072-3300504

המטבחון של נסראללה

כולם מדברים על מנהיג החיזבאללה, אבל סיפורם של הבכירים הסובבים אותו נותר עלום בדרך כלל. מיהם סגניו של נסראללה?

מריאנה בננסון, "במחנה" | 20-07-2006 14:10:00

בימים האחרונים הפגיז צה"ל את מעוזי ארגון חיזבאללה בדרום לבנון ובביירות. אמנם המזכ"ל חסן נסראללה עודנו מפליא בהעברת מסרים מוקלטים ממעבה האדמה, אך כבר נפוצו הידיעות על מנהיגות חלופית לחיזבאללה, שרוממה והועברה למקום מבטחים על מנת להמשיך את דרכו בצוק העתים. מי ומי בקבוצה המובחרת הזאת? את צמרת חיזבאללה אופפת חשאיות, אך בכל זאת ניתן לבודד שלוש דמויות בולטות שניווטו את דרכו של הארגון לאורך השנים.

לוחמי חיזבאללה צועדים בביירות
לוחמי חיזבאללה צועדים בביירות

שנוא נפשם של האמריקאים
שיח' נעים קאסם, סגנו של המזכיר הכללי, משמש לעתים קרובות כדוברו של הארגון בתקשורת הבין-לאומית. כך לדוגמה, היה זה קאסם שהודיע על התנערותו של חיזבאללה מהירי הראשון על חיפה. על אמירותיו המפורסמות האחרות של קאסם בשנים האחרונות נמנות ההצהרה כי חיזבאללה איננו כלי משחק בידיה של סוריה, וכי הוא עתיד לצבור כוח פוליטי.

בתחילת 2005, בריאיון ל"פיננשל טיימס" הבריטי, הצהיר קאסם כי אם ישראל תיסוג מחוות שבעא, תהיה זו אולי הזדמנות לחיזבאללה להפוך למעין צבא מילואים שיעבוד בשיתוף עם השלטונות הלבנוניים.

אם קאסם הוא האיש מספר שתיים בשרשרת הפיקוד המדינית של חיזבאללה, הרי שעימאד פאיז מורנייה (המכונה גם אל-מחתאר, אבו סלים וג'וואד נור א-דין), ראש הזרוע הצבאית של הארגון, נחשב לסגנו של נסראללה בדרג הצבאי. מורנייה הוא כיום אחד הטרוריסטים המבוקשים ביותר על-ידי ארצות הברית. שמו עלה לראשונה ב-1987. הוא נולד בכפר טיר דבא בדרום לבנון בשנת 62', הבכור מבין שלושה בנים. באמצע שנות ה-70 הצטרף לפת"ח, וגויס לכוח 17, מנגנון הביטחון בראשות אבו איאד.

אחרי שישראל נכנסה לדרום לבנון ב-82' והביאה לפירוק הכוחות הפלסטיניים המזוינים באזור, נדד מורנייה אל חיזבאללה. הוא הופקד על ביטחונו האישי של איש הדת השיעי, מוחמד חוסיין פדלאללה, שנחשב למורה הדרך הרוחני של ארגון חיזבאללה.
עימאד מורנייה התקדם לצמרת מנגנון הטרור של חיזבאללה, והחל משנות ה-80 עמד בראש זרוע ביצועית של הארגון שנקראה "ארגון הג'יהאד האסלאמי". את מקומו ליד פדלאללה תפס אחיו הצעיר ג'האד, שנהרג ב-85' בפיצוץ מכונית תופת שנועד להרוג את פדלאללה. מורנייה עזב את לבנון בסוף שנות ה-80 ומצא מקלט בטהרן. במהרה חזר לתפקידיו בחיזבאללה, כשלצדו גיסו מוסטפא בדר א-דין ועוזרו איברהים עקיל.

נראה שכיום מורנייה הוא חבר במועצת ההנהגה של חיזבאללה, והוא אחראי על תכנון פיגועי התופת ומבצעי החטיפות של חיזבאללה כמו גם על הפעלת תאיו באירופה, בארצות הברית, בדרום-מזרח אסיה, במערב אפריקה ובדרום אמריקה. ישנן עדויות לכך שבשנות ה-90 נפגש עם אוסאמה בן-לאדן ושבשנים האחרונות הוא שיתף פעולה עם אבו מוסאב א-זרקאווי, מבכירי אל-קאעידה בעיראק שנהרג לפני מספר שבועות. ארצות הברית ניסתה כמה פעמים בעבר ללכוד את מורנייה, אך ללא הצלחה.

לא ילד טוב סוריה. שיח' נעים קאסם
לא ילד טוב סוריה. שיח' נעים קאסם

המנהיג הרוחני של חיזבאללה
על הפעולות שמורנייה חשוד בתכנונן נמנים פיצוץ שגרירות ארצות הברית בביירות ב-83' שגבה 63 קורבנות, הפיגוע במפקדת המארינס בביירות בו נהרגו 241 אנשי צבא ארצות הברית (83'), פיגועים בשגרירות ארצות הברית בכוויית (83' ו-84'), חטיפת מטוס ב-85' בה נהרג אזרח אמריקאי, חטיפתו ורציחתו של איש הסי-איי-איי בביירות, ויליאם ברקלי (38'), רצח קולונל היגניס מכוח המשקיפים של האו"ם בדרום לבנון (88'), וחטיפת עשרות אזרחים מערביים בשנות ה-80. התביעה הארגנטינאית הטילה עליו את האשמה בתכנון הפיגועים במרכז הקהילה היהודית בבואנוס איירס ובשגרירות הישראלית (94' ו-96').

גם ביתו של סייד מוחמד חוסיין פדלאללה הופגז על-ידי צה"ל, אך עד כה דווח כי הוא עצמו לא נפגע. פדלאללה מזוהה כמנהיג הרוחני של חיזבאללה מאז הקמתו, על אף שהקפיד לאורך השנים להישאר מחוץ למסגרת הרשמית של הארגון.

פדלאללה נולד בשנת 35' בעיר נג'ף שבעיראק, עיר קדושה למוסלמים השיעים, שבה נמצאים בתי-המדרש החשובים של העדה (בנג'ף זכו להשכלה דתית גם חסן נסראללה וכן קודמו בתפקיד, עבאס אל-מוסוי). אביו של פדלאללה היגר לנג'ף מלבנון למטרות לימודים. מוחמד חוסיין זכה להשכלה דתית נרחבת, ואף כתב שירה מגיל צעיר.

בשנת 85' חזר פדאללה ללבנון והשתקע בקרב השיעים בביירות. הוא פתח מספר מוסדות דתיים וחברתיים, ונודע בסגנונו הסוחף שפנה ללבם של צעירים רבים. דרשותיו הסתיימו במסכת שאלות ותשובות, מסורת שהפכה מזוהה עמו, וגם כיום מוצעות תשובות לשאלות הציבור באתר האינטרנט הרשמי שלו (לדוגמה - "ש: האם קיים איסור על תפילה עם גבות מקועקעות? ת: זה מותר ולא משפיע על תפילתך").

מעמדו הלך והתבסס, ומאז שארגון חיזבאללה התגבש ב-82', הביע בדרשותיו תמיכה בדרכו ובמטרותיו, כמו גם במאבק הפלסטיני, על אף שדיבר גם בגנות פיגועי ההתאבדות. אחרי הפיגוע של חיזבאללה במגורי המארינס בביירות, נחשד פדלאללה על-ידי ארצות הברית בקשרים עם המחבלים, אותם הכחיש, גם אם אמר כי מעשיהם של המבצעים אינם שונים מוסרית ממעשיהם של חיילים בקרב בלתי מנוצח. השפעתו והפופולריות שלו לא ירדו ברבות השנים, והוא עודנו נחשב למורה הדרך הרוחני של חיזבאללה.

שיתף פעולה עם זרקאווי. עימאד מורנייה
שיתף פעולה עם זרקאווי. עימאד מורנייה

מוקדם להספיד את נסראללה
כמובן שעוד מוקדם לקבור את נסראללה, המנהיג הבלתי מעורער מאז שנת 1992. נסראללה נולד ב-1960 בשכונת עוני בביירות. אביו התפרנס ממכירת ירקות ופירות, וכשפתח חנות מכולת, בנו בכורו חסן סייע לו בעבודה. בילדותו ביקר במסגדים ושאף להיות איש דת. עם פרוץ מלחמת האזרחים ב-75' חזרה המשפחה לכפר שממנו היגרה לביירות, וחסן ואחיו הצטרפו לתנועת אמל. עד מהרה היה חסן לנציג התנועה בכפר.

בגיל 16 פגש במסגד איש דת, שהעניק לו מכתב המלצה שהביא אותו למכללה בנג'ף. בעיראק פגש נסראללה את עבאס אל-מוסאווי, שלקח אותו תחת חסותו. אחרי שסיים את השלב הראשון בלימודיו, נאלץ להימלט חזרה ללבנון, מפני שהמודיעין העיראקי פשט על המכללות על מנת לגרש את הסטודנטים הזרים, והמשיך ללמוד וללמד יחד עם אל-מוסאווי.

נסראללה חזר לאמל והתמנה לאחראי המדיני של התנועה בבקע, וב-82' היה לחבר בלשכה המדינית. בעקבות מתקפת ישראל פרש מאמל, הצטרף לחיזבאללה, וטיפס להנהגת הארגון. ב-85' נסע לקום על מנת להשלים את לימודיו, אך חזר בגלל העימות בין אמל לחיזבאללה. לאחר התנקשות בחייו של המזכ"ל הקודם, אל-מוסאווי נבחר נסראללה למחליפו, ותחת הנהגתו צבר חיזבאללה את כוחו הנוכחי.

ניצל מנסיון התנקשות ב-85'. מוחמד חוסיין פדלאללה
ניצל מנסיון התנקשות ב-85'. מוחמד חוסיין פדלאללה
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד