072-3300504

צרכי מערכת, צרכי סטודנטים

שרת החינוך פרופ' יולי תמיר: "אני לא מכירה מצב שיש סטודנט אחד במדינת ישראל שלא לומד בגלל שאין לו מספיק כסף ללמוד"

יבגני זדירן | 16-08-2006 11:29:00

ישנה תחושה בקרב הסטודנטים כי בעוד מועד יעלו את שכר הלימוד במוסדות להשכלה גבוהה. דבר זה מדאיג את הסטודנטים מזה כבר תקופה ארוכה- מהפגנות של סוף המאה הקודמת ותחילת המילניום ועד להפסקת יישום המלצות ועדת וינוגרד.
לאחרונה התקיימה פגישה בין נציגי התאחדות הסטודנטים בישראל ושרת החינוך על מנת לדון במגוון רחב של נושאים, ובין היתר על שכר הלימוד. הסטודנטים דורשים המשך יישום המלצות הוועדה ושרת החינוך דוגלת בשיטה "חדשנית" ששמה "חפשי ללמוד".

כדי לקבל עמדה רשמית של משרד החינוך פנינו למקור ראשון- כבוד השרה פרופ' יולי תמיר. המסקנה שאנו יכולים להשיג- תלמידים והורים יקרים אנא פיתחו את הארנקים!

מדוע, לדעת כבוד השרה, שיטת מימון אוסטרלית של שכר הלימוד תהיה לשיטה האופטימאלית בישראל (תכנית "חופשי ללמוד")? מדוע ביישום התכנית יש לעלות את שכר הלימוד?

התכנית נועדה לעשות מספר דברים בעת ובעונה אחת. גם לעשות את ההלוואות מאוד נוחות וגם להגדיל את התקציב לאוניברסיטאות. כי האוניברסיטאות עומדות בפני משבר גדול וצריך למצוא דרך להגדיל את התקציב. אני בניתי מערכת שגם מחייבת את האוצר להגדיל את התקציב וגם הסטודנטים תורמים את חלקם, אבל הם עושים את זה באופן שלא מקשה עליהם ללמוד ולא מקשה עליהם גם להחזיר את ההלוואה כי ההלוואה מחזירים אותה רק כשאתה משתכר שכר שהוא שווה או עולה על השכר ממוצע במשק. אתה מחזיר את זה כאחוזים מתוך ההשתכרות כך שלמעשה אתה אף פעם לא נמצא במצב שאתה צריך לשלם משהו שאתה לא יכול להחזיר אותו.

- עוד רעיון של ההלוואה הוא שאתה תמיד משלם מה שאתה יכול לשלם. כלומר, זה לא כאילו שלקחת משכנתא ועכשיו אתה לא יכול לשלם אז אתה פושט רגל. אין דבר כזה כי אתה כל הזמן משלם לפי היכולת שלך.

בשנת 2001 "ועדת וינוגרד" המליצה לממשלה על הורדה הדרגתית של שכר הלימוד עד לגובה של 50% (משנת לימודים 2001-02 ועד 2005-06). הממשלה החליטה לאמץ את המלצותיה, אך לאחר זמן קצר הפסיקה את ההורדה וכיום לא מתייחסת אליהן בכלל. מדוע?

כי הסתבר שבסוף המערכת הזאת היא לא אפשרה לאוניברסיטאות, לא נתנה להם מספיק משאבים כדי באמת לעמוד בביקוש. כי מה קרה? הורידו את השכר של הסטודנטים. הכסף של האוניברסיטאות בא בחלקו הגדול משכר של הסטודנטים. הגענו למצב שלאוניברסיטאות לא היה מספיק כסף וזה מאוד החליש את המערכת האקדמית. סך הכול, נדמה לי שאנחנו רוצים שכל אחד יוכל ללמוד וגם שתהיה אקדמיה איכותית. אז אנחנו חיפשנו דרך שמצד אחד שבזמן שאתה לומד אתה לא משלם ואתה מחזיר באופן מאוד נוח את התשלום כשאתה משתכר. מצד שני, שזה לא גורם לזה שהאוניברסיטה מתרוקנת מכסף ולכן היא ם לא יכולה לתת את השירות שאני חושבת שהאוניברסיטה צריכה לתת.

התאחדות הסטודנטים בישראל מונה למעלה מ-250,000 סטודנטים מאוניברסיטאות ומכללות ברחבי הארץ. ברור כי לא ניתן שלא להתייחס לבקשותיהם, דרישותיהם ועמדתם. הם עומדים על כך כי לא יעלו את שכר הלימוד ודורשים יישום המלצות ועדת וינוגרד (או פיתוח דרכים חלופיות להורדת שכר הלימוד). כבוד השרה, בפגישה עם נציגי הסטודנטים de facto סירבה ללכת לקראתם ולמלא את דרישתם. מדוע כבוד השרה אינה מתייחסת כלל לעמדתם של הסטודנטים בעניין זה? האם כבוד השרה מוכנה וערוכה לעיכובים בפתיחת שנת הלימודים במוסדות להשכלה גבוהה, אשר ככל הנראה יהיו עקב שביתות של הסטודנטים?

-לא. האמת היא שהתפקיד שלי הוא לשקול את השיקול הכללי של המערכת. הסטודנטים צודקים בזה שהם צריכים מערכת יותר נוחה של הלוואות ותשלומים כי אף אחד, אני לא מכירה מצב שיש סטודנט אחד במדינת ישראל שלא לומד בגלל שאין לו מספיק כסף ללמוד. מצד שני, הסטודנטים גם הרבה פעמים, כי כל אחד מייצג את האינטרס שלו, רוצים שהשכר יהיה מאוד נמוך.

אולי חלקם אפילו רוצים שלא יהיה שכר הלימוד בכלל. אני צריכה לקחת בחשבון את האינטרס של הסטודנטים ואת האינטרס של האוניברסיטאות, ואת כל האינטרסים ביחד כדי שאפשר יהיה לשקלל אותם ולעשות את הדבר שהוא הכי טוב באופן ציבורי ולא לטובת קבוצה כזאת או אחרת, אל לכלל הקבוצות. ולכן אני הקשבתי להם, אני הסברתי להם גם למה בכלל זה נראה לי בעייתי, ובטח לשנה הזאת. ולכן אני אעשה כל מאמץ כדי שיהיה מערכת הלוואות נוחה, אבל לבטל אתך שכר לימוד או להוריד אותו לסכום כל כך נמוך בעיני זה לא נכון. עם יש במדינה כספים היא צריכה להשקיע אותם במקומות אחרים. כשמהסטודנטים נישאר לדרוש אם הם לומדים, ואם הם מצליחים ואם משתכרים הם יחזירו למדינה חלק מהתשלום שהיא שילמה עבורם.

ואם תהיינה הפגנות ולא תתחיל שנת לימודים כמו שצריך, מה אתם מתכוונים לעשות?

אם תהיינה הפגנות, אז אני מאוד אצטער על זה. אני חושבת שזה לא שנה נכונה בכלל להפגין. אני מבקשת מהמורים ומהסטודנטים ומכולנו ביחד לעשות הכול כדי שהשנה הזאת תהיה שנה שקטה. אבל אני לא חושבת שאני צריכה להילחץ מזה שיש הפגנות. אני צריכה לעשות את הדבר שהוא נכון ולא את הדבר שהוא פופולארי.

הייתי עכשיו בכנס אתונה של שרי חינוך מכל העולם. ובכל העולם כולו, בכל המדינות שאני מכירה אין היום מדינה שנותנת שכר לימוד חינם או גם אפילו לא מפחיתה שכר לימוד. להפך, בכל העולם הכיוון הוא הכיוון שאני רוצה ללכת בו: מלגות והלוואות מאוד נוחות ומצד שני העלאת שכר לימוד.

אבל על פי המידע שברשותי יש כמה מדינות שהלימודים בהם חינם. לדוגמא בגרמניה,בצרפת וגם רוסיה...

-גם בגרמניה וגם בצרפת, בכל המקומות עכשיו שוקלים לעבור לשיטה הזאת. אני הייתי באתונה, בדיוק הם החליטו לעבור לשיטה דומה של הלוואות. מדינה מודרנית שיש בה הרבה סטודנטים...פעם כשדיברו על שכר לימוד חינם חשבו שרק אחוז קטן מהאוכלוסייה יהיו סטודנטים.

היום אחוז מאוד גדול הוא סטודנטים וגם מעריכים שאחוז הזה ילך יגדל. היום, בגלל ששכר הלימוד ירד, אז אין מספיק מכסות ואין מספיק מקומות לסטודנטים. אז גם על זה צריך לחשוב, צריך לראות את התמונה כולה, לא רק מרכיב אחד. אני חושבת שבסוף כשאני רוצה ההקטנה תהיה איכותית וישקיעו באוניברסיטאות, וגם אני רוצה שלכמה שיותר אנשים יאפשרו ללמוד, וגם אני רוצה שהאוניברסיטאות תקבלנה תקציב גדול יותר, אני צריכה את כל הדברים האלה לשים ביחד ולראות מה נותן את הפיתרון הכי הטוב. אני חושבת שהצעה שאני מציע היא נכונה וטובה.

אילו בעיות במערכת החינוך רואה כבוד השרה כבעיות שלא סובלות דיחוי בפתרונן, וכיצד כבוד השרה מתכוונת לפעול לשם כך?

הבעיה הכי קשה של מערכת החינוך זה שאנחנו נכנסים לשנת לימודים אחרי תקופה מאוד לא קלה- תקופה של מלחמה. הרבה מאוד תלמידים שעברו ימים מאוד קשים. הרבה מאוד סטודנטים שהמלחמה הזאת יצרה אצלם פחדים, מאוד הקשה עליהם עכשיו ללמוד ולהתרכז. אנחנו רוצים לפתוח שנה שתהיה כמה שיותר רגילה ושגרתית. זה לא פשוט. אני מקווה שנצליח ונעשה את זה.

אילו שינויים מערכתיים ורפורמות כבוד השרה מתכננת לבצע במהלך הקדנציה?

קודם כל השנה הזאת אנחנו מתפללים לשקט ורוצים לפתוח את השנה בצורה שגרתית. הדבר שיהיה ייחודי השנה זה הטחנות שלנו והבנה שלנו שצריך להשקיע הרבה בנושאים דווקא של הפסיכולוגיה של תמיכה בתלמיד. כל תלמיד בא השנה למערכת החינוך עם קושי לא קטן. הרפורמות הגדולות של קדנציה הזאת אנחנו עוד נגיע אליהן, אבל קודם כל ניתן לתלמידי יסוד את האפשרות לפתוח שנת לימודים שקטה וטובה ואז אוכל לפנות לשינוים מרחיקי לכת.

האם יהיו קיצוצים בתקציב משרד החינוך בשנת התקציב 2007 בעקבות הלחימה בצפון?

אני חושבת שלא. אני חושבת שיהיו לנו תוספות כי נדמה לי שגם האוצר מבין שהיום המצב הנוכחי הוא מצב מאוד קשה והילדים נכנסים לבית הספר במצב שהוא שונה מאוד ממה שהיה בכל שנה אחרת ולכן אני מאמינה שאני אקבל את הכלים לבצע את השינויים הנדרשים. אם לא, אז אני אאבק כמו שנאבקתי על הקיצוץ בתקציב והצלחתי למנוע כמעט את כולו. אז עכשיו אנחנו נעשה את אותו הדבר במידה ויהיה צורך.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד