072-3300504

לא בלי רעלתי

דקאן אוניברסיטה במצרים אסר על נשים לעטות רעלות במגורי הבנות. ההמונים יצאו לרחובות וסטודנטיות מתקוממות

רוי רגב | 22-10-2006 14:07:00

רעלות הנשים המוסלמיות המסורתיות (החיג'אב) אותן עוטות הנשים המוסלמיות, יוצרות לאחרונה בעיה פוליטית במדינות אירופאיות כמו אנגליה וצרפת. באירופה, נשים מוסלמיות עומדות לאחרונה בראש סדר היום הפוליטי, זאת בעקבות התבטאויות של פוליטיקאים מקומיים נגד הרעלה המסורתית. מתברר, כי אפילו במדינות ערב הנושא יוצר וויכוח קשה.

סוכנות הידיעות איי.אף.פי מדווחת כי בשבוע שעבר החליט דקאן אוניברסיטת הלוואן הסמוכה לקהיר, אבדל היי איבייד, כי סטודנטיות לא יוכלו לעטות על עצמן את כיסויי הראש השחורים והמסיביים באזור מגורי הנשים. למרות זאת, את החיג'אב הקליל יותר, זה שדרכו ניתן לזהות כי מדובר באישה, ניתן לעטות.

לטענתו של הדקאן איבייד, לא ניתן לזהות אם מדובר בגבר או באישה כאשר הבנות עוטות את הבדים השחורים והעבים. לדבריו, בקלות יכול גבר להסתנן למגורים בהם מתגוררות כ - 2,800 סטודנטיות, תוך שהוא עוטה על עצמו את הלבוש המסורתי.

הדקאן הודיע כי סטודנטיות שלא יסכימו לשתף פעולה עם התקנה החדשה יסולקו מן האוניברסיטה. במהלך הלימודים עצמם רשאיות הסטודנטיות לעטות את הרעלות, אך הן נדרשות לעבור בתחילת הלימודים במשרד מיוחד הממוקם בכניסה לצורך זיהוי.

צעירה ברעלה. גם הצהרה אופנתית.
צעירה ברעלה. גם הצהרה אופנתית.

ההמונים יוצאים לרחובות
הוראת הדקאן עוררה כצפוי את זעמו של הרחוב המצרי, שיצא אל הרחוב והביע את זעמו תוך קריאה לפגוע בדקאן. "האוניברסיטה לא יוצאת נגד נשים לא צנועות, אלא יוצאת רק נגדנו, בנות האיסלאם", מספרת אימאן אחמד, סטודנטית בת 21, במהלך הפגנה נגד האוניברסיטה. סטודנטיות מצריות טוענות כי בנוסף מדובר בכלל בהצהרה אופנתית וזכותן להחליט מה ילבשו.

בעקבות האירועים האחרונים, עלה נושא החיג'אב לדיון מחודש וקולני ברחבי העולם הערבי. רפורמיסטים כגון פרופסור סואד סאלח, מרצה למשפטים באוניברסיטת אל עזאר, טוענת כי בקוראן כלל לא מצוין כי על נשים לעטות את הרעלה המסורתית. דבריה של פרופסור סאלח קוממו עליה את הפלג השמרני בממשלת מצרים, שבחרו בתגובה לתקוף אותה בראיונות טלביזיוניים על ניסיונותיה להביא לשינוי. בנוסף, הוגשו נגדה תלונות על ידי אנשי דת איסלאמים.

בעבר נעשה כבר ניסיון לאסור על לבישת רעלות באוניברסיטה האמריקנית במצרים, בה לומדים מיוחסים ועמידים ובאוניברסיטת אין שאמס. שני הניסיונות סוכלו על ידי מנהיגים ממצרים וערב הסעודית, שלא יכלו לסבול את הרעיון של נשים חשופות פנים.

לא רוצים שיתערבו להם באיסלאם
דקאן אוניברסיטת הלוואן לא ביטל את החלטתו למרות הלחצים. "אני בטוח שהורי הנערות היו הורגים אותי אם גבר זר היה נכנס למגורי הנשים ופוגע בבנותיהם", טוען הדקאן.

הוויכוח במצרים מגיע אחרי הצהרתו של ג'ק סטרואו, חבר בית הנבחרים הבריטי ושר החוץ הבריטי לשעבר, כי לדעתו על נשים מוסלמיות בבריטניה להסיר את הרעלה. הוא אף טען כי כאשר נשים מוסלמיות הגיעו ללשכתו הוא ביקש מהן להסיר את הרעלה אם הן מעונינות לשוחח עמו. דבריו של סטרואו הרתיחו את העולם הערבי. ראש האופוזיציה המצרית, מוחמד מהדי אקאף, העביר לסטרואו מסר חד משמעי: "עדיף לסטרואו שיעסוק בענייניו".

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד