072-3300504

גברים להנדסה, נשים להוראה

הישגים קודמים בלימודים משפיעים על מסלול הלימודים אליו נרשם הסטודנט; מעמד כלכלי גם הוא משפיע על הבחירה.

עינת חורשי | 11-10-2006 11:36:00

הסטריאוטיפים הגבריים והנשים עדיין שולטים בקרב הסטודנטים, בעת שאלו באים לבחור את המקצוע אותו ילמדו. דוקטור שלמה גנץ מבית הספר לחינוך של האוניברסיטה העברית בירושלים הגיע למסקנה זו לאחר מחקר שערך, בו בחן את השיקולים של הסטודנטים בבואם לבחור במסלול לימודים לתואר.

המחקר מתבסס על נתונים שנאספו בשנים 1997-98, בקרב 1,538 תלמידים במוסדות הלימוד השונים. בשנים אלו התרחבו האופציות העומדות בפני הסטודנטים וניתנה בפניהם האפשרות ללמוד במכללות. לסטודנטים ניתנה רשימת משתנים, והם נדרשו לקבוע עד כמה בחירתם במוסד הלימודים או במסלול לימודים, הושפעה מגורמים אלו. בין הנתונים שנבדקו: נתוני רקע כמקום מגורים ומגדר; סטטוס כלכלי; הישגיו של המועמד בבחינה הפסיכומטרית ובבחינות הבגרות; העדפות ושיקולים פרטיים.

הגברים נוטים ללימודי הנדסה
הגברים נוטים ללימודי הנדסה

השפעת מקום המגורים
דוקטור גנץ מצא כי למקום המגורים של המועמדים היתה השפעה מכרעת על מסלול הלימודים בו בחרו: סטודנטים שהגיעו מהפריפריה ומערי פיתוח נטו לבחור במקצועות שיאפשרו להם כניסה מהירה למעגל העבודה. נתון זה היה תקף גם כאשר דובר בסטודנטים שהישגיהם בבחינה הפסיכומטרית ובבחינות הבגרות היו גבוהים מאד, וגם כאשר מעמדם הכלכלי היה שפיר.

השפעת הישגים קודמים בלימודים
מבין המועמדים ללימודים שלא הוגדרו כבעלי מצוינות כלשהי, גברים נוטים ללמוד במסלולים כהנדסה, מחשבים וניהול, ואילו הנשים נרשמות ללימודי חינוך ולמקצועות הנכללים תחת מדעי הרוח.

לעומת זאת, חלוקה כזו לא התרחשה בקרב הסטודנטים שהישגיהם בלימודים גבוהים. אלו, כך עולה, מעדיפים ללמוד באוניברסיטאות המובילות (אוניברסיטת תל אביב, האוניברסיטה העברית בירושלים והטכניון בחיפה), כאשר בעלי המעמד הכלכלי הגבוה נוטים לבחור בלימודי משפטים ורפואה, ואילו בעלי המעמד הנמוך - הנדסה, מחשבים או מנהל עסקים. לא נמצאו הבדלים בין גברים לנשים בבחירת מסלול הלימוד.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד