארגון המורים העל יסודיים, ארגון הסטודנטים בישראל, התאחדות הסטודנטים הארצית, אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל-אביב, הסגל האקדמי הזוטר, ארגון מרצי המכללות האקדמיות, נציגי תנועות חברתיות, ארגון ההורים הארצי והתנועה הקיבוצית.

המטה המאוחד ייאבק, בין השאר, לקידום המו"מ בין ארגוני המורים למשרד האוצר ויתמוך במאבק הסטודנטים בוועדת שוחט.

"לאחר חודש ימים השכלנו להבין שהנהגת המדינה והעומד בראשה רה"מ אהוד אולמרט ממשיכים לא לקיים הבטחות שלטוניות, ולזלזל באופן בוטה בציבור שלם" אמר איתי שונשיין, יו"ר התאחדות הסטודנטים. " אנו רואים במאבק זה מאבק חברתי מיסודו, ומברכים על החבירה הטבעית בין כלל הארגונים החברתיים והחינוכיים השותפים למאבק".

"אנו תומכים במאבק הסטודנטים ומתכוונים להחריף את המאבק שלנו לאחר חופשת הפסח, כי הרי מדובר במטרה משותפת, שהיא עתיד החינוך וההשכלה בישראל" אמר רן ארז יו"ר ארגון המורים העל יסודיים.

איתי שונשיין. "מאבק חברתי מיסודו"
איתי שונשיין. "מאבק חברתי מיסודו"

השרה תמיר נגד החלטת הסטודנטים
שרת החינוך ויו"ר המועצה להשכלה גבוהה, יולי תמיר, יוצאת נגד החלטת הסטודנטים לשבות, וטוענת כי אלו הפרו את ההסכם בין הצדדים ברגל גסה. לדברי השרה: "לסטודנטים ניתנה הזדמנות גדולה להשפיע במסגרת ועדת שוחט, אך הם לא ניצלו אותה".

השרה תמיר טוענת כי הפרת ההסכם שנחתם לפני חודש על ידי הסטודנטים (לאור התנגדות ציבור הסטודנטים) עלולה לגרום לכך שגם האוצר יחזור בו מהתחייבויותיו.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד