072-3300504

הקליניקות המשפטיות

10 קליניקות משפטיות פועלות בישראל. הקליניקות, תחומי ההתמחות של כל אחת מהן, והמאבקים המרכזיים- בכתבה שלפניכם

נגה איתן | 06-05-2007 16:38:00

הקליניקות המשפטיות, הפועלות במסגרת הפקולטות למשפטים בארץ, מעניקות ייצוג משפטי לפונים פרטיים ולארגונים חברתיים במגוון רחב של סוגיות חברתיות, שאינן זוכות לטיפול על ידי מוסדות המדינה או הפרקטיקה המשפטית הפרטית. בנוסף על השירות החברתי, מקנות הקליניקות לסטודנטים הזדמנות להתנסות מעשית לפני היציאה לשוק העבודה. הכתבה הקודמת בנושא עסקה בתפקידים שממלאות הקליניקות המשפטיות במציאות החברתית הישראלית. להלן רשימת הקליניקות המשפטיות הבולטות בארץ ותחומי העיסוק המרכזיים של כל אחת מהן.

האוניברסיטה העברית
המרכז לחינוך משפטי קליני לזכויות אדם ולאחריות חברתית פועל במסגרת הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, מתחילת שנות ה-90. מטרות המרכז הן הענקת סיוע משפטי ליחידים ולקבוצות מוחלשים, וחינוך דור העתיד של הקהילה המשפטית לאחריות חברתית במקצוע. המרכז מפעיל 11 קליניקות, ופועלים בו באופן קבוע 11 עורכי דין וכ-150 סטודנטים.

תחומי עיסוק: עריכת דין קהילתית,סיוע לנשים נסחרות, נוער בסיכון, רווחה תעסוקתית , יחסי עבודה קיבוציים, סיוע לנשים נפגעות אלימות, עזרה משפטית בארגוני זכויות אדם, סיוע משפטי לאוכלוסייה הערבית.

מאבקים משפטיים מרכזיים: השתתפות במאבקים נגד תנאי העסקה פוגעניים, כגון מאבק הקופאיות בסופר פארם, מאבק על הזכות להתארגנות של עובדי חיפה כימיקלים, ייצוג ותביעות נזיקין של נשים נסחרות, עתירות לבג"צ ושינויי חקיקה לקידום זכויותיהם של התושבים הערבים בירושלים.

אוניברסיטת תל-אביב
התוכניות לחינוך משפטי קליני בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב החלו לפעול בתחילת שנות התשעים, עם הקמתה של הקליניקה למשפט פלילי. מטרתן היא להגביר את מעורבותם של אנשי המשפט בקידום הצדק המשפטי ולהביא ליצירת תרבות משפטית מחויבת לצדק חברתי. בתוכניות פועלים כיום 12 עורכי דין וכ-140 סטודנטים.

תחומי עיסוק: זכויות אדם, זכויות בהליך הפלילי,משפט ורווחה, צדק סביבתי, זכויות פליטים, יזמות עסקית וצדק כלכלי.

מאבקים והישגים משפטיים מרכזיים: עתירה להרחבת סל הבריאות, עתירה הדורשת מיטה לכל אסיר, מאבק למימוש זכויות רכישה של דירות ציבוריות, אחריות המזמין לעובדי קבלן- פסק דין תקדימי, וביטול תוכנית לחומת הפרדה בין יהודים לערבים באזור לוד.

הפקולטה למשפטים באוניברסיטת ת''א
הפקולטה למשפטים באוניברסיטת ת''א

אוניברסיטת בר-אילן
ההשתתפות באחץ משש התוכניות הקליניות בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת בר אילן, מהווה חובה לכל הסטודנטים. הקליניקות- הראשונה שבהן קיימת כבר מסוף שנות השמונים- הוקמו על ידי האוניברסיטה כדי לשרת שתי מטרות עיקריות: פדגוגית -להעניק לכל סטודנט אפשרות להתנסות מעשית בעבודה משפטית בליווי מקצועי צמוד ולחנך דור משפטנים בעל מודעות, וחברתית - להנגיש לכל האוכלוסיות את המשפט, מתוך ההכרה כי זהו משאב ציבורי שאמור להיות נחלת הכלל.

תחומי עיסוק : סיוע משפטי אזרחי, סיוע משפטי לנשים בענייני משפחה, פרקטיקה פלילית בשיתוף עם הסנגוריה הציבורית, גישור בקהילה, משפט ומדיניות סביבתית, זכויות אנשים עם מוגבלויות.

מאבקים משפטיים: בקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלויות, בשיתוף עם משרד עו"ד רון גזית השיגו צו ביניים, במסגרת עתירה לבג"צ, המחייב את הביטוח הלאומי לשלם גמלאות לכל הילדים עם לקויות על רצף האוטיזם, גמלאות שחלקן נשללו באופן בלתי חוקי. בעקבות הגשת הבג"צ, הסכים המוסד לביטוח לאומי לכנס צוות מקצועי, שמטרתו לדון בצורכיהם ובגמלותיהם של ילדים עם אוטיזם.

בר אילן
בר אילן

אוניברסיטת חיפה
התוכנית הקלינית החלה לפעול עם הקמתה של הפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה, בתחילת שנות ה-90. מאז שנת 2002 פועלות שש קליניקות, בדגש על איתור חסמים וכשלים מערכתיים בתחומים שונים, תוך פעילות לשינוי מערכתי. הפעילות גם מאתרת ויוצרת קולות חדשים ותחומים חדשים בשיח האקדמי ובעשייה המשפטית-חברתית. בתוכנית פועלים 10 עורכי דין ואנשי סגל ומשתתפים בה כ- 100 סטודנטים.

תחומי עיסוק: משפט ושינוי חברתי, קליניקה סוציו-משפטית, פמיניזם משפטי ושינוי חברתי, זכויות אסירים ושיקומם, זכויות המיעוט הערבי ופישור בבית הדין לעבודה.

מאבקים משפטיים מרכזיים: מאבק לזכותם של אסירים ביטחוניים בהתייחדות , תוך השוואת זכויותיהם לאסירים פליליים אחרים, התמודדות עם פגיעה בעקרון פומביות הדיון בדיונים המתנהלים בבתי הסהר - בדיונים המתקיימים מטעמי נוחיות מערכתית בבתי הכלא.

אוניברסיטת חיפה
אוניברסיטת חיפה

המרכז הבינתחומי הרצליה
התכנית לסיוע משפטי ולמעורבות חברתית, בבי''ס רדזינר למשפטים במרכז כוללת שלוש קליניקות הפועלות בשיתוף ארגונים חברתיים כתנועה לאיכות השלטון, והמועצה לשלום הילד.
במסגרת ההגדרה העצמית - כמכשירי דור העתיד של המנהיגות העסקית והציבורית, מאמינים במרכז הבינתחומי הרצליה, בעידוד סטודנטים לעזרה לזולת ולמעורבות אישית בקהילה, כדי לתרום לעשייה קהילתית גם בעתיד.

תחומי עיסוק: מיגור שחיתות ציבורית, עריכת דין קהילתית, ליווי ילדים קורבנות עבירה.

מאבקים משפטיים מרכזיים: עתירה כנגד נמל חיפה להשבת כספים ומיצוי דין עם עובדים שפעלו בניגוד לדין, הבאה לפיטוריו של חבר מועצה שכיהן במועצה בניגוד לדין, קביעת תנאי סף במכרזים ברשות השידור. בקשה של חולה סופנית לניתוקה ממכשירים המחזיקים אותה בחיים.

המרכז הבינתחומי הרצליה
המרכז הבינתחומי הרצליה

המסלול האקדמי המכללה למנהל
14 הסדנאות לסיוע משפטי של היחידה לחינוך משפטי ולמעורבות חברתית בביה''ס למשפטים שבמכללה, קיימות משנת 2000, ומעניקות שירותים משפטיים לציבור הרחב, בעיקר לאוכלוסיות מוחלשות. מטרתן ליצור קשר בין הלימוד האקדמי המתקיים במכללה לבין הפרקטיקה ב"שטח". הייעוץ המשפטי ניתן בסדנאות על-ידי תלמידים לאחר שעברו הכשרה אקדמית ומקצועית מתאימה. 20 אנשי סגל ו-250 סטודנטים פעילים בסדנאות.

תחומי עיסוק: הגנה על זכויות החולה, זכויות החולה הפסיכיאטרי, הגוף במשפט, איכות השלטון, הרשאות שווא, משפט בינלאומי וזכויות אדם, זכויות נשים, משפט פלילי, דיני עבודה וביטוח לאומי ועוד.

מאבקים מרכזיים: גיבוש הצעות חוק בתחום הגוף במשפט, עתירה לביטול סעיפים מחוק ההוצאה לפועל המאפשרים מעצר חייבים, עתירה למניעת מעצר ילדים שהגיעו לארץ שלא כחוק, קידום יישומו של חוק חופש המידע.

המכללה האקדמית למשפטים ברמת- גן
החטיבה לזכויות האדם במכללה האקדמית למשפטים ברמת- גן הוקמה בשנת 2000. מטרת החטיבה היא להכשיר משפטנים בידע ובמיומנויות הייחודים הקשורים להגנה על זכויות אדם באשר הן (אזרחיות, חברתיות וקבוצתיות) , מתוך הכרה בצורך הגובר בעורכי דין המחויבים לנושא, בחברה האזרחית הנרקמת בישראל. התוכנית שואפת להכשיר את משתתפיה למילוי תפקידי מפתח הן בשירות הציבורי הישראלי והן בארגונים הלא ממשלתיים (NGO) הפועלים לקידום הנושא בישראל. 22 מרצים – עורכי דין ומנחים פועלים בתוכנית, ומכשירים כ-100 סטודנטים מדי שנה.

תחומי עיסוק: עריכת דין קהילתית, מניעה וטיפול באלימות במשפחה, זכויות נשים בעבודה, צדק סביבתי, ובבג"צ ובכלים משפטיים נוספים לשינוי חברתי.

המאבק הציבורי המרכזי אותו מנהלת החטיבה בשנים האחרונות הינו המאבק בהפרטה מלאה של בתי הסוהר. המאבק כולל פנייה לבג"צ בה עתרה המכללה לביטול התיקון לפקודת בתי הסוהר, המאפשר לממשלה להעניק זיכיונות לחברות פרטיות להקמת בתי סוהר בניהול ובבעלות פרטית מלאה- בטענה כי הינו בלתי חוקתי, וכולל העברה של סמכויות ביטחוניות וסמכויות כפייה שהמדינה חייבת להשאיר בידיה. יש לבטל את התיקון הנ"ל לפקודת בתי הסוהר, שכן הוא מנוגד לחוק יסוד הממשלה ולחוק כבוד האדם וחירותו ופוגע פגיעה חמורה בזכויות האדם.

המכללה ברמת גן
המכללה ברמת גן

המכללה האקדמית נתניה
בית הספר למשפטים במכללה האקדמית נתניה מפעיל חמש קליניקות, שהראשונה שבהן הוקמה ב- 1997. הקליניקות פועלות בשיתוף ארגונים חברתיים והסנגוריה הציבורית. בחלק מהקליניקות (זכויות הילד ברווחה למשל) סטודנטים משמשים כצוותי חשיבה ומעלים דרכי פעולה והתמודדות עם הפער בין "זכויות על הנייר" כפי שנחקקו על ידי הכנסת, לבין אי יישומן השוויוני במגזרים השונים בחברה הישראלית -לאור החקיקה, הפסיקה, הספרות משפטית, תיאוריות אקדמיות ומקרי מבחן. הסטודנטים פעילים בתוכנית סיוע משפטי ב- 35 סניפי מתנ"סים בכל הארץ , ובעזרת עורכי דין מנחים, מטפלים במאות רבות של תיקים פרטניים בכל שנה.

תחומי עיסוק: עריכת דין קהילתית, זכויות הילד ברווחה ובחינוך, תוכנית ליווי לסנגורים עם הסנגוריה הציבורית, גישור ויישוב סכסוכים.

מאבק מרכזי: עתירה לבג"צ, שסטודנטים סייעו בהכנתה, על כך שמפעל ההזנה לא פועל בחלק מהישובים הבדואיים בנגב כתוצאה מהעתירה החליט בג"צ שהמדינה חייבת לבצע את חלקה במפעל ההזנה בכל הישובים.

הקריה האקדמית אונו
לצד פעילותן של קליניקות בתחומי משפט ורווחה, עריכת דין קהילתית, ודיני עבודה, פועל בקריה האקדמית אונו גם מרכז נגה למען נפגעי עבירה, שהוקם ומנוהל על ידי ד"ר דנה פוגץ, מומחית למשפט פלילי ועורכת הדין דיקלה טוטיאן, מתוך תפיסה אידיאולוגית המבקשת לשנות את מערך ההתייחסות של בתי המשפט ומערכת המשפט כולה לפגיעה בזכויותיהם של נפגעי עבירות חמורות ובכך לתת מענה למצוקת הנפגעים.

המרכז שם דגש על השמעת קולם של הנפגעים בהליך הפלילי ובהליכים אזרחיים נלווים מתוך הכרה בכך שמעורבות בהליכים מעצימה את הנפגע. פעילותו מאפשרת לסטודנטים לעבוד בשטח, להתלוות לעורכי דין ולסייע בשינוי מערכתי בהתייחסות מערכת המשפט לזכויות הקורבן.

מאבקים מרכזיים: סיוע למשפחתו של קורבן רצח בפנימייה בתביעה אזרחית כנגד הרוצחים והפנימייה, ייצוג משפחתו של נהג המונית שנרצח דרק רוט בניסיון למנוע את תנאי ההסגרה של הרוצח לישראל , הכוללים שחרור מוקדם, עתירה לבג'צ בשם מתלוננת על עבירת אונס, שלא לחשוף את יומניה האישיים.

מכללת שערי משפט
במכללה רואים בתוכנית הקליניקות המשפטיות את ספינת הדגל של המוסד, היות וזו ההכשרה המעשית המהותית ביותר של הסטודנטים, כמשפטנים לעתיד. שש קליניקות פועלות במכללה, בין הקליניקות פועל מרכז תמורה לסיוע משפטי לקידום המודעות לצדק חברתי שהוקם מתוך ההבנה כי למשפט תפקיד מרכזי בעיצוב גבולותיה הכלכליים, פוליטיים, תרבותיים של חברה וכן בכינון שינויים ותמורות בה.

תחומי עיסוק: סיוע משפטי, סנגוריה ציבורית, איכות השלטון , זכויות נשים, סיוע משפטי לקידום הצדק החברתי, ליווי ילדים נפגעי עבירות.

מאבקים מרכזיים : מרכז תמורה מייצג באופן חדשני נפגעי/ות תקיפות מיניות ורצח, דרך פעילות לשינוי דיני הנזיקין- ייצוג נשים שנאנסו, הותקפו מינית והוטרדו מינית, נשים שנרצחו על-ידי גברים אלימים, ילדים פגועי תקיפה מינית ועוד. המרכז מעודד פנייה של אותן אוכלוסיות שקופות ובלתי מיוצגות ומשתמש במשפט ככלי עיקרי לשם מיצוב מחדש של אוכלוסיות מוחלשות והוצאתן ממקומן בשוליים של השיח המשפטי חברתי – כלכלי כיום.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד