072-3300504

קנאת הקינואה

הקינואה היא הדבר החם הנוכחי במטבח שלכם. אם עוד לא טעמתם או בישלתם קינואה בעצמכם – זאת הכתבה שתציל את כבודכם האבוד.

ענבל קליין | 05-10-2006 12:47:00

לאט לאט, בלי ששמנו לב הקינואה ביצעה השתלטות עויינת על כל מטבחי ציון. לפני שנתיים הכירו אותה רק משוגעי בריאות, כאלה ששוחים עם דולפינים בתוך ים של עשב חיטה פרוביוטי ולובשים רק בגדים מכותנה אורגנית. לא עוד.

בסוף הכתבה יש מתכון
בסוף הכתבה יש מתכון

דגן? קיטניה? ירק?
לא ולא. הקינואה ((Quinoa הם גרגרים פעוטים הנמצאים בזרעים של צמח הנקרא "חנופודיום קינואה" (ממשפחת הסלקיים). החנופודיום צומח בהרי האנדים. הרבה שנים לפני העונה ה-11 של "הישרדות" בני האינקה בישלו סירים ענקיים מלאים בקינואה.

האינקים קראו לה "אם הדגנים" ולמרות שהמינוח הבוטני בעייתי – מהרבה בחינות הם צדקו. הקינואה עשירה מאוד בחלבון, היא מה שמכונה "חלבון מלא" (מכילה את כל 8 חומצות האמינו הנחוצות). בנוסף יש בה סידן, ברזל, מגנזים, אבץ וויטמינים. הערך הגלקימי שלה נמוך כלומר זוהי פחממה מורכבת המתפרקת לאיטה ומתדלקת את הגוף באנרגיה לאורך זמן. בקיצור גם אופנתית וגם מצויינת לבריאות.

בישול קינואה הוא עניין פשוט למדי – ממש כמו בישול אורז: שוטפים את הגרגרים היטב (לא צריך להשרות) ומבשלים בסיר עם מים במינון של 1 כוס קינואה על 1 וחצי כוסות מים. תוך 12 דקות הקינואה מוכנה. צריך להזהר ולא לבשל אותה יתר על המידה, אחרת היא הופכת לדייסה.

אפשר לבשל את הקינואה גם במיקרוגל – מניחים את גרגרים בכלי בישול למיקרו, מוסיפים מים ומקרינים בעוצמה גבוהה במשך 12 דקות. באמצע עוצרים ומערבבים ובסוף הבישול מערבבים עם מזלג ונותנים לקינואה לנוח קצת לפני שמתנפלים עליה.

אם רוצים לשמור על כל הגרגרים יפים ושלמים (למשל כשמכינים סלט-קינואה) אפשר אפילו להפחית את כמות המים. במקרה כזה הקינואה תהייה פחות תפוחה ויותר קרנצ'ית. וזה ממש בסדר.

פוי, אוכל של ציפורים…
ועם עוד לא השתכנעתם – הרי שיש גם את עניין הטעם. לקינואה עצמה יש טעם עדין ואגוזי טעם "של אדמה" רק בלי החול בשיניים. לא כולם מתעלפים על הטעם הבריאותי של הקינואה. שלא כמו אורז לבן (טפו טפו, לא בריא בכלל) אי אפשר להסוות את הטעם שלה לחלוטין בעזרת תבלינים ובצל מטוגן. אבל אפשר בהחלט לתבל ולהוסיף ירקות, עשבי תיבול ורטבים שיעשו את המנה שלכם מעניינת וטעימה יותר. זהו אני חייבת קינואה עכשיו!

כאמור עד לפני שנה-שנתיים היה צריך לצוד את הקינואה בחנויות טבע בלבד. היום היא מלבלבלת תחת כל שיח רענן – בכל סופרמרקט שכונתי, בבתי הטבע ובמעדניות. לרוב תמצאו אותה במדפים של האוכל הבריאותי/דיאטטי/אורגני. (קינואה אורגנית של "הרדוף" נמצאת כמעט בכל מרכול).

ואם לא בא לי לבשל?
סביצ'ה עם קינואה, סלט קינואה עם סלק וטחינה, קדרת קינואה צמחונית, קינואה כתוספת, קינואה בסלט. עם עשבי תיבול, עם בשר, עם דגים – הכל הולך. לאן שלא תלכו ובאיזה תפריט שלא תציצו – הקינואה תציץ עליכם בחזרה. במסעדות שכונתיות ובפיק-אפים אופנתיים, בפריפריה ובצנטרום של הפיילה – היא שם ונראה שהיא מתכוונת להישאר, לפחות עד שיבוא הגרגר הבא…

סלט קינואה ורימונים

חומרים ל-6 מנות:

2 כוסות קינואה
4 כוסות מים רותחים
100 גרם נענע, קצוצה
50 גרם פטרוזיליה, קצוצה
5 בצלים ירוקים, קצוצים
50 גרם שקדים קלויים
50 גרם פיסטוקים קלויים
50 גרם שומשום קלוי
2 מלפפונים, חתוכים לקוביות
100 גרם משמשים מיובשים, חתוכים לרצועות
100 גרם גבינת סנט מור, מפוררת
1 חבילה (160 גרם) גרגירי רימונים
1/2 כוס שמן זית כתית מעולה
1 כוס סירופ רימונים
מלח, לפי הטעם

שוטפים היטב את הקינואה.
מבשלים את הקינואה ב-3 כוסות מים רותחים, עד לריכוך (כ-15 דקות).
מצננים ומערבבים עם כל שאר המרכיבים.

שף אריאל פורת - מלון דן אכדיה, הרצליה (אם הקינואה הגיעה גם לבתי המלון – זה הזמן לחפש טרנדים אחרים...).

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד