072-3300504

דו"ח דוברת והכשרת המורים בישראל

הרעיון של שינוי פני החינוך והצורך בהעלאת הישגי תלמידים צפון בין השאר בדו"ח "כוח המשימה הלאומי לקידום החינוך", "דוח דוברת" בפי העם.

ד"ר מרים מבורך | 06-03-2005 16:40:00

חלק עיקרי של המלצות "דו"ח דוברת" בנושא הכשרת מורים דומה עד להפתיע להצעת "NCLB) "No Child Left Behind) של ממשל בוש. כלומר התמקדות עיקרית בתחום הדעת (הדיסציפלינה) התעלמות מן הפדגוגיה והחינוך (Cochran-Smith,2005) וכל זאת מבלי להקצות משאבים ותקציב ראוי לשינוי.
כפי שאנו למדים מפרסומים בכתבים המקצועיים של הכשרת המורים בארה"ב לאחר שלוש שנות הפעלת תכנית ה NCLB התעורר גל של ביקורת מצד חוקרי החינוך והכשרת המורים. ההתמקדות בתחום הדעת כמרכיב העיקרי בהכשרת המורה שאמור להיות מורה בעל איכות גבוהה והזנחת ההיבטים המקצועיים הנוספים, לא אפשרה למדינות רבות בארה"ב להגיע לסטנדרטים שהוטלו עליהם. בנוסף לכך, נמצא כי אל הדרישות הפדראליות לשיפור ההוראה לא התלוותה השקעה תקציבית מתאימה, דבר אשר מנע את הצלחת התכניות והעלאת רמת הישגיי הלומדים. מחאה נוספת שעולה מכיוון מכשירי המורים שם מתריעה מפני הסטנדרטיזציה של הכשרת המורים וממעבר להערכת יתר של היבט אחד בלבד: הישגי הלומדים!
באופן מפתיע אנו צועדים במתווה זה מבלי יכולת ללמוד מן התוצאות הקיימות כבר עתה אצל אחרים.

מהלכה למעשה?
גם אצלנו התמקדו ההמלצות של "דו"ח דוברת" (להלן הדו"ח) במעבר מן התואר המשלב הרב תחומי-דיסציפלינה ופדגוגיה (B.Ed.) לתואר דיסציפלינארי – חד תחומי B.A. הקביעה כי בעלי תואר חד תחומי הנם מורים טובים יותר לא נבחנה מספיק באופן מחקרי לא בכל מסגרות הגיל ואף לא בכל מסגרות האוכלוסייה.
בתהליכי מעבר מהירים כפי שקיים ניסיון להחלת הדו"ח כבר מן השנה הבאה, יש חשיבות עצומה לבחינת המצב הקיים לעומת המצב המוצע על מנת לא לאבד את ניסיון רב השנים שהצטבר במערכת הכשרת המורים. מיעוט יחסי של מחקר בתחום הכשרת המורים בארץ מקשה על קבלת החלטות המעוגנות בנתונים מחקריים. השילוב הדיסציפלינארי בהכשרת מורים אשר אושר על ידי המועצה להשכלה גבוהה למכללות האקדמיות לחינוך הביא לידי ביטוי את חשיבות הלמידה האקדמית במשולב עם ההתנסות הפרקטית והלמידה הפדגוגית במקביל.
לא ניתן "להעמיס" את כל הטענות ביחס לאיכות המורים בישראל לאופן ההכשרה.
אני עדיין מאמינה באיכות המורים ובודאי אלו המורים הצעירים היוצאים עכשיו אל מערכת החינוך בבתי הספר ובגני הילדים. לאלה יש להעניק תמיכה מקצועית, תקציבית ואישית. יש להקטין את מספר הילדים בכיתה ולאפשר למורה צעירה לפעול בחדשנות ובמוטיבציה אתה היא מגיעה מן ההכשרה כגון זו של מכללת לוינסקי, והחשוב מכל, יש לאפשר לה להוביל חידושים ושינויים אותם למדו בתהליך ההכשרה הרב-תחומית המשלבת בין דיסציפלינה לפדגוגיה. כל אלה ולא צמצום מכללות מן המובילות בהכשרת מורים בארץ יאפשרו שינוי המעשה החינוכי.

ד"ר מרים מבורך
מכהנת כראש מכללת לוינסקי, לפני כן עבדה כמרכזת אקדמית של המכללה ומרכזת המסלול לגיל-הרך.
עסקה במערכת החינוך כאחראית על הערכה ואישור לומדות לגיל-הרך במערכת החינוך, חברה בועדות היגוי לגיל-הרך, ברמה הארצית (באגף הקדם יסודי) ובעיר תל-אביב, מפתחת תכניות הכשרה לגיל-הרך, יו"ר צוות הגיל-הרך וחברה בועדת הרצף החינוכי של "ועדת דוברת".

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד