072-3300504

גרמניה: עושים רפורמה אקדמית

רפורמה שנערכת בימים אלה באקדמיה הגרמנית מתעתדת להעלות את רמת המוסדות בגרמניה. המודל הוא ארה"ב

רוי רגב | 25-10-2006 14:03:00

מערכת ההשכלה הגבוהה בגרמניה עומדת לעבור טלטלה, זאת לאחר שוועדה מיוחדת שמינתה ממשלת גרמניה, החליטה ליצור רפורמה שתעלה את רמת האוניברסיטאות בגרמניה. אזרחי גרמניה מודעים לכך שרמת האוניברסיטאות במדינתם אינה משתווה לזו שבבריטניה ובוודאי לא עומדת בקנה אחד עם מוסדות בארה"ב. העובדה היא שבין 50 האוניברסיטאות הטובות בעולם אין אפילו אוניברסיטה גרמנית אחת.

בראש רשימת האוניברסיטאות הטובות בעולם עומדות בשנים האחרונות אוניברסיטאות מארה"ב, האוניברסיטאות בגרמניה רוצות להידמות יותר לאוניברסיטאות כמו M.I.T או הרווארד. הבעיה היא שהדבר דורש תקציבים מפלצתיים, בהם לא יוכלו לעמוד האוניברסיטאות בגרמניה בשיטה הקיימת, בה לא גובים שכר לימוד, כל האוניברסיטאות שוות מבחינת מימון ממשלתי ושעריהן פתוחים לסטודנטים בכל הרמות. בשנים האחרונות השקיעה גרמניה רק 1.1% מהתמ"ג שלה בהשכלה גבוהה, לעומת 2.6% שמשקיעה ממשלת ארה"ב.

לכן החליטו לראשונה בגרמניה לאמץ את השיטה האמריקנית. דבר ראשון שעשו הגרמנים היה לבחור שלושה מוסדות גרמניים מצטיינים, ולהעניקו לכל מוסד 100 מיליון אורו שיפרסו על תקופה של 5 שנים. המענק המכובד גרם כצפוי לזעם באוניברסיטאות אחרות שלא קיבלו מענק, כאשר לראשונה לא חולקו המענקים באופן שווה. עוד דבר שהחליטה הוועדה לעשות היה לגבות במוסדות יוקרתיים יותר, שכר לימוד של 500 יורו לסמסטר, זאת כדי שיוכלו לממן מחקרים וציוד חדיש.

צעירים בגרמניה. רוצים מוסדות ברמה גבוהה יותר.
צעירים בגרמניה. רוצים מוסדות ברמה גבוהה יותר.

המוניטין הוא הקובע
אוניברסיטת קארלסרוהה האפרורית הייתה הבחירה המפתיעה מבין שלוש האוניברסיטאות שקיבלו את המענק השמן, בנוסף אליה קיבלו מענק זהה גם אוניברסיטת מינכן והטכניון של מינכן. הוועדה הממשלתית מתכוונת לבחור בקרוב עוד כמה אוניברסיטאות עלית שיקבלו מענק דומה שיגרום כך הם מקווים, למוסדות כמו קארלסרוהה להידמות יותר ל – M.I.T.

"המוניטין של האוניברסיטאות הוא החשוב ביותר להצלחתן בעולם האקדמי", אומר הורסט היפלר, רקטור קארלסרוהה". "אני מאמין שתוך חמש שנים האוניברסיטאות הגרמניות יהיו מהמובילות בעולם", הוא מוסיף".

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד