072-3300504

איכות ההוראה במכללות גבוהה יותר

סקר שפורסם בסוף השבוע מצא שסטודנטים שלומדים במכללות מרוצים יותר מאיכות ההוראה לעומת סטודנטים באוניברסיטאות. בחלוקה לתחומי לימוד נמצא שסטודנטים בתחומי המדעים הכי פחות מרוצים

אביגיל גוטליב | 11-12-2011 11:59:00

סטודנטים שלומדים במכללות (פרטיות, ציבוריות ומכללות להוראה) מרוצים יותר מאיכות ההוראה במוסד בו הם לומדים, מאשר הסטודנטים באוניברסיטאות - כך עולה מסקר שערכה התאחדות הסטודנטים הארצית, בעזרת מכון מאגר מוחות.

הסקר נערך בקרב 5,608 סטודנטים מכל המוסדות האקדמיים בישראל. האוניברסיטאות דורגו כולן בתחתית הרשימה עם שביעות רצון נמוכה ביותר מצד הסטודנטים.

על פי הסקר, שפורסם בסוף השבוע האחרון ב"דה מרקר", סטודנטים שלומדים במכללות פרטיות (שאינן מתוקצבות על ידי המדינה) העניקו למוסד הלימודים שלהם את הציון הגבוה ביותר- 3.78 מתוך 5. במקום השני הוצבו המכללות להוראה, שזכו לציון 3.6, ואחריהן המכללות הציבוריות המתוקצבות להן העניקו הסטודנטים הלומדים בהן ציון של 3.52. האוניברסיטאות מדורגות אחרונות עם ציון ממוצע של 3.26.

הסקר נשלח לתיבות המייל של כלל הסטודנטים על ידי ההתאחדות, והם התבקשו לדרג את איכות ההוראה במוסד בו הם לומדים בסולם של 1-5, כש-5 הוא הציון הגבוה ביותר. כמו כן הם נשאלו אודות היצע הקורסים, יחס המרצים, אמצעים לשיפור ההוראה וחוויית הלימודים הכללית.

5,608 סטודנטים לא טועים
5,608 סטודנטים לא טועים

בראש הדירוג - המרכז הבינתחומי הרצליה
לציון הגבוה ביותר בסקר, המעיד על שביעות רצון הסטודנטים מאיכות ההוראה, זכה המרכז הבינתחומי הרצלייה (4.06 נקודות), שהוא מכללה פרטית. יחד איתו, ובראש המכללות המתוקצבות, נמצאת המכללה האקדמית תל אביב יפו (3.98 נקודות), ובקרב המכללות להוראה, זכתה מכללת סמינר הקיבוצים שבתל אביב לציון הגבוה ביותר (3.76 נקודות).

מתוך האוניברסיטאות, קיבלה אוניברסיטת בר אילן את הציון הגבוה ביותר (3.38 נקודות) ואחריה בהפרש קטן אוניברסיטת תל אביב (3.37 נקודות). במקום השלישי והרביעי דורגו אוניברסיטת חיפה והאוניברסיטה העברית, בהתאמה (3.34 נקודות ו-3.28 נקודות). במקום החמישי נמצאת אוניברסיטת בן גוריון (3.25) ואת הרשימה סוגר המוסד החיפאי הוותיק והמוערך, הטכניון (3.15).

בישראל קיימים היום 66 מוסדות אקדמיים להשכלה גבוהה אולם מתוכם נכללו בדירוג רק 26. הסיבה היא שבחלק מהמוסדות, בעיקר במכללות, כמות המשיבים הייתה נמוכה מידי. כל האוניברסיטאות נכללו ברשימה מלבד האוניברסיטה הפתוחה ומכון ויצמן.

הכי מרוצים מרמת ההוראה- בבינתחומי
הכי מרוצים מרמת ההוראה- בבינתחומי

הכי מרוצים מרמת ההוראה- במדעי החברה והרוח
הסקר, שבחן גם שביעות רצון מרמת ההוראה על פי חלוקה לתחומי לימוד, מצא כי סטודנטים בתחומי המדעים בכל המוסדות הכי פחות מרוצים מרמת ההוראה בתחומם. השיעור הגבוה ביותר של אי שביעות רצון היה בחוג לרפואה (22% טענו שהרמה נמוכה בעוד 38% חשבו שהיא גבוהה והיתר הגדירו אותה בינונית). בקרב סטודנטים להנדסה ולמדעים מדויקים רק 14% הביעו אכזבה מרמת ההוראה, בעוד ש-43% אמרו שהרמה גבוהה.

בפקולטה למדעי הרוח לעומת זאת רק 7% מהסטודנטים טענו שרמת הלימודים נמוכה ואילו 69% הביעו שביעות רצון מהרמה הגבוהה, לדעתם. גם בקרב הלומדים בפקולטות למדעי החברה טענו יותר ממחצית מהסטודנטים שרמת הלימודים גבוהה. גם בקרב סטודנטים למשפטים נמצאה רמת שביעות רצון גבוה כאשר רק 3% הגדירו את רמת הלימודים כנמוכה.

סטודנטים למדעים- הכי פחות מרוצים
סטודנטים למדעים- הכי פחות מרוצים

אז מה צריך לעשות?
גם לשאלה הזו יש תשובה ברורה על פי הסטודנטים שענו על הסקר. 35% חושבים שההשקעה שתתרום הכי הרבה לאיכות הלימודים שלהם היא שיפור רמת ההוראה. 28% מהמשיבים סבורים שיש צורך בשיעורי תרגול נוספים, כאשר רובם מתחומי הניהול והמדעים (35-37% מהסטודנטים לביו-טכנולוגיה, הנדסה ומנהל עסקים חושבים כך).

ואילו 18% מהסטודנטים שענו על הסקר מרגישים שהצפיפות בכיתות היא הבעיה הגדולה ביותר ויש להקטין את מספר התלמידים. בקרב המקצועות הפופולאריים ביותר- משפטים ומנהל עסקים- 25-27% מהסטודנטים חושבים שצריך לצמצם את מספר התלמידים.

מאוניברסיטת בן גוריון, המדורגת כמעט במקום האחרון בקרב האוניברסיטאות, נמסר בתגובה: "אנחנו חושבים שרמת ההוראה באוניברסיטת בן גוריון היא גבוהה והראייה שהאוניברסיטה נבחרת בשנים האחרונות כאוניברסיטה הכי מעודפת על סטודנטים בישראל וזאת על פי כל הסקרים, כולל סקר של מעריב ממאי האחרון, בו נמצא שהאוניברסיטה מובילה על פני יתר האוניברסיטאות והמכללות בארץ. יחד עם זאת, האוניברסיטה ממשיכה לעשות מאמצים בכל הכלים העומדים לרשותה על מנת לשפר, ותמיד אפשר לשפר את איכות ההוראה".

"תמיד אפשר לשפר"
"תמיד אפשר לשפר"
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד