072-3300504

איך משלבים בין עולם החינוך לעולם התיאטרון?

מה קורה כשתחום התיאטרון המרתק פוגש את תחום החינוך העשיר? הכתבה הבאה תגלה לכם את התשובה ותיתן לכם הצצה אל מאחורי הקלעים של המסלול המסקרן

יורם לימודים | 25-10-2017 09:00:00

חינוך לגיל הרך הוא תחום מרתק הכולל מתוכו מגוון עשיר של נושאים המעצבים את הדור הבא. מתעניינים בלימודים שבוחרים ללמוד תחום זה לומדים תכנים רלוונטיים אותם הם מיישמים מול הילדים בגן. אחד הנושאים המרתקים ביותר שמועברים בנתיב לחינוך יצירתי הוא התיאטרון, כאשר השאלה שמעניינת אותנו ובטח גם אתכם היא איך תחום זה משתלב במסגרת הלימודים, ובאיזה אופן זה בא לידי ביטוי בגן? בואו ללמוד ולהכיר.

לשלב אלמנטים מתוך התיאטרון בכיתה
לשלב אלמנטים מתוך התיאטרון בכיתה

"תיאטרון מאפשר לילד להתנסות מול קהל ומשפר את השפה שלו"
תחום התיאטרון הוא שוקק חיים, וכזה שיגרום גם לסטודנט המתוסכל ביותר להגיע מלא אנרגיות אל ההרצאות. התחום נלמד לרוב במסגרת הפקולטה לאומנויות, עם זאת המועמדים שרוצים לשלב תיאטרון בהוראה ובחינוך יכולים לעשות זאת במסגרת הנתיב לחינוך יצירתי של לימודי חינוך לגיל הרך בסמינר הקיבוצים.

תיאטרון, משחק, תפאורה, תאורה מקום וזמן: הסטודנט לגיל הרך רוכש כלים מהתיאטרון, מביא אלמנטים מתוך העולם הזה אל הגן ומשתמש בו ככלי ללימוד ולהוראה של נושאים מגוונים. "הגננות יכולות להשתמש במרכיבי התיאטרון כמו דמות, תנועה, אבזרים ותפאורה - ככלים להעברת נושאים שונים בגן", אומרת לנו ד"ר סמדר מור, מחברת הספר 'קסם של תיאטרון" ומי שמכהנת כמרצה ומדריכה פדגוגית בנתיב היצירתי של המחלקה לחינוך לגיל הרך בסמינר הקיבוצים.

מדובר בפלטפורמה מצוינת להעברת נושאים המתאימים לילדים ופתרון קונפליקטים. מדובר במדיום שיכול לעזור לילד להביע רגשות, להתמודד עם פחדים, לתקשר עם חברים, לעבוד בעבודת צוות ולבנות לעצמו עולם שדרכו הוא מתבטא, פרט חשוב נוסף הוא שהתיאטרון מפחית את האלימות בגן שכן זה כלי שמאפשר לפתור קונפליקטים באופן מילולי או תנועתי במקום באופן פיזי.

"חשוב לתת לתיאטרון מקום בגן בכל דרך אפשרית, ברוב הגנים יש פינה סוציודרמטית בה יכולים הילדים לשחק את התיאטרון שלהם בו הם יכולים להפוך להורים, מורים, תינוקות וכל דמות שהיא חלק מהמאוויים שלהם. כאשר אנחנו מכניסים את נושא התיאטרון לגן אנחנו מטיבים עם המשחק הטבעי של הילד ומאפשרים לו להתנסות בעמידה מול קהל בהבניית שפה ושיפור היכולות התקשורתיות שלו", מציינת ד"ר מור.

הילד לומד ליצור את התפאורה להצגות שלו
הילד לומד ליצור את התפאורה להצגות שלו

לימודי התיאטרון משכללים גם את יכולותיו של המורה
בשיעור התיאטרון הסטודנטים לומדים מיומנות המאפשרות להם להציג בפני קהל, וזאת כדי להעביר את הידע הזה גם לילדים, "זה לא שונה בהרבה מלימודי משחק רגילים חוץ מכך שאנחנו לא מכוונים אותם להיות שחקנים על במות בארץ, ההכוונה היא להכניס את הכלי הזה לתוך החינוך וללמד את הילדים מה זה תיאטרון, לאפשר להם למצוא דרכים חדשות לשחק, לפתור קונפליקטים בין דמויות ולשפר את המיומנויות האישיות, רגשיות וחברתיות שלהם, באמצעות הצגות ומשחקי תיאטרון מסוגים שונים", משתפת אותנו ד"ר מור.

לימודי התיאטרון לא חיוניים רק לילד, שכן השיעורים משכללים גם את יכולותיו של המורה ועושים אותו ליותר טוב בתחומו, הסטודנטים מתמודדים עם פחד במה בשיעורים ויוצאים כבעלי מקצוע מיומנים יותר. "בין אם זה בגן או בכיתה כמורה אתה חייב לדעת לעמוד מול קהל, שכן אתה עומד זה שמול המפקחת וההורים. במהלך התואר הוא מתאמן בלהעלות הצגה, לומד טקסטים, סוגי תיאטרון שונים, ז'אנרים שונים הוא משפר את השפה ויוצר עבודת צוות ופותר קונפליקטים. והוא גם בונה עולמות בונה סיפורים שאותם הוא מציג בפני קהל ועל ידי כך הוא מתנסה בכל המרכיבים שעוזרים לו להיות שחקן טוב יותר ומורה טוב יותר".

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד