072-3300504

איך לעצב את דור העתיד?

אנשים רבים דואגים לדור של העתיד בין אם זה לחינוך, להתפתחות או לאתגרים שיוצבו בפניהם בהמשך. אם אתם רוצים להוביל את הדור הבא להישגים יש להתחיל מהבסיס, למה הכוונה? בואו לגלות

31-01-2017 11:17:00

כולם דואגים לדור של העתיד, ובצדק, אם אנחנו לא נדאג לתת להם את הטוב ביותר, איך הם יגיעו להישגים או יעמדו בפני אתגרים? לאן הם ישאפו להגיע? כשמעלים את הנושא הזה אנשים נוטים לחשוב שהדור הבא מושפע מהמשפחה, מהסביבה וממערכת החינוך שמתחילה בבית הספר. בית הספר הוא ללא כל צל של ספק חלק אינטגרלי בעיצוב הדור של מחר, אך החינוך וקצב ההתפתחות מתחילים עוד קודם לכן, כבר בגיל הרך המהווה פרק משמעותי בחייו של הילד.

רוצים להיות סוכני שינוי חינוכיים המשפיעים על מעגלי החיים של הילד? הקליקו פה

זה לא משחק ילדים: חינוך לגיל הרך
באיזה גיל מתחיל החינוך של הילד? יש אנשים שיגידו שהחינוך מתחיל בכיתה א', אבל האמת היא שזה מתחיל עוד הרבה קודם לכן. חינוך בגיל הרך לא רק משפיע על התפתחותו של הילד, אלא גם על הוריו, כאשר הגננת מהווה חלק בלתי נפרד מתהליך זה.

"גן ילדים זה מגרש המשחקים של הילדים שנותן להם אפשרות להתאמן ולשכלל את היכולות שלהם, לנסות ולהתנסות ולהשאיר חותם על העולם", אומרת ד"ר נירה ואלה, ראש המחלקה לגיל הרך במכללת סמינר הקיבוצים, ומוסיפה, "הלמידה מתרחשת בתהליכים בלתי פורמליים, כאשר כל הדיסציפלינות שלובות זו בזו".

הרעיון הוא שאם ילדים לומדים בבית הספר קרוא וכתוב וניגשים ללוח הכפל, אז בגן ילדים הם מפתחים את היכולות שלהם ומתאמנים לקראת מה שצפוי לבוא. "אנשים שחושבים שחינוך זה לדעת לקרוא ולכתוב ולהתעניין באותיות ובמספרים – ממש לא, זה ביטוי מאוד צר של זה. בגן הילדים משכללים את המיומנויות ואת הכישורים שלהם. הם מפתחים אסטרטגיות ומיומנויות של למידה", אומרת ואלה, "הם מפתחים יחסים חברתיים, מיומנויות אישיות ובינאישיות, הם מפתחים סקרנות, עניין והרגלים", היא מוסיפה.

לתת לכל ילד לבטא את עצמו בדרך המתאימה לו ביותר
לתת לכל ילד לבטא את עצמו בדרך המתאימה לו ביותר

לעזור לילד להשיג את הטוב ביותר
אם תשאלו הורים איך הם בוחרים גן לילד, יש כאלה שיענו לפי סביבת המגורים או חברים, אבל הבחירה היא הרבה יותר מורכבת. הגננת היא זו שמלווה את הילדים בפרק משמעותי זה בחייהם, כאשר תפקיד זה מחייב הכרות מעמיקה ורגישה עם מגוון צרכים, יכולות ותהליכים שהילדים עוברים.

"בגיל הרך הלמידה היא תהליך של 'ספיגה' של מה שנמצא מסביב. אנחנו צריכים להיות אלה שדואגים שזה יהיה מוזן מחומרים איכותיים", אומרת ואלה ומדגישה, "לילדים יש מסוגלות גבוהה, צריך להיזהר לא לדכא אותה".

ילדים מביעים את עצמם בדרכים שונות, בין אם זה באופן וורבלי או בתנועה, ריקוד, ציור, מוזיקה וכן הלאה, כאשר המטרה היא לאפשר לכל ילד בגן לבטא את עצמו בדרכים המתאימות עבורו. "זאת גם הדרך שבה אנחנו מלמדים את הסטודנטים במכללה, אנחנו מאפשרים להם לבחור לפי נטיות ליבם לאיזה כיוון הם רוצים ללכת, בין אם זה לימודים לגיל הרך בנתיב הדיאלוג, בנתיב היצירתי או בנתיב החינוך המיוחד", מפרטת ואלה.

בבסיסו של הנתיב הדיאלוגי עומדים ערכים של הקשבה, הדדיות, שיתופיות, כאשר הם לומדים לפתח שיח המאפשר לילד ולמחנכת לבטא את עצמם ולהקשיב לאחר. הנתיב היצירתי משלב אומנויות בתוך תוכנית הלימודים ונותן הצצה לשפות שונות בהן ילדים מביעים את עצמם, נתיב החינוך המיוחד נוצר מתוך התפיסה שילדים עם צרכים מיוחדים והוריהם הם חלק בלתי נפרד מקבוצת ילדי הגן ומהסביבה, כאשר מי שבוחרת במסלול הזה מוכשרת להיות גננת בחינוך המיוחד וגם בחינוך הרגיל.

הנתיבים השונים מאפשרים לסטודנטים ולסטודנטיות להתמקצע בנתיב הנכון להם וכך לתת לילדים את הכלים שהם צריכים. תכנית הלימודים מורכבת מארבע שנות לימוד בסיומן מקבלים תואר בהוראה B.Ed. ותעודת הוראה. מלבד הידע האקדמי, הלימודים משלבים כלים פרקטיים ומודלים להכשרה כמו גם סטאז' שיכין אותם לתפקיד הנדרש. כל אלה מבטיחים שהילדים של מחר יקבלו את הגננות של המחר ואת הכלים הנחוצים ויהיו בסביבה נכונה ומבטיחה.

רוצים לקחת חלק במעגל החינוך של הדור הבא? הקליקו פה ותתחילו להשפיע

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד