072-3300504

ירידה בנרשמים ללימודי תואר ראשון

שנת הלימודים האקדמיים לשנת תשע"ו נפתחת במגמת ירידה בכמות הסטודנטים הניגשים ללימודי תואר ראשון, כאשר מנגד ישנה עליה בלימודים מתקדמים ובלימודי תעודה

15-10-2015 16:49:00

בעוד כמה ימים שערי האקדמיה יפתחו, כאשר כ-306,370 סטודנטים צפויים למצוא את עצמם צועדים לעבר אחד מ-63 המוסדות להשכלה גבוהה שברחבי הארץ.

על פי לקט נתונים שפרסמה המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג), מספר הסטודנטים שימצאו את עצמם על ספסל הלימודים בשנת תשע"ו קטן בשנים האחרונות, שכן בשנה שעברה מספרם היה גבוה יותר ועמד על 307,325 סטודנטים.

עליה בכמות הנרשמים ללימודי תעודה
עליה בכמות הנרשמים ללימודי תעודה

ירידה בלימודי תואר ראשון
בשנים האחרונות ישנה האטה כללית במספר הסטודנטים במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל, האטה הזו נובעת בין היתר בשל צמצום במערכות הלימוד בישראל, שכן רק בשנה האחרונה נסגרו שלושה מוסדות לימוד, ביניהם מכון לנדר, המוסד האקדמי נצרת והמכללה האקדמית להנדסה וטכנולוגיה אורט הרמלין.

מגמת הירידה בשנים האחרונות בכמות הסטודנטים, באה לידי ביטוי בעיקר בכמות הנרשמים ללימודי תואר ראשון. השנה צפויים להתחיל כ-233,200 סטודנטים את לימודי התואר הראשון שלהם, ירידה של כאחוז משנת תשע"ה וזאת לאחר שגם בשנה שעברה נרשמה ירידה בכמות הסטודנטים הלומדים תואר ראשון.

מנגד, נרשמת עליה בלימודי התארים המתקדמים (תואר שני ושלישי) ובלימודי תעודה. השנה צפויים להתחיל כ-60,700 סטודנטים את לימודי התואר השני שלהם, עליה של כ-1.7 אחוזים משנה שעברה וכ-10,970 צפויים להתחיל את לימודי התואר השלישי שלהם, עליה של 0.9 אחוז משנה שעברה.

אחוז הסטודנטים בתארים מתקדמים גבוה יותר באוניברסיטאות, יחד עם זאת נרשמת עליה בשנים האחרונות במספר הנרשמים לתארים מתקדמים במכללות.

בלימודי התעודה נרשמת עליה משמעותית העומדת על 6 אחוזים, כאשר 1,500 סטודנטים צפויים להתחיל את לימודי התעודה וזאת לעומת 1,410 בשנת תשע"ה.

מספרים גבוהים בתארים המתקדמים
מספרים גבוהים בתארים המתקדמים

פחות באוניברסיטאות, יותר במכללות
הירידה בכמות הסטודנטים נרשמת בעיקר באוניברסיטאות המחקר ובאוניברסיטה הפתוחה, כאשר המכללות האקדמיות ממשיכות ליהנות בשנים האחרונות מעליה הדרגתית באחוז הנרשמים.

מספר הסטודנטים שצפויים להתחיל ללמוד באוניברסיטאות המחקר בשנת תשע"ו הוא 68,120, ירידה של כ-3.8 אחוזים משנה שעברה.

באוניברסיטה הפתוחה צפויים ללמוד 42,800 סטודנטים, ירידה של 1.9 אחוזים משנת תשע"ה.

במכללות האקדמיות (לא כולל המכללות האקדמיות לחינוך), נרשמת עליה של 1.3 אחוזים בכמות הסטודנטים. עם זאת, יש להבחין בין המכללות המתוקצבות (שכר לימוד אוניברסיטאי) בהם נרשמה עליה של 3 אחוזים, לבין המכללות החוץ תקציביות שם נרשמת ירידה של 1.4 אחוזים.

במכללות האקדמיות לחינוך ישנה עליה, בשנת תשע"ה למדו 24,580 סטודנטים כאשר השנה צפויים ללמוד כ-24,700 סטודנטים, עליה של חצי אחוז משנה שעברה.

עליה בכמות הנרשמים במכללות האקדמיות
עליה בכמות הנרשמים במכללות האקדמיות

אחוז סטודנטיות ערביות גבוה מהיהודיות
בשנים האחרונות נרשמה עליה בכמות הנשים הלומדות באקדמיה, כאשר כיום הן מהוות רוב בכל אחד מהתארים, 57 אחוזים בתואר ראשון, 61 אחוזים בתואר שני ו-53 אחוזים בתואר שלישי.

העליה בכמות הסטודנטיות הלומדות לימודים אקדמיים, הובילה גם לשינוי בתחומי הלימוד אליהם הן פונות. בשני העשורים האחרונים ניתן לראות מגמת עליה בהשתתפותן של הנשים במקצועות הבאים: עסקים ומדעי הניהול, משפטים, רפואה והנדסה אדריכלית.

עליה נוספת ניתן לראות באחוז הסטודנטים הערבים מבין הלומדים לתואר ראשון. הסיבה לעליה נובעת בין היתר בשל הרחבת הנגישות להשכלה גבוהה בקרב האוכלוסייה המתגוררת בפריפריה, בהם מרוכזת האוכלוסייה הערבית.

יחד עם זאת, יש לתת דגש לעליה בכמות הסטודנטיות הערביות בלימודים האקדמיים, שכן בשנת תשע"ה חלקן של הנשים הערביות בקרב הלומדים הערבים עמד על 66 אחוזים, וזאת לעומת 55 אחוזים בקרב האוכלוסייה היהודית.

עליה באחוז הסטודנטים הערביות
עליה באחוז הסטודנטים הערביות
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד