072-3300504

בירה בתנור

אלכוהול מתלווה לאוכל, אך איך הוא משתלב בתהליך הבישול. ענבל קליין מספרת מעט על ההיסטוריה ואף מוסיפה מתכון.

ענבל קליין | 12-10-2006 12:09:00

צ'כי ממוצע, נניח שקוראים לו איבן, מכלה במשך שנה אחת 157 ליטרים של בירה. לבד, בעצמו, בלי עזרה. האירים, שדווקא יצא להם שם של שתיינים לא קטנים הם הבאים בתור בדירוג העולמי עם 131 ליטרים של בירה פר ראש בשנה.

גרמניה, אוסטרליה ואוסטריה אף להן אין במה להתבייש – לכל אחת מהאומות המפוארות הללו יש אוכלוסייה ששותה מעל 100 ליטרים של בירה בשנה בממוצע. איפה אנחנו בדירוג הזה? הצחקתם אותי – ישראלים שותים קצת פחות מ- 15 ליטרים של בירה בשנה. ממש בושה. לפחות בפיצוח גרעינים אנחנו לוקחים את הצ'כים.

אחת השיטות הכי יעילות להעלות את כמות הבירה לאדם, ולהציל אותה מבושה מול כל אומות העולם היא לבשל בבירה. ממש עכשיו, כשהקיץ כבר מסתלק, אפשר להפסיק ולשתות בירה צוננת והתחיל לבשל איתה דקרות חורפיות, דשנות וחמות.

בארצות הבירה המסורתיות (גרמניה, צ'כיה ושאר חברותיהן אדומות החוטם) קיימת גם מסורת ארוכת שנים של בישול בבירה. בישול בבירה? לרגע זה נשמע ממש מוזר, מה למשקה המרענן והמריר הזה ולבישול? מה לעולם של אוהדי כדורגל שיכורים וסטודנטים זבי חוטם ולעולם הגסטרונומיה הסנובי? מתברר שיש הרבה מן המשותף: שילוב של בירה בתבשילים מניב תופעות מפתיעות.

שילוב של בירה בתבשילים מניב תופעות מפתיעות
שילוב של בירה בתבשילים מניב תופעות מפתיעות

בירה באוכל?
בירה משתדכת באופן נהדר לתבשלי קדרה, כבדים וכהים אבל גם משתלבת במרקים, מרינדות, רטבים ומאפים. השמרים שבבירה מסייעים לתפיחה ואפשר להכין בעזרתם לחם-בירה נהדר (מתכון מצורף).

הבירה מעניקה לאוכל "עומק" ועושר של טעמים שלא קיימים בנוזלי בישול אחרים. כמו בישול ביין, גם כשמבשלים בבירה חייבים לתת את הדעת על סוג הבירה: כהה, בהירה, מרירה או מתוקה. ושוב, כמו בבישול ביין גם תבשילי בירה מסורתיים משודכים לבירות מקומיות – באירלנד תמצאו פאי בשר וגיניס, בגרמניה תבשילי שוקרוט (תבשיל קדרה של כרוב, שעועית ונקניקיות מעושנות) עם בירה מקומית ואצלנו עוף ישראלי גאה מבושל בבירה "מכבי"...

הבעיה היחידה עם בישול בבירה היא שהאלכוהול מתנדף. הארומה והריח אמנם נשארים, אבל בשביל לסדר את הראש תצטרכו לפתוח עוד בקבוק בירה ליד האוכל.

כתף עגל בתנור
6 מנות נדיבות

1 נתח כתף בקר (בערך 1.800 ק"ג)
1 ליטר בירה כהה
מעט שמן זית או שמן קנולה
6 בצלים בינוניים
4 גזרים גדולים
4 תפוחי אדמה גדולים
2 בטטות בינוניות
2 יחידות כרישה (פראסה)

במחבת גדולה "סוגרים" את הנתח – מטגנים במעט שמן מכל הצדדים לצבע שחום. מעבירים לתבנית חסינת אש, מכסים בבירה כהה. ב-TEMPLE BAR אנו משתמשים ב-'לף ברון' למטרה הזאת. סוגרים הרמטית בנייר אפייה ובנייר אלומיניום ואופים בתנור חם מאד◦ 200 למשך 3 שעות תמימות. בינתיים חותכים את הבצל לרבעים, את תפוחי האדמה והגזר לקוביות גסות ואת הבטטה לקוביות גדולות יותר, את הכרישה חותכים לפיסות באורך 2 ס"מ בערך. רצוי לשטוף את הכרישה גם לאחר שפורסים אותה.

מוציאים את הבשר מהתנור, מוסיפים את הירקות ובוזקים מלח גס ופלפל שחור גרוס. לגיוון אפשר להוסיף מעט רוזמרין או טימין. סוגרים שוב. אופים עוד ארבעים וחמש דקות. מצננים את הבשר, פורסים ומחזירים לתבנית. את הרוטב כדאי לשים בסיר נפרד ולצמצם, אבל זה לא חובה. אפשר להוסיף לרוטב כף חרדל דיז'ון חריף. מחממים בתנור ומגישים.


צחי בוקששתר, Temple Bar- Irish Pub

לחם בירה-אגוזים
כך תכינו לחם ריחני בבית. בלי לחכות שהבצק יתפח, בלי מיקסר ואפילו בטוסט אובן.

החומרים:
1 פחית בירה לבנה
1 חבילה קמח תופח (350 גרם או ½ 2 כוסות)
2 כפות סוכר
1 כפית מלח
100 גרם אגוזים קצוצים

אופן ההכנה
1. מחממים תנור ל-180 מעלות.
2. מערבבים בקערה את כל המרכיבים. מעבירים לתבנית אפייה מוארכת (אינגליש קייק) מרופדת בנייר אפיה.
3. אופים כ-45 דקות, עד שהלחם משחים






אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד