072-3300504

שנת הלימודים במספרים

אוניברסיטה או מכללה? מה תחומי הלימוד שנמצאים בעליה, ומה עושים סטודנטים שקיבלו תעודת הוראה?

עינת חורשי | 16-10-2006 12:27:00

ב-22 באוקטובר יעברו למעלה מרבע מיליון סטודנטים בשערי המוסדות להשכלה גבוהה. גם השנה, כמו בשנים קודמות, עולה קרנן של המכללות ומספר הסטודנטים הנרשמים אליהן רב יותר - על חשבון הרישום לאוניברסיטאות. הקיצוץ בתקציבי האוניברסיטאות בוודאי לא משפר את מעמדן, לעומת המכללות, שעיקר תקציביהן באים משכר הלימוד שמשלמים הסטודנטים, ועל כן מסוגלות למשוך את המרצים הטובים ביותר ואת השמות הנחשקים ביותר בתחום.

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מספר הנרשמים למכללות האקדמיות יעמוד בשנה הקרובה על 64 אלף תלמידים, שהם עליה של 5.3 אחוזים בהשוואה למספרם בשנה שעברה. מנגד, מספר הנרשמים לאוניברסיטאות - כולל המכללות הציבוריות - חווה ירידה של 1.3 אחוזים, ועתה עומד ההפרש בין מספר התלמידים באוניברסיטאות לבין מספרם במכללות, על 12 אלף. האוניברסיטאות הן לא היחידות שסובלות מפיחות במעמדן - גם ההרשמה למכללות להכשרת מורים סובלת מירידה, של 2.3 אחוזים.

סטודנטים הלומדים לתואר ראשון מהווים את חלק הארי של ההשכלה הגבוהה בישראל, והם מהווים כ-80 אחוזים ממספר הסטודנטים לשנת תשס"ז (או במספרים: כ-200,000). קרוב ל-49,000 מתוכם הם סטודנטים שיתחילו את שנת הלימודים הראשונה שלהם לקראת התואר; מספר הסטודנטים לתואר שני נמוך משמעותית - כ-42,000 תלמידים, ואילו מספרם של הלומדים לתואר שלישי מוערך לקראת השנה הקרובה בכעשרת אלפים איש בלבד. מאידך, מספרן של הנשים הלומדות לתארים מתקדמים עלה משמעותית, ועתה הן מהוות כמחצית מכלל הסטודנטים לתארים השני והשלישי.

מספר הנשים שממשיכות לתארים מתקדמים עלה באופן משמעותי
מספר הנשים שממשיכות לתארים מתקדמים עלה באופן משמעותי

תחומי הלימוד הפופולריים
אם בעבר משכה בועת ההייטק נרשמים רבים למקצועות המחשב, הרי שלאחר שהתפוצצה, מוותרים המועמדים על התענוג. מספר הנרשמים לתחומים אלו באוניברסיטאות ממשיך לרדת בשנים האחרונות וכמוהם גם מספרם של הנרשמים ללימודי משפטים - אולי בגלל הרוויה אליה הגיע השוק והידיעה שלעורכי דין חדשים קשה מאד למצוא עבודה בתחום. ירידות במספר הנרשמים מדווחות גם בתחומים שנחשבים יציבים כמו מדעי הרוח, מדעי החברה ורפואה (בעיקר במקצועות תומכי הרפואה).

מי שנהנים מפריחה מזהירה הם מקצועות הביוטכנולוגיה. מספר הנרשמים לתחומים אלו באוניברסיטאות גדל כל כך, עד שהוכפל פי 2.5 בהשוואה למספרם לפני 10 שנים, ועומד כיום על כ-2,600 סטודנטים בשנה א'. מספרים אלו נחשבים צנועים ביחס למספר הנרשמים למדעי הרוח או בהשוואה ללמעלה מ-10,000 תלמידים במדעי החברה, אך עם זאת מכובדים בפני עצמם.

השתלבות מקצועית של בעלי תעודת הוראה
עליה מרשימה נרשמה גם במקצועות ההוראה - אך עליה זו נבלמה בשנתיים האחרונות. רובם המכריע של הנרשמים לתעודת הוראה במכללות אף מסיימים את התואר, אך מנגד, כ-57 אחוזים מהם כלל אינם מנסים להשתלב במערכת החינוך בשלוש השנים שלאחר סיום התואר (בקרב בוגרי ממסלולי הגיל הרך והגננות, ירד מספר המשתלבים מ-84 אחוזים בשנת 1992, ל-54 אחוזים בשנות האלפיים). 38 אחוז מבין אלו שכן משתלבים במערכת החינוך, עושים זאת כמורים בבתי ספר יסודיים.

באוניברסיטאות המצב טוב יותר, ואחוזים ההשתלבות נעים סביב ה-80 אחוז לאורך השנים. לא רק זאת, גם שכבת הגיל אליה פונים הבוגרים מגוונת יותר: שליש מהם פונים ללימודים על תיכוניים, כ-26 אחוזים בחטיבות הביניים, ו-21 אחוזים בבתי הספר היסודיים.

מעטים מבעלי תעודת ההוראה מטעם המכללות משתלבים בתחום
מעטים מבעלי תעודת ההוראה מטעם המכללות משתלבים בתחום
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד